Announcement

Collapse
No announcement yet.

Power LED dykkerlykt.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Power LED dykkerlykt.

Har grublet litt på å lage dykkerlykt basert på led. Det finnes jo noen kraftige led's på 1,3 eller 5w på markedet med fra 4 - 20 graders spredning. Spenningen passer jo bra til enkle LiIon eller LiPo celler. Eller 3led i serie på 12V blybatteri. Fargetemperaturen burde jo også være bra.

Noen som har vært borti noe slikt og har synspunkter på det?

Har blitt temmelig gira på å prøve dette

SV: Power LED dykkerlykt.

Originally posted by Onematepoetikon View Post
    Har grublet litt på å lage dykkerlykt basert på led. Det finnes jo noen kraftige led's på 1,3 eller 5w på markedet med fra 4 - 20 graders spredning. Spenningen passer jo bra til enkle LiIon eller LiPo celler. Eller 3led i serie på 12V blybatteri. Fargetemperaturen burde jo også være bra.

Noen som har vært borti noe slikt og har synspunkter på det?

Har blitt temmelig gira på å prøve dette
    Styr unna, funker bare til backup

Comment

Jeg har hørt rykter om at det skal komme en ny type dioder.
      Disse skal vist ha en mye høyere virkningsgrad, lik eller større enn HID...
      Om det er holdt i dette, er jeg ikke sikker på, men du kan jo høre med noen som forhandler dioder.
      Venter selv i spenning på denne "revolusjonen"

Espen

Comment

Håkei. Trodde led hadde større virkningsgrad enn hid. Problemet har vel vært at man må ha en god del dioder, og ikke minst god optikk. Ikke like lett å få 20mm optikk like bra som større.

Så "jwatto", er 15w led bare dritt i forhold til f. eks 15-20w hid?

Bare lurer da jeg har null erfaring...

Comment

Originally posted by Onematepoetikon View Post
          Håkei. Trodde led hadde større virkningsgrad enn hid. Problemet har vel vært at man må ha en god del dioder, og ikke minst god optikk. Ikke like lett å få 20mm optikk like bra som større.

Så "jwatto", er 15w led bare dårlig i forhold til f. eks 15-20w hid?

Bare lurer da jeg har null erfaring...
          Skal ikke gi meg ut for å være noen ekspert, kun vanlig bruker. Mine erfaringer tilsier at LED har typisk 25+ timers brenntid og svært liten lysstyrke iforhold til vanlige lamper. Har prøvd Peli sin 9watt led og den kan ikke sammenlignes med eksempelvis Nite rider 10watt hid (ifølge produsenten tilsvarer dette 40watt "vanlig")
          Minner igjen om at jeg baserer dette på mine egne erfaringer!

Comment

Se denne linken om Led:
            http://www.dykkedilla.no/artikler/LED.htm

Jan R
            Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok,
            fagreste livet lever den som vet måtelig mye
            Siempre Viva.

Comment

Originally posted by uriel View Post
              Se denne linken om Led:

Jan R
              Interresant lesning, men det virker mer som en reklame artikkel for LED istedet for en faktasamling om de tre lyskildene.
              .....diving deep in shallow water.....
              www.hsdk.no

Comment

Hej

LED er stadig "svage" lygter.
                Hvis du vil have power er det HDI der skal til..

Comment

Originally posted by Øyvind Berbu View Post
                  Originally posted by uriel View Post
                  Se denne linken om Led:

Jan R
                  Interresant lesning, men det virker mer som en reklame artikkel for LED istedet for en faktasamling om de tre lyskildene.

Skal si meg enig der.

Comment

Hei !

Det finnes jo 5 watt LED da. De er litt mindre effektive, så lysutbyttte pr watt inn er mindre, og det er ett problem med kjølingen.
                    LED er jo ett halvleder matriale så kjølingen må være så god att pærene ikke smelter.
                    Hvis du klarer å lage en god termisk kobling mot vannet så holder det antagelig.

Her er vel den kraftigste på markede:
                    http://www.luxeonstar.com/item.php?i...rtno=LXHL-FW6C

Prisen er jo ganske bra også. Du må vel ha 5-10 stk så det bli 135-270 $.
                    Tror at antagelig 35 w er hid den beste løsningen. Med en 9 Atimer batteripakke.

guNNar
                    ====================
                    http://www.dykkergruppa.no
                    ====================

Comment

Det brenner et særdeles blått lys for hid/halogen. Se her...

Leser man litt i spec'en på denne, finner man fort ut hvorfor >

Sjokket kommer brått på den som ikke tar høyde for det man ikke vet...

Comment

De finnes allerede. Kommer en ny Snake(igjen) med separate kollimatorer og 70mm hode. 40-50% mere lys. 4grader stråle >

Drittjobb å skifte alle diodene, men det går. Imidlertid krever de nye K2 led'ene ideelt sett en litt annen strømstyring enn hva snaken din har. Men det burde funke bra. Faren er at man overspenner dioden og kan potensiellt oppnå strømstyrker på opp i mot 2A. Det liker K2 en dårlig. Nå er imidlertid kjølingen ekstremt bra på Snaken(selv på din gamle) så det burde funke.
                        Sjokket kommer brått på den som ikke tar høyde for det man ikke vet...

Comment

Takk for deres synspunkter. Virker som HID har bedre virkningsgrad, dyrere og mere mikkmakk når man skal lage noe selv.
                          LED er veldig enkelt å ha med å gjøre. Ikke så dyrt heller, under tusenlappen for 45w led(9x5w) som med god kjøling burde kunne kobles direkte til 12V bly eller passende nimh batteri.
                          Som bonus vil i teorien aldri led'ene trenges å skiftes (100000 timer)

Dette er bare mine betraktninger. Har ingen erfaring med hid, så jeg tror jeg prøver meg på en led lykt først. Hvis det funker dårlig, så har jeg drøssevis av andre bruksområder for kraftige leds

Comment

Originally posted by Finnmarkingen
                            Originally posted by Dragen View Post
                            De finnes allerede. Kommer en ny Snake(igjen) med separate kollimatorer og 70mm hode. 40-50% mere lys. 4grader stråle >

dårligjobb å skifte alle diodene, men det går. Imidlertid krever de nye K2 led'ene ideelt sett en litt annen strømstyring enn hva snaken din har. Men det burde funke bra. Faren er at man overspenner dioden og kan potensiellt oppnå strømstyrker på opp i mot 2A. Det liker K2 en dårlig. Nå er imidlertid kjølingen ekstremt bra på Snaken(selv på din gamle) så det burde funke.
                            Hva koster det å få bygd om lykta? Er det overhode noe lønnsomhet i det? kansje det beste er å selge den gamle, og kjøpe ny?

Svenn, som vurderer salg av snake 21 (dette er ikke en tilsalgs annonse >) Om den kommer så blir det på et annet forum
                            Får slenge meg på med Svenn
                            Er dette noe som kan gjøres med 9W`ern?

Espen

Comment

Hei !
                              9w er er vel litt off topic.

LED en som dragen refererte til virker jo interessant.
                              http://www.luxeonstar.com/item.php?i...tno=05027-PW14

Den krever 3.86 volt. Hvis en seriekobler 6 stk så får en 24 volt, noe som passer til 2 stk blygele batterier. De trekker jo 1,5 A. Så to 4 A batterier vil holde bra for rundt 2 timers bruk.
                              Reflektor og kjøling blir jo en sak for seg.
                              ====================
                              http://www.dykkergruppa.no
                              ====================

Comment

Arbeider...
                              X