Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ponny++

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• michaels
    replied
    Re:Ponny++

Sjekk ukens tilbud hos Ålesund dykkersenter på Pony.
    www.dykkersenter.no tror det var kr. 2.990,-

Legg inn en kommentar:

• Ars
    replied

Originally posted by Bubble
    Originally posted by Tarantino
    ....Hvor negativ er den under vann, kan jeg ta ut enda mer bly?
    Den utgjør selvfølgelig litt på vekten, og du kan garantert ta ut enda mer bly. Men hvor mye er vanskelig å si, du må bare prøve deg fram...
    Det avhenger også av om du bruker stål eller aluminiumpony. Alu. vil gi mindre utslag på vekten. Husk å avveie deg med nesten tomme flasker!

Kristian

Legg inn en kommentar:

• Ars
    replied

Originally posted by Bubble
    Til slutt vil jeg nevne at pony skal brukes som BACKUP, dvs i nødtilfeller. Planlegg derfor aldri et dykk som inkluderer bruk av luften du har med på ponyen....
    Forsåvidt enig i dette men jeg bruker ofte ponyen for å utvide sikkerhetsstoppet hvis det er noe interessant å se på den dybden. Passer selvfølgelig hele tiden på å ha nok gass til å avslutte dykket på begge flaskene.

Kristian

Legg inn en kommentar:

• Bubble
    replied

....Hvor negativ er den under vann, kan jeg ta ut enda mer bly?
    Den utgjør selvfølgelig litt på vekten, og du kan garantert ta ut enda mer bly. Men hvor mye er vanskelig å si, du må bare prøve deg fram...

Trenger vel da enda et førstetrinn og et manometer til?
    Du trenger et førstetrinn, ja, og andretrinnet (octopusen) flytter du bare over fra hoved-ventilsettet til førstetrinnet på ponyen (ser at endel som bruker pony har octopus på hovedsettet i tillegg, men har aldri helt forstått vitsen med å dra med seg 3 pusteventiler...??)

Ang. manometer så er det enkleste et "mini-manometer" som du skrur rett i HP porten på førstetrinnet. Med dette kan du sjekke trykket før ihopp, men bakdelen er at du ikke kan sjekke trykket under dykket. Personlig har jeg et vanlig manometer på min pony for å ha "full kontroll".....

Andre tips jeg kan komme med er at du kobler vest-slangen til ene førstetrinnet, og draktslangen til det andre. På den måten er du sikret oppdrift dersom du får klikk på ene førstetrinnet.

I tillegg er festeanordningen av ponyen viktig, da den skal være ukomplisert og lett å rigge. Jeg kan anbefale såkallt G-snap. Du kan lese mer om det under andre "pony-strenger" her på siden.

Til slutt vil jeg nevne at pony skal brukes som BACKUP, dvs i nødtilfeller. Planlegg derfor aldri et dykk som inkluderer bruk av luften du har med på ponyen....

Håper du ble litt klokere...

Bubble

Legg inn en kommentar:

• Bubble
    replied
    Re:Pony

Men hva er ca prisen på en pony? Med utstyr? Blir det mange tusen for noe slikt noe?
    Siste pris jeg så for en ny 3 liter 200 bar pony med 1. og 2. trinn, var knappe 3000 spenn. Tror det er en grei pris...

Bubble

Legg inn en kommentar:

• Oystein-S
    replied

Pent brukt flaske bør du kunne få for rundt 1000-lappen

Nypris: 1360,- hos Poseidon-service.

Flaska i seg selv er ikke så dyrt, men med ekstra 1 og 2 trinn, så blir det selvsagt et par lapper

Legg inn en kommentar:

• Tarantino
    replied
    Re:Pony

Men hva er ca prisen på en pony? Med utstyr? Blir det mange tusen for noe slikt noe?

Legg inn en kommentar:

• michaels
    replied

Jeg pleier å plukke av 1-2 kilo når jeg bruker Pony.

Skikkelig ullundertøy i mange tykkelser fåes hos www.devold.no

Legg inn en kommentar:

• leash
    Guest replied

Er det ikke litt vel ekstremt å legge til 4 kilo ekstra???
    Bomull t skjorte gjør man ingen ting med. Blir bare kald vis man tar inn vann eller svetter.

Pont bottle er det mange delte meninger om.
    La oss ta en diskusjon om det. pls.

Legg inn en kommentar:

• Tarantino
    startet et emne Ponny++

Ponny++

Har 15/232 flaske med 4 kilo ikke-droppbart bly i BCD-en. Med tørrdrakt, ullundertøy og en t-sjorte, kommer jeg da ned. Bruker likevel 4 kilo ekstra for garantert å komme ned og for og enkelt ligge på sikkerhetsstoppet.

Har nå tatt rescue-kurset og har blitt mer obs på hva som kan skje under vann og at man kanskje bør klare seg litt mer selv dersom uhellet skulle være ute.

Har derfor vært inne på en ekstra ekstern luftkilde, en ponny-bottle.

Hvor negativ er den under vann, kan jeg ta ut enda mer bly? Hva koster noe slikt nytt? Trenger vel da enda et førstetrinn og et manometer til?

Tips taes imot med takk!
Arbeider...
X