Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med dykkerklokke

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Problemer med dykkerklokke

Hei

Jeg har en Promaster Dykkerklokke fra Citizen. Jeg har akkuratt vært en tur til nordnorge og på vei oppover så slo klokken seg over i Dykkermodus under landing. Den viste da 2,6 meter, og jeg tenkte at det var nok pga kabintrykket og at det snart ville endre seg igjen.

Det skjedde ikke. Klokken ble værende på 2,4 - 2,6 meter i 4 dager, og først da vi landet på Gardemoen ble klokken "frisk" igjen.

Noen som har vært utsatt for det samme?

Er det noen triks hvis klokken henger seg opp på denne måten?

/Thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Re: Problemer med dykkerklokke

Velkommen til klubben!!! ;D

Jeg har også en Citizen Promaster som hengte seg opp på flyet...

Dette kommer av at klokka bruker omgivelsestrykket til å kalibrere seg, ved å anta at dette er på 1ATM.

Eneste botemiddelet jeg vet om er å kjøpe ny flybillett, eller å disponere et vakuum-kammer.

Om man aktiverer dykkefunksjonen under et dykk, f.eks på 5 meter, så vil klokka på 15 meter vise 10 meter. Når trykket blir lavere enn kalibreringstrykket, så vil klokka deaktivere dykkefunksjonen etter et par minutter.

MVH Johan 8)
    http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Har du prøvd å gå til en urmaker for å få satt klokka under høyere (konstant) trykk. Tanken min er at alle urmakere har mulighet til å trykkteste klokker (ofte 10bar), hvis du da setter klokka under 10 bar i noen timer så vil dette mest sannsynlig vis føre til det samme som når du flyr (egentlig motsatt men hvis du tenker deg om så blir det det samme, bare med andre trykk)

Når det gjelder klokker fra Citizen (og Casio) så må ofte urmakeren sende av gårde klokka for batteriskifte osv. hvis du ikke kan bytte batteri selv.

mvh
      Gunnar

Comment

Beklager Gunnar, men det går nok ikke :'(

For å prøve å illustrere problemet litt bedre:

Tenk deg en sugekopp som ligger på en helt plan overflate. Det kan ikke komme luft inn i sugekoppen.

Om du setter sugekoppen på flaten ved et trykk på 0,5 ATM omgivende trykk), og deretter øker trykket til 1 ATM (trykket rundt deg nå), og prøver å løfte sugekoppen vil du merke at den sitter fast. Jo høyere trykket blir, jo fastere vil sugekoppen sitte...

For å få sugekoppen løs igjen må du minske trykket til mindre enn 0,5 ATM.

Håper dette hjalp!

MVH Johan 8)
        http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Hei,

Nei det hjalp ikke!

Min teori gikk på at du har 3 trykk; 1. Trykket er før du dykker, 2. trykket (som er variablet) er mens du dykker, 3. trykket er når du er på overflaten igjen.

Problemet er at når du flyr minsker trykket, computeren er fortsatt på 1. trykket. Når du lander er du på 2.trykket fordi trykket øker, hvis du da går til en urmaker for å øke trykket ytterligere vil du når du er ferdig med trykk testen å tar ut klokken være tilbake på 3. trykket.

Men dette er kun teori og egentlig ganske uvesentlig siden man ikke vil til urmaker hver gang man har vært ute å fløyet.

mvh
          Gunnar

Comment

Re:Problemer med dykkerklokke

Kjøp 1,5l Cola
            Drikk colaen
            skjær flaska tvers over
            putt klokka inni
            sett sammen de to delene og bruk en kraftig tape til å tette snittet
            finn støvsugeren og sug ut lufta av flaska.

Nb. Det bør gå litt luft gjennom støvsugeren slik at den ikke går for varm og brenner opp. De fleste støvs... har en ventil på håndtahet for å justere suget. Hvis du ser displayet påklokka så holder det å "ta den akkurat opp til overflaten"

Vet det er en stund siden tråden var aktiv, men problemet kan oppstå påny.

Lykke til

Comment

Originally posted by Tigergutt1
              Kjøp 1,5l Cola
              Drikk colaen
              skjær flaska tvers over
              putt klokka inni
              sett sammen de to delene og bruk en kraftig tape til å tette snittet
              finn støvsugeren og sug ut lufta av flaska.

Nb. Det bør gå litt luft gjennom støvsugeren slik at den ikke går for varm og brenner opp. De fleste støvs... har en ventil på håndtahet for å justere suget. Hvis du ser displayet påklokka så holder det å "ta den akkurat opp til overflaten"

Vet det er en stund siden tråden var aktiv, men problemet kan oppstå påny.

Lykke til
              Takk for mange gode tips . Dette siste var jo veldig bra. Rene Reodor Felgen. Skal prøve dette neste gang det skjer.

/Thomas
              Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Dette var jo kjekt og vite!
                Har akkurat kjøpt meg en sånn klokke selv, og jeg har et annet probblem ???
                Har kun fått tatt et dykk med den, der temperaturen på klokka viser -1 grad, det samme som bottomtimeren min. Men ved overføring til pc, så ble temperaturen oppgitt til 149 grader, selv om det er innstillt på Grader celsius og ikke amerikanske grader. Noen som har vært borti noe sånt? Får evnt sjekke opp litt mer ved neste dykk.

Mvh
                Pål
                AOWD

Comment

Working...
                X