Announcement

Collapse
No announcement yet.

northern diver flectalon 300

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• northern diver flectalon 300

noen som bruker denne vamsen? synes jeg kan bli en smule kald til tider, men usikker på om det er vamsen eller meg det er noe galt med. Bruker ullundertøy i tillegg til vamsen. Har det mye og si om den er litt større enn de bør være?
    Mer som....blupp!

SV: northern diver flectalon 300

bruker du skalldrakt eller neopren drakt?
    Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Comment

hvis du er akkurat riktig avveid vil det normalt få drakta til å skvise seg sammen mer en hvis du legger på 1-2kg mer på belte. da får du mer luft og mindre kontakt med selve drakt stoffet, tinsulaten som er i vammsen trenger litt luft for å funke optimalt.

bruker selv bare en 200g under en skalldrakt fryser ikke i det heletatt! har litt mer bly en jeg egentlig trenger, men det oppveier i konfor og varme! 1 time i 3-4grader noe problemo.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Comment

du nok ett godt poeng i akkurat det. Har heller hatt litt for lite bly siste dykkene, brukt lite luft i drakt. Prøver i utgangspunktet og bruke mest mulig vest til oppdriftskontroll. Er det andre typer vamser som ikke trenger like mye luft i drakt for og være varme som ndiver sine?

Bruker skalldrakt, ND cortex.
        Mer som....blupp!

Comment

jeg bruker netting under mot huden og ullfrote utenpå der, nettingen lager små luft lommer mellom huden og ullfrotene . blir meget varmt!

på over kroppen har jeg netting innerst en vanlig teshorte og ullfrote pologenser over.

helt på på topp før drakta vamsen.

som sokker bruker jeg bare vanlige tykke ullsokker. Bomull er bannlyst på beina, det klare ikke å frakte fuktighet vekk fra beina og blir grise kaldt! :P

hadde en neopren drakt før jeg gikk over til skalldrakt ble faktisk kaldere i neopren drakta en skall drakta høyest sannsynelig fordi den var forliten i forholdt til meg. drakta lå tett innpå kroppen sammelignet med skalldrakta!
          =mindre konfor luft..

bruk drakta til oppdrift og vesten til å finpusse stillingen i vannet. oppveie for flasker ets.

hvis du sliter med luft i beina vil nok gatorer vere tingen, ankerlodd fikser ikke problemet de bare motvirker efekten av det!

www.diy-ski.dyrstad.nu

Comment

Originally posted by saski View Post
            hvis du er akkurat riktig avveid vil det normalt få drakta til å skvise seg sammen mer en hvis du legger på 1-2kg mer på belte. da får du mer luft og mindre kontakt med selve drakt stoffet, tinsulaten som er i vammsen trenger litt luft for å funke optimalt.

bruker selv bare en 200g under en skalldrakt fryser ikke i det heletatt! har litt mer bly en jeg egentlig trenger, men det oppveier i konfor og varme! 1 time i 3-4grader noe problemo.
            Jeg holder meg god og varm med min Weezle extreme+ og et lag kombinert ull/fuktighetstransporterende undertøy...
            Og det på tross av at jeg bare har komfortluft i drakten under selve dykket (eller argon, da blir det betraktelig varmere).
            På dekostoppene fyller jeg litt mer luft i drakta, fordi jeg da gjerne beveger meg litt mindre... Men fortsatt har jeg ikke mer luft i drakta enn at vamsen blir litt mer fluffy, og eventuell overskytende oppdrift har jeg i vingen...

Ellers, så er det greit å forsøke å holde seg i form, siden kroppen da gjerne gjerne har høyere forbrenning, og vil utvikle mer varme...

MAO: Fryser du, så bør du:

1: Trene mer
            2: Ta på mer/bedre klær
            3: Ha litt mer luft i drakta (ikke for mye)

Ellers, så kan det som sagt hjelpe litt med argon i drakta, men det skal vanligvis ikke være nødvendig for de aller fleste dykk uten lang dekompresjon...
            http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

kjenner mange . kan høre med en som har samma vams og drakt som deg!
              om han har noen tips!

www.diy-ski.dyrstad.nu

Comment

det hadde vært supert! var ikke klar over at vamsen trengte litt rom for og oppnå den ønska effekten. Så det kan nok ligge der, siden jeg har brukt veldig lite luft i drakten.

Men hvilke erfaringer vedkommende har med samme utstyr kunne jeg veldig gjerne tenkt meg og høre. Takker!
                Mer som....blupp!

Comment

Ja, det var vel meg du sikta til Saski

Jeg bruker en flectalon 300, og under den har jeg to tynne lag med ull. Det holder meg god å varm under hele dykket, da jeg bruker drakta til oppdrift. Jeg synes det er det beste for da varmer kroppen opp den lufta, samtidig som du ungår at drakta skviser noe i det hele tatt.
                  De eneste gangene jeg merker at det kan bli kjølig, er mot slutten av dykket når man ligger på sikkerhetsstopp. Men det er langt fra kaldt og ubehagelig.

Før brukte jeg vesten til oppdrift, og bare litt luft i drakta. Det var kaldt det Men etter at jeg har gått over til å bruke drakta, så har jeg fått det mye varmere på dykkene.
                  Som Saski sier... prøv deg frem med å bruke drakta i stedet for vesten til oppdrift. Vil tro at du merker forskjellen veldig godt. Det gjorde jeg.

Ellers så vet jeg om flere som vil anbefale vamsene fra OTTER. Han jeg dykkker mest med bruker en 400gr vams... husker ikke det fulle navnet på denne vamsen, men han sier at han ikke har hatt vært frossen på noen dykk etter at han kjøpte denne... og han er en liten "fryspinne" ;D

Slenger med et bilde på tampen. Det er tatt av Saski i går på Sjøstrand i Asker. Det var ca -2 grader i lufta og +2 i overflata.
                  Vamsen varmer godt ja.

Mvh rjan

Attached Files
                  Dykkefrelst Nordlænning fra Fauske (Tidligere kjent som Ørjan26) www.fauskedykk.com

Comment

Arbeider...
                  X