Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svømmeføtter, hva skal jeg kjøpe?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Svømmeføtter, hva skal jeg kjøpe?

Heisan jeg lurer på hvilke svømmeføtter jeg skal kjøpe. Jeg har prøvd de nye mares volo og liker de. Men jeg har hørt at de har svakheter. Har hørt om twin fin scubapro men har ikke prøvd de. Kan noen med erfaring hjelpe meg?

Re: Svømmeføtter, hva skal keg kjøpe?

Selv gikk jeg fra et par gamle "reef marine" føtter i hard plast over til "Scubapro twin jet" og fikk nesten sjokk på første dykket. Overgangen fra å ha elendige svømmeføtter til twin jet var formidabel. Jeg kan på det varmeste anbefale disse. Mine er av den helt sorte varianten som er noe stivere enn de andre modellene og er svakt negative i vannet. Ulempen er den noe høye prisen. (ca 1600 kr) Alternativet er "Scubapro jet fin" en fot jeg har prøvd og som føltes komfortabel. Den koster ca 1/2 parten.

Arne Kristian

Comment

Jeg har føtter med samme prinsippet som "Scubapro twin jet" men de heter Apolli Bio-fin, disse er meget myke, man merker nesten ikke at man har de på. det er en åpenbaring i forhold til de jeg brukte tidligere Poseidon Force fin (padleårer).
      Prisen på Bio-fin er ca. 1600, men det er de verdt .
      Simma lungt !

Comment

Jeg bruker bla. Bio fin, de er veldig bra, men jeg føler ikke at jeg får noen "kraft" i sparkene :-/ men jeg har noen Mares plana avanti som jeg er kjempe fornøyd med.
        En kompis hadde noen Tiger (er det scubapro ?) som knakk da han hoppa fra brygga !!!!!!!! de er lik Mares volo !!
        Jeg har dykka på Mosel

Comment

Kjøp Forcefins!! Enkelt og greit...

Sigve

Comment

Det er et meget enkelt valg ser du siden alle mener sitt, men selv har jeg twin jet fra scuba... De er skikkelig gode. Får et meget godt fra spark.. bare reiser fra alle andre uten å bruke krefter, ikke helt sant men det er veldig bra fraspark, men det jeg syes er best er stroppene til og ta de på bare setter beina i og drar til så sitter de, og når skal ha dem av er det store klips på begge sider så det er også veldig enkelt da det er fin størelse på dem...... men alt er jo smak og behag, men selv har jeg funnet de jeg liker best.
            med vennlig hilsen
            Digitus

Comment

Hei iigjen. Glemte også og si det er livstids garanti på twin jet finnene også..... Så blir noe ødelagt får du ny del eller finne......
              med vennlig hilsen
              Digitus

Comment

Diver_DAD sier han ikke får kraft i frasparket med Bio fin og det kan faktisk stemme. De er egentlig konstruert for folk med rygg/ben problemer og regnes som skånsomme i forhold til slike problemer. Svømmeføttenes svar på krykker.... :

Twin Jeten er på mange måter en kopi av Bio fin, men Scubapro har lagt inn mere trøkk i dem for å nå oss vanlige sportsdykkere. Twin jet har vært på markedet ei stund og er derfor forhåpentligvis kvitt barne-sykdommer.

Sigve anbefaler forcefins, det er mange som sverger til disse. Husk bare at de ikke er egnet til fks. vrakdykking, plura dykking ol da de virvler opp mye bunnmatriale. Og før du eventuelt bruker penger på disse sørg for å få prøvd dem. De er ikke som andre svømmeføtter og krever en helt annen svømme teknikk.

Arne Kristian

Comment

Takker og bukker for innleggene.
                  Fra en som skal invistere snart

Otern

Comment

At Force-Fins ikke er egnet til vrak dykking og grottedykking er det verste B-S jeg har hørt!!! Oppdriftskontroll er alt som skal til.

Dessuten er Force-Fins mye mer manøvrerbare enn tradisjonelle finner, du kan snu på en tiøring, svømme baklengs (med litt øvelse går det greit), samt at de aksellererer raskere enn noen andre finner jeg har prøvd.

I tillegg er de meget enkle å ta på og av, samt at de er så korte og kompakte (tradisjonelle Force-Fins), at det reduserer sjansen for å dulte borti koraller o.l., samt meddykkere. De føles også veldig kontrollerbare.

Du trenger fra ett til ti dykk for å føle deg komfortabel med Force-Fins; det føles nesten ut som om man ikke har finner på i hele tatt!! Om man først har blitt komfortabel med å bruke de, og så går tilbake til "vanlige" finner føles det som å ha lange stive planker på beina...

Jeg har forresten bestilt meg et par med Excellerating Force-Fins, i en grønn gjennomsiktig farge, og kan nesten ikke vente med å få de på beina!!!

MVH Johan!!!

(Han som solgte sine Force-Fin Pro til Sigve, og angrer bittert på det...)

Comment

jepp Johan, forcefins er bra! =) jeg føler ikke at de hvirvler opp noe,vanligvis når jeg dykker så er det de med tradisjonelle svømmeføtter som roter opp bunnen mest..
                      men det kommer an på personen,tviler på at det finnes svømmeføtter som passer for alle!
                      ~Mille Skaathun
                      Eg e go på bunnen

Comment

Hehe

Forcefinnene som jeg kjøpte av Johan har fungert utmerket under alle de dykkene jeg har gjort med de til nå!

Som Johan sier er det bare en vanesak å svømme med Forcefins, og jeg tror at alle som prøver Forcefins ikke vil angre. Jeg tror Forcefins passer for alle. Man har i alle fall ikke noe å tape på å prøve en gang...

Mvh
                        Sigve Slagnes

Comment

Har selv Scubapro Twin Jet og er meget fornøyd med desse.
                          Instruktøren på kurset hadde selv nylig prøvd ut 9 ulike svømmeføtter men fallt for Twin Jet'ene.

Min anbefaling

Comment

Re: Svømmeføtter, hva skal jeg kjøpe?

Hei sann!

Skulle bare si at jeg har prøvd forcefins en gang, og det funket ikke for meg da. Men siden dette var det første dykket mitt i tørrdrakt på nesten 2 år, så var det vel ikke bare føttene jeg slet med.
                            Tenkte jeg skulle prøve igjen nå som jeg har fått litt mer erfaring i kaldt vann også. Høres jo ut som om det fleste er fornøyd med føttene, bare man blir familiær med de.

Fenre
                            I don't want to be mister pink...

Comment

Re: Svømmeføtter, hva skal jeg kjøpe?

Hei sann!

Var så "dum" at jeg gikk inn i en dykkebutikk i går jeg. Kom ut en del kroner fattigere, men jeg hadde blandt annet "apollo bio-fin" under armen. Gleder meg veldig til å prøve de. Ser de blir anbefalt litt lenger opp her også....

Diver_DAD, du kan få igjen utstyret jeg har lånt av deg!

Hilsen Fenre
                              I don't want to be mister pink...

Comment

Working...
                              X