Announcement

Collapse
No announcement yet.

Øke effekten på Luxeon led, overspenne?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Øke effekten på Luxeon led, overspenne?

Har noen 1w luxeon led emittere og er ute etter mere lys i de, mener at noen på foumet her sa enn gang at det gikk å oke effekten på disse pærene ved nok kjøling.

Hvordan gjøres dette ?

SV: Øke effekten på Luxeon led, overspenne?

Du får ikke mer lys av å øke spenningen på led. Med nok kjøling så brenner ikke ledene ut dersom spenningen blir høyyere en beregnet.

mvh
    morten
    Morten

Comment

Er mer lys jeg er ute etter, fikk fire luxeonledlykter jeg hadde bestilt i dag, de kan dykkes med nå men hadde tenkt å benytte leden og reflektor til å lage en dykkelykt med 3stk leder.
      Synes de lyser litt dårligere enn en kompis av meg har, de skulle væte sterke men mulig reflektor er litt slapp :P

Comment

det går å overspenne en led det er bare å øke voltstyrken. men da må du kjøle de ned. er pærene montert på en aleminiums plate er det bare og montere de på en større aleminiumsblokk som det er kjøleribber i.
        her må du nesten prøve deg frem med voltstyrke.. for å se hvor mye pærene tåler. eller kann du jo altid søke på nettet etter data på pærene hvor mye spenning de skal ha......

lykke til

Comment

Her har du en teknikk for å øke lysutbytte på LED'er ved pulsering på ca 60Hz. Litt avhengig av type LED, men de hvite med en gjennomsnittsstrøm på ca 20mA tror jeg ikke får noen økning i lysutbytte ved pulsering.

Her er masse om LED's generelt.

JHH
          Signaturer er oppskrytt!!

Comment

Her er det beskrevet hvordan du lager kretsen for å pulsere en LED. Vil tro lysutbyttet i denne konkrete saken blir skralt, så du må nok prøve deg fram med forskjellige perioder for lys av/på.

I dette konkrette tilfellet fikk vedkommende en LED til å lyse ved ca 1A, hvor LED'en er ratet med en normalstrøm på rundt 20mA. Vil tro du må senke strømmen når du øker intervallengden hvor LED'en mottar strøm for å ikke brenne LED'en.

JHH

EDIT: fant en nettbutikk med mye snadder for LED entusiaster....

EDIT 2: Her lå det jaggu en ferdig sak som burde testes...
            Signaturer er oppskrytt!!

Comment

Hva skjer dersom man øker spenningen på LED? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en batteripakke på 13,2 V, altså lett overspent i fht 12 V. Vil et lyktehode som er beregnet for 12 V ta skade av dette?

Life is a Beach
              and Then You Dive

Comment

Hei !

De led'ene vi snakker om i dykkerlyktsammenheng er noe ganske annet enn de gode gamle 20ma.

Det feteste jeg har kommet over til nå er disse - luxeon K2 - 6w og 140 lumen.

Klikk her

Men så må du ha monteringsplate, kjøling, linser,egen regulator osv. men jeg tror du finner det meste på siden der.

Nå det gjelder spenning inn, har jeg forstått at du må ha egen regulator, og om jeg ikke husker helt feil, kunne den ha inngangs spenning på over 16 volt.

-koherman

Comment

det funker ganske ok å ikke bruke regulator også, feks Heser backup gjør ikke det.
                  Never underestimate your capacity for doing something really stupid

Comment

Denne karen har jeg bestilt 4 stk led av 5w har montert 3 stk i en lykt. har overspent disse med 8v har hatt den med på 15 dykk og den fungerer greit. mister litt lys når volt spenningen synker på batteriet. som man også ser av databladet på pærene er beregnet til 7v.

ta en titt på denne siden. han er billig å grei å ha med å gjøre.

http://www.led-bulbs.com/eShop/10Bro...egory=Prolight

Comment

Originally posted by koherman View Post
                      Hei !

De led'ene vi snakker om i dykkerlyktsammenheng er noe ganske annet enn de gode gamle 20ma.

Det feteste jeg har kommet over til nå er disse - luxeon K2 - 6w og 140 lumen.

Klikk her

Men så må du ha monteringsplate, kjøling, linser,egen regulator osv. men jeg tror du finner det meste på siden der.

Nå det gjelder spenning inn, har jeg forstått at du må ha egen regulator, og om jeg ikke husker helt feil, kunne den ha inngangs spenning på over 16 volt.

-koherman
                      Betyr dette at et LED oppsett i utgangspkt regulerer spenningen, og at det er fleksibelt i fht hvor mye over selve LED-ens arbeidsspenning batteripakken kan ligge?
                      Life is a Beach
                      and Then You Dive

Comment

Arbeider...
                      X