Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mares M1 eller Suunto Vyper

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Mares M1 eller Suunto Vyper

Skattepengene kom akkurat ruslende inn på kontoen, og der kan de ikke bli for lenge( de er jo ikke verdt noe før de er brukt til noe ;D).
    Lurte derfor på hvilke computer som annbefales , Mares M1, eller Suunto Vyper.. Håper på tilbakemelding her på forumet .

Rune
    Allt som går opp må komme ned igjen, men må allt som går ned komme opp igjen??

Re:Mares M1 eller Suunto Vyper

Suunto Vyper har jeg blant annet brukt nå i over 2 år og over 500 dykk.Uten problemer.Den er brukervenlig og lett å forstå og kan brukes som ren bottomtimer og Nitrox kompjuter også.Og den koster ikke så mye rett rundt 3000 kr.Fordel lett å skifte batteri i.

Mares M1 kjenner jeg ikke til

Comment

Jeg har brukt M1 i konsoll på ca 50 dykk og synes den er meget brukervennlig. Men:
      - Jeg fikk problemer med fukt i batterirommet, noe som gav irr og derfor dårlig kontakt - og komputeren konket ut under dykk. Batterilokket satt rett og slett litt for løst og derfor vris det lett åpent.
      Har levert inn computeren og regner med å få en ny i retur uten spørsmål. Men det var nå litt irriterende da.
      Samtidig må det nevnes at AAA-batterier er meget praktisk, da man kan skifte batterier på nærmeste bensinstasjon for en mindre sum penger.
      - Sikkerhetsstoppen måles bare fra og med 5 til og med 3 meter. Irriterende siden jeg liker meg på rundt 5 meter... går jeg under 5 meter stopper den nedtellingen til jeg er over igjen. Hadde vært bedre med 6-3 meter slik som på mange andre computere. Blant annet Suunto.
      - Veldig lett å bruke. Kan brukes som BT, Nitrox, stilles inn på konservativisme og fjelltur. Store tall og bra lys hvis man trenger det.

Jeg går ut fra at min computer var en mandagsmaskin, siden dama har samme og ikke har hatt noen problemer. Kan derfor anbefale denne.
      I forhold til Suunto har jeg også forstått at M1'en har bedre glass... Ripefritt krystallglass eller noe sånt. Tåler mer altså.

Kyrre
      --- Hoka Hey! It is a good day to dive! ---

Kyrre Ingebrethsen
      Harstad Sportsdykkerklubb
      Fotograferer med Olympus C5060 og PT-20.

Comment

Enig med forrige taler. Enkelt batteribytte med standard og tilgjengelig batteritype er en stor fordel med M1. Det er også derfor greit å sette bakbelysningen på permanent under mørke dykk. Jeg har selv M1 (i konsollutførelse - MC1). Enkel og grei computer, og kan også brukes som ren bottom-timer (inkl. sekund-viser for bruk ved fridykking). Trådløst pc-interface er en fordel, men Mares har klart å avvike fra IR-standardene slik at man ikke kan bruke f.eks en bærbar pc med IR-port til å laste ned dataene fra computeren.

Andre minus: kan være litt knotete å betjene med bare to knapper (kan f.eks være vanskelig å holde inne begge knappene samtidig for å få utført visse funksjoner). Under dykket er det dog helt fint med bare to knapper. Dokumentasjonen er noe mangelfull og lite pedagogisk.

Vet ikke så mye om Vyper, så jeg kan ikke si noe om denne versus M1.

Comment

Originally posted by thostr
          Jeg har selv M1 (i konsollutførelse - MC1).
          Har du opplevd at batterilokket er løst? Jeg har vurdert å sikre lokket med tape på returputeren min, men vet ikke om det er et generelt problem... I så fall bør man vel si fra til Maresmenneskene.

Ellers kjøpte jeg kompass til min MC1 her rett før pinsen. I Vardø dykket jeg i 3C grader vann og da funket ikke kompasset mitt lenger. Sendte det i retur men har ikke hørt om hva som skjer videre. Går ut fra at Mares ikke har tenkt på at kompassene også bør kunne brukes om vinteren... (eller sommeren i nordnorge)

Tror ikke jeg er så god reklame for Mares. Men konsollet ser nå jækla sexy ut med kompass.. .

Kyrre

Kyrre Ingebrethsen

Comment

Originally posted by Lurre
            Originally posted by thostr
            Jeg har selv M1 (i konsollutførelse - MC1).
            Har du opplevd at batterilokket er løst? Jeg har vurdert å sikre lokket med tape på returputeren min, men vet ikke om det er et generelt problem... I så fall bør man vel si fra til Maresmenneskene.
            Har ingen slike problemer med batterilokket, dette må være reklamasjonsgrunn.

Jeg bruker forøvrig Suunto SK-7 kompass - kongen av dykkekompass...

Comment

Hei.
              Jeg kan anbefale Vyperen, den er enkel meny og et enkelt display.
              Beskyttelseglasset over displayet blir lett litt småriper i, men det koster kun 20 kr for et nytt på Scubastore.com.
              Hvis du skal ha med kompass er suunto sine veldig enkle og meget gode.

Comment

KVIFOR IKKJE BERRE LEGGE PÅ NOEN HUNDRELAPPER Å KJØPE VYTEC I STADEN FOR, KAN NO VERE AT DU SEINARE KUNNE FÅ LYST PÅ ET TRÅDLØST SYSTEN ME LUFT....

BRUKER SJØLV VYTEC, OG ER KJEMPEFORNØGD ME DEN.. 8)
                www.aegir.no

Comment

Originally posted by Rambo
                  KVIFOR IKKJE BERRE LEGGE PÅ NOEN HUNDRELAPPER Å KJØPE VYTEC I STADEN FOR, KAN NO VERE AT DU SEINARE KUNNE FÅ LYST PÅ ET TRÅDLØST SYSTEN ME LUFT....

KANSKJE FOLK IKKE VIL BRUKE "NOEN HUNDRE EKSTRA"
                  PÅ VYTEC OG HELLER IKKE VIL HA LUFTINT. KOMPUTER.
                  VYPER ER JO TOPPEN DA.

ARNT
                  [center]IshavetsDykkerklubb
                  Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt

KANSKJE FOLK IKKE VIL BRUKE "NOEN HUNDRE EKSTRA"
                    PÅ VYTEC OG HELLER IKKE VIL HA LUFTINT. KOMPUTER.
                    VYPER ER JO TOPPEN DA.

ARNT
                    so fornerma du vart då :
                    de va no kun et tips, desuten so har vytecen akkurat same funksjonane som vyper, bare at vytecen har noen ekstra..

desuten burde du arnt holde deg til tema her, sylfersk spør her om råd før han kjøper seg en computer, og då burde ikkje du begynne å diskutere heilt andre ting som ikkje har med temaet å gjere, slike diskusjonar som glir ut er her nok av på nettet..
                    www.aegir.no

Comment

so fornerma du vart då :
                      Neida. Skal så mye mere til for å fornærme meg

de va no kun et tips, desuten so har vytecen akkurat same funksjonane som vyper, bare at vytecen har noen ekstra..
                      og x-antall kroner dyrere. Har den selv (uten sender)

desuten burde du arnt holde deg til tema her,
                      ? Jasså ja... Les spørsmålet IGJEN.
                      "sitat Sylfersk:
                      ...hvilke computer som annbefales , Mares M1,
                      eller Suunto Vyper....

sylfersk spør her om råd før han kjøper seg en computer, og då burde ikkje du begynne å diskutere heilt andre ting som ikkje har med temaet å gjere, slike diskusjonar som glir ut er her nok av på nettet..
                      Denne lar jeg stå så kan du tenke gjennom hva du skriver

Arnt
                      Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt
                        so fornerma du vart då :
                        Neida. Skal så mye mere til for å fornærme meg

og x-antall kroner dyrere. Har den selv (uten sender)

desuten burde du arnt holde deg til tema her,
                        ? Jasså ja... Les spørsmålet IGJEN.
                        "sitat Sylfersk:
                        ...hvilke computer som annbefales , Mares M1,
                        eller Suunto Vyper....

sylfersk spør her om råd før han kjøper seg en computer, og då burde ikkje du begynne å diskutere heilt andre ting som ikkje har med temaet å gjere, slike diskusjonar som glir ut er her nok av på nettet..
                        Denne lar jeg stå så kan du tenke gjennom hva du skriver

Arnt
                        ska slutte å gi folk tips :-X og vere still, viss de ikkje skal gå an å gi folk et tips før de skal kome en å begynne å krangle om alt anna som har med emnet å gjere.

dete var mitt siste ord i denne saken :-X
                        www.aegir.no

Comment

ska slutte å gi folk tips :-X og vere still, viss de ikkje skal gå an å gi folk et tips før de skal kome en å begynne å krangle om alt anna som har med emnet å gjere.

dete var mitt siste ord i denne saken :-X
                          Neimen vær så vennlig...
                          Har da ikke krangla om ting utover emnet, og når
                          du mener så må jeg bare bemekre det. Rett skal
                          da være rett. DU dro nemlig denne elegant rett
                          ut over emnet med å anbefale en helt annen
                          komputer enn tema var.

Du må da for all del komme med dine tanker om
                          ting, men det er en ide, som du selv sier, å holde
                          seg til tema

Beklager om jeg "tok" deg i å nagle meg da :-\

Arnt
                          Berlevågnytt

Comment

Heisann, ingen grunn til å råke ut med hverandre over en bagatell her ..

Ut i fra det som har kommet så langt heller jeg mot Suunto, det er bare ett problem:
                            Har sjekket med Scubastore, (de har ikke Vyper klar for levering ,og en Vytec vil koste meg 4540,90 kr( tør ikke tenke på jeg må ut med i Norge...) ,mens en Mosquito )vil koste 1990,04kr etter å ha lagt til norsk moms.

Er det noen som vet noe om noen praktiske forskjeller på Mosquito vs Vyper ( bortsett fra utseende på computeren)

På forhånd takk for alle de konstruktive innleggene
                            Rune
                            Allt som går opp må komme ned igjen, men må allt som går ned komme opp igjen??

Comment

Det jeg har skjønt er at det er sjelden man får seg billig computer i utlandet... kanskje bedre å sjekke med norske butikker?

Kyrre

Kyrre Ingebrethsen

Comment

Arbeider...
                              X