Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Topping" av flaske ved fylling ??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• "Topping" av flaske ved fylling ??

Har pleid å kjøle ned flaska i vann etter fylling for så å toppe den opp til ca.210-220 bar. Noen mener dette kan skape kondens i flaska og dermed føre til problemer med ventilfrys osv osv.

Hva mener dere om dette ? Er vel ikke bare meg som topper flaska etter fylling.

JJ

Re:"Topping" av flaske ved fylling ??

Skjønner ikke hvorfor noen gidder å styre med slikt før nesten hvert dykk jeg.
    Om jeg starter med 190 bar isteden for 210 spiller ingen rolle, jeg får heller gå opp noen minutter tidligere dersom det skulle bli lite luft.. ;D

Are

Comment

Store tempratur svinginger skaper som kjent endel fuktighet. Særlig om man tømmer en full flaske ved å skru opp kranen og lar den strømme ut.
      Etter endel ganger vil du få mer og mer fukt i flasken og sjansen for frysing øker. Rust dannelser er også et alvorlig problem, hvor overflate rust lett oppstår med ganske så små mengder fuktighet.

Du kunne jo fylle opp flasken mens den ligger i et vannbad og fylle rolig, men hvor mye det hjelper er vanskelig å si.
      "Natural selection is a slow process."

Comment

Jeg har mange flasker som jeg fyller samtidig. Og heldigvis to kompressorer tilgjengelig. Den ene fyller kun 200, og den andre 300 (PS alle min flasker er 300). Jeg opplever vesentlig bedre fyllingsgrad på den flasken som er først fylr på 200-pressa, fått en liten pause, for så å bli "toppet" på 300 presse. Vi snakker om max 15 min. pause.

Det har nok noe for seg.

Når det gjelder kondens i flaska pga vannkjøling under eller mellom fylling -> MENER JEG, bare tull! Pass selvsagt på at det ikke er fukt i kranen ved å blåse denne tom før du kobler på fylleslangen på flaska for andre gang..

Det å fylle flasker, vil si temmelig høyt trykk, og at det skal komme fukt inn pga at flasken (og ikke kranen) står i vann -> Nope.

Vel, jeg dykker! Jeg er ikke ekspert på dette

/DKD
        Dykker i motstrøm fra Nord !!

Comment

Nå må det bli slutt på denne vranglæren med kondens og fuktighet i flaskene >
          Dersom luften er tørr når den fylles på vil det ikke kunne kondensere seg noe i flaskene.
          og i en 15L flaske som er fylt med luft som er på grensen av lovlig fukt (50mgm3) er det ikke mere en 0,15 gram med fukt, eller knapt en duggdråpe.... hvor mange fyllinger der all fukten blir igjen i flasken skal til for å få en kolakork med vann ? :-\
          Dersom filterene er mettet med fuktighet vil de slippe igjennom mye mer fuktighet på lavt trykk en på topptrykk
          og siden det stort sett er eneste måten å få så store mengder fukt inn i en flaske at det kondenserer seg bør jo
          noen sjekke kompressoren sin snart.

jeg vil herved Gratis til alle som har egen kompressor hjemme eller i klubb ta en fuktighetstest på luften deres bare jeg får en flaske som er fylt der levert på døren.
          Tor Arthur
          Stavanger Dykkersenter.

Comment

Litt mer info her :

http://www.scubadiving.com/gear/27tanktips/

http://www.cei.net/~dvines/ans2.html

Comment

Kanskje jeg skulle ta med en gammel vest flaske med luft nedover

Comment

For å ta en fuktighetsprøve bør jeg ha en flaske på minimum 2 liter
                tømm flasken til 10 bar og varm den opp med varmt vann så varmt som det er i springen
                tømm så flasken nesten helt og fyll på 100 bar.
                tømm ut dette igjen og fyll flasken til topptrykk da er den ikke plaget med gammel fukt fra flasken.

McGyver

Comment

Originally posted by Brøyten
                  Har pleid å kjøle ned flaska i vann etter fylling for så å toppe den opp til ca.210-220 bar. Noen mener dette kan skape kondens i flaska og dermed føre til problemer med ventilfrys osv osv.

Hva mener dere om dette ? Er vel ikke bare meg som topper flaska etter fylling.

JJ
                  Jeg topper noen ganger flaska, men jeg kjøler den ikke ned ved å storm kjøle den. Jeg fyller når jeg er ferdig med å dykke, så topper jeg den når jeg skal dykke på nytt !
                  ;D
                  Jeg har dykka på Mosel

Comment

Man får jo ikke kondens inne i flasken av å bråkjøle den. Skulle kondensen liksom trenge gjennom stålet? Er det fuktighet inne i flasken kommer det av dårlige tørkefiltere på kompressoren.
                    Water Is Worth Loving

www.nauitec.no

Comment

Arbeider...
                    X