Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste tørrdrakt?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Beste tørrdrakt?

Hvilken drakt er best?

Sannsynlig at dette har vært tema før, men med 250+ sider å søke igjennom så blir det lite aktuellt å finne akkurat den tråden...

Er i markedet da...på kikk etter ny drakt. Og lurer på om ikke noen har noe tips å komme med når jeg ønsker en drakt med følgende krav:
    -frontinngang
    -tørrhansker
    -kevlar padding knær
    -Varm (kan også være skalldrakt)
    -beveglig og komfortabel

Pris er uten betydning i utgangspunktet, men selvfølgelig jo billigere jo bedre. Men kvalitet går først!

Har jo selvfølgelig tittet litt på DUI og ja det ser meget bra ut, men finnes de med tørrhansker? Er det noen som bygger om til tørrhansker?

Det er bedre å dykke med lengsel enn å lengte etter å dykke

SV: Beste tørrdrakt?

Originally posted by Christian Haaland View Post
    Hvilken drakt er best?

Sannsynlig at dette har vært tema før, men med 250+ sider å søke igjennom så blir det lite aktuellt å finne akkurat den tråden...

Er i markedet da...på kikk etter ny drakt. Og lurer på om ikke noen har noe tips å komme med når jeg ønsker en drakt med følgende krav:
    -frontinngang
    -tørrhansker
    -kevlar padding knær
    -Varm (kan også være skalldrakt)
    -beveglig og komfortabel

Pris er uten betydning i utgangspunktet, men selvfølgelig jo billigere jo bedre. Men kvalitet går først!

Har jo selvfølgelig tittet litt på DUI og ja det ser meget bra ut, men finnes de med tørrhansker? Er det noen som bygger om til tørrhansker?

Du kan fint bruke tørrhansker på den, men du mener vel ringsystem?
    En interessant artikkel...

Comment

Tørrhansker blir som oftest påsatt av bruker i etterkant. Enten i form av ringsystem eller mansjett-mot-mansjett

Bruker selv mansjett-tørrhansker, og med litt øving er de like lette i bruk som ring. Jeg er iallefall kjempefornøyd med mine

E.
      www.dykkeprat.no

Comment

vet en som er er veldig fornøyd med viking pro teck og han har prøvd mye rart
        tro meg han lider av mye vil ha mer syndromet! skal vist v@re veldig bevegelig. og ha god konfor, beskyttelse på kn@rne front sipp. + lett å montere tørrhansker+++

men priser er på skrekkelige 17900,- noe jeg synes er sykt dyrt for en drakt av gjennvunnet bildekk! ;D
        Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Comment

Triliminat (skall drakt) er supre greier! Har dykket med viking (gummi drakt), pro tech og nå DUI samt mange forskjellige neopren drakter og må si at min mening er at skalldrakt er tingen hvis bevegelighet og bedre oppdriftskontroll er noe som er viktig for deg. Neopren drakter er i utgangspunktet varmere enn en skalldrakt, sier vel seg selv, men med skalldrakt kan man i større grad selv bestemme hvilken temperatur som er behagelig for deg.

Tørrhansker med mansjett mot mansjett er vel det som er lettest å bruke, samt du kan bytte mellom våthansker og tørrhansker lett.
          "bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort."

Skipsdykker 05, Kl S arb. dykker, CMAS**, Røykdykker inst. SSS

Comment

Er nok også tilbøyelig til å si at Viking er 'best' ut fra de
            kriteriene som er gitt, men det er sikkert meninger om
            flere andre som er 'best' også...
            DUI for eksempel...

Comment

Originally posted by K.E.N View Post
              Neopren drakter er i utgangspunktet varmere enn en skalldrakt
              Neopren mister isolasjonevnen jo dypere du går.

Mine penger ligger i DUI CLX 450 med tørrhansker. Mere er det ikke å si om den saken. Har prøved Poseidon, viking, Otter osv.
              "When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

http://www.sue.no

Comment

Originally posted by roydahl View Post
                DUI for eksempel...
                Hehe, var dette rettet mot meg

Neida, skal du bruke mye penger på en drakt (da med tanke på skalldrakt) så bruk gjerne litt penger på å få den skreddersydd!

Edit: la til noe.

Har selv en DUI CLX 450, men da uten tørrhansker
                "bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort."

Skipsdykker 05, Kl S arb. dykker, CMAS**, Røykdykker inst. SSS

Comment

Originally posted by K.E.N View Post
                  Originally posted by roydahl View Post
                  DUI for eksempel...
                  Hehe, var dette rettet mot meg
                  Nei, det var ikke det! Har hørt en hel del positivt om
                  DUI, bortsett fra de som reparerer drakter, de er ikke
                  spesielt imponert...

Comment

jeg har vært gjennom 5 tørrdrakter nå og det er ikke før den siste nå jeg har vært helt fornøyd.
                    det jeg har som kriterier er rett og slett at jeg ikke vil føle at jeg har på meg en drakt og det er det bare en som jeg har greid og oppnå med.
                    drakten jeg bruker nå er en ursuit oxygen som kommer fra oxygen i gøteborg.
                    den er etter spesifikasjoner som noen erfarene dykkere derfra har tilpasset fra den orginale og må si de har gjort en bra jobb.

mvh andre strand

Comment

Vikingdrakten holder deg ikke varm og har ikke kevlar på knærne.
                      Du har derimot mulighet til å kle på deg undertøy alt etter temperaturen i vannet og tørrhanskene er null problem å montere på.
                      Drakten er lett å lappe om du skulle få hull og den tørker kjapt.
                      Ekstra beskyttelser på knærne kan sikkert monteres om du liker å kravle i fjæra (;
                      Har du riktig størrelse så er bevegeligheten også god.
                      Vikings pro tech og extreme kommer med frontzip.
                      Jeg har førstnevnte og er storfornøyd.
                      Min hjemmeside - Flickr
                      Alta Dykkerklubb

Comment

Tusen takk for så mange gode svar!
                        Ser at dette blir et vansklig valg... ???
                        Interessant å høre om ursuit oxygen, skulle gjerne visst mer om den.
                        Gir vikingdraktene i naturgummi mindre vannmotstand?
                        Hadde vært kult å hatt en avstemmning, en vote for beste tørrdrakt.
                        Setter pris på flere personlige erfaringer!

Selv har jeg en drakt ifra nemo. Bruker til vanlig skostørrelse 43, men den drakten jeg fikk hadde størrelse 47-48, og selger argumenterte med at det var for å få plass til gode ullsokker. Vel har i senere tid forstått at ullsokkene ikke var så tykke og ser derfor etter ny drakt. Kan selvfølgelig bytte sko, men det spørs om det ikke er verd å koste en ny drakt med tiden.

Har sett litt på draktene ifra BARE, har noen erfaringer med disse?
                        Det er bedre å dykke med lengsel enn å lengte etter å dykke

Comment

hvis du ser etter en pris gunstig drakt så er vel aqvalung tri-light et godt tips! har brukt den nye drakta mi nå 6 ganger super fornøyd!

snakket med gutta på fisher marine som er importør av apex,aqvalung, teknisub og tror sunto. de har ikke fått noen rekalmasjon på denne drakta!

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Comment

Originally posted by Christian Haaland View Post
                            Tusen takk for så mange gode svar!
                            Ser at dette blir et vansklig valg... ???
                            Interessant å høre om ursuit oxygen, skulle gjerne visst mer om den.
                            Gir vikingdraktene i naturgummi mindre vannmotstand?
                            Hadde vært kult å hatt en avstemmning, en vote for beste tørrdrakt.
                            Setter pris på flere personlige erfaringer!

Selv har jeg en drakt ifra nemo. Bruker til vanlig skostørrelse 43, men den drakten jeg fikk hadde størrelse 47-48, og selger argumenterte med at det var for å få plass til gode ullsokker. Vel har i senere tid forstått at ullsokkene ikke var så tykke og ser derfor etter ny drakt. Kan selvfølgelig bytte sko, men det spørs om det ikke er verd å koste en ny drakt med tiden.

Har sett litt på draktene ifra BARE, har noen erfaringer med disse?
                            Ursuit eller diverite er de draktene som for øyeblikket står høyest på min ønskeliste... Eller evt protec...
                            Selvfølgelig med frontzip, og teleskoptorso, og gode sidemonterte lårlommer. Aller helst skal de være skreddersydd, om man da ikke finner en standardstørrelse som passer godt.

Viking-draktene (Pro-1000) gir definitivt ikke mindre vannmotstand... I tillegg har de sjelden særlig god passform, i tillegg til at de er veldig tunge, stive og uelastiske... Slitesterke og grei til jobbing, men etter min mening ikke til sportsdykking...
                            http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

har ikke viking kommet med en modell som har litt mer flexsibel gummi spes laga for sports dykkere?

www.diy-ski.dyrstad.nu

Comment

Arbeider...
                              X