Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høy fuktighet i pressluftflasker - Hvordan oppstår det?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Høy fuktighet i pressluftflasker - Hvordan oppstår det?

Fant god info. om tema i HÅNDBOK FOR DYKKING I SJØFORSVARET. Sikkert flere enn meg som synes dette er av interesse å lese.

5.5.4 Hvordan det oppstår høy fuktighet i pressluftflasker

Høyt vanninnhold i kompressorluften
    Luftens evne til å inneholde vanndamp er avhengig av temperatur og bare i liten grad av trykket. Et visst volum luft inneholder en viss maksimal mengde vanndamp. Atmosfærisk luft som pumpes gjennom en kompressor vil derfor hurtig bli mettet, og skille ut den opprinnelige fuktighet i form av kondensvann. En høytrykks kompressor for dykkeluft har derfor en serie med mellomkjølere, olje/vannutskillere og tørkefilter. For å forhindre høy fuktighet i pusteluften er regelmessige avblåsninger og filterskift nødvendig.

Akkumulering av fuktighet
    Selv om kompressorluften ligger innenfor gitte grenseverdier for fuktighet kan det oppstå akkumulert fuktighet etter gjentatte fyllinger, dersom pressluftflasken ikke tømmes helt med jevne mellomrom (”luftes”). Slik tømming må imidlertid skje langsomt, ellers vil det kunne dannes kondensat. Når temperaturen reduseres under trykkfall vil ikke lenger luften kunne holde på samme mengde fuktighet og denne vil da frigjøres som fuktighetsfilm på flaskeveggens innside.

Vann inn i flasken via flaskekran/armatur
    Før pressluftflasken(e) fylles skal man hver gang “lufte” kran(er) og evt. mellomstykke. Dette for å blåse ut vann, (og støv etc.) i flaskekran / tilkoblingsarmatur. Her slurves det mye, og spesielt på flaskesett med flere tilkoblingsmuligheter. Det står ofte igjen noen ml vann i flaskekranen og dette blåses inn på flasken(e) dersom ikke overstående prosedyre følges.

Vann på pressluftflaske brukt til spesielt formål
    Dersom man benytter en pressluftflaske under vann, uten påkoblet reduksjonsventil (f. eks. ved fylling av løfteballong) er det viktig at flasken ikke tømmes helt. Tar man i tillegg flasken ned til et større dyp etter tømming kunne man like gjerne stått å helt saltvann på flasken.

5.5.5 Vedlikehold Før bruk
    - Sjekk at seletøyet er fritt for skader, uten tvinn, og at alle spenner og evt. strammemekanismer fungerer godt.
    - Sjekk at seletøyets feste til flaske/back-pack og back-packens feste til flaska er god.
    - Gjennomfør tetthet og funksjonskontroll

Etter bruk
    - Skyll flaskesettet i ferskvann.
    - Blås ut evt. vann i flaskekran
    - Det er en fordel å la det være litt luft igjen på flaska, slik at krana kan blåses ren umiddelbart før fylling.
    Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

SV: Høy fuktighet i pressluftflasker - Hvordan oppstår det?

Originally posted by Sid View Post

Akkumulering av fuktighet
    Selv om kompressorluften ligger innenfor gitte grenseverdier for fuktighet kan det oppstå akkumulert fuktighet etter gjentatte fyllinger, dersom pressluftflasken ikke tømmes helt med jevne mellomrom (”luftes”). Slik tømming må imidlertid skje langsomt, ellers vil det kunne dannes kondensat. Når temperaturen reduseres under trykkfall vil ikke lenger luften kunne holde på samme mengde fuktighet og denne vil da frigjøres som fuktighetsfilm på flaskeveggens innside.

Er det noen som vet hvor ofte det er greit å tømme flasken fullstendig. Tid/frekvens?

Jeg vil tro det vil være lurt å umiddelbart fylle flaskene opp igjen med ren og god luft slik at de ikke blir stående tomme/uten trykk.

Comment

Tømmer flasken min fullstendig når den trykkprøves hvert 2 år.

arnt
      [center]IshavetsDykkerklubb
      Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post

arnt
        Ok.

Vet du om det er hyppig nok (du dykker jo en hel del og fyller derfor flasken ofte)?

Dette var nytt for meg inntil i dag, så nå skal alle flaskene tømmes ila helgen. Det skader vel neppe å tømme dem ofte dersom de straks blir trykksatt igjen, vil jeg tro.

Sid

Comment

Min anbefaling er å få tatt en sjekk i flaska hvert år. Om du gjør det selv eller går til ett serviceverksted får være din egen sak, men jeg anbefaler serviceverksted.

Enkelte flasker har en tendens til å ruste raskere enn andre. Så under "ideelle" forhold kan faktisk flasker ruste relativt mye bare på ett år.

Min anbefalin er å bruke fylleplasser som kan forevise luftprøver som er av god kvalitet. Da slipper du å være redd for at du skal få dårlig luft på flasken.

Jostein B.

Comment

Originally posted by Sid View Post
            Originally posted by Arnt Eirik Hansen View Post

arnt
            Ok.

Vet du om det er hyppig nok (du dykker jo en hel del og fyller derfor flasken ofte)?

Ser da hyppig nok ut for min del når flaskene er så godt som knusktørre
            inni etter 2 år og x antall fyllinger... Kanskje han som TP mine flasker
            kan komme med ett innspill?

edit.. dæsken, der hadde han jo svart jo..

Arnt
            [center]IshavetsDykkerklubb
            Berlevågnytt

Comment

Originally posted by Jostein B. View Post
              Min anbefaling er å få tatt en sjekk i flaska hvert år. Om du gjør det selv eller går til ett serviceverksted får være din egen sak, men jeg anbefaler serviceverksted.

Enkelte flasker har en tendens til å ruste raskere enn andre. Så under "ideelle" forhold kan faktisk flasker ruste relativt mye bare på ett år.

Min anbefalin er å bruke fylleplasser som kan forevise luftprøver som er av god kvalitet. Da slipper du å være redd for at du skal få dårlig luft på flasken.

Jostein B.

Helt enig i at flasken bør sjekkes regelmessig, men tror du regelmessig lufting f.eks. hver 10 gang eller hver måned (tenk på et tall/frekvens) uansett bare vil være positivt, eller ser du noe negativt - noen betenkeligheter med å gjøre så?

Comment

på min lokale fyllestasjon er det kontinuerlig overvåking av fuktigheten... står et display ved fyllepanelet... på fyllepanelete er det ikke enveisventil til hvert uttak... altså... hvis man har høyere trykk på flaska enn trykket inne i fyllepanalet kan man enkelt sjekke fugtigheta på flaska!

edit: henta litt fra en annen post...

Originally posted by Ole Johnny View Post

§ 20. Trykkluft fra fyllingsanlegget skal være mest mulig fri for forurensninger og

a) luften skal være fri for lukt og smak
                b) nedenstående verdier skal ikke overskrides:
                - 10 ppm (11 mg/m3 ) karbonmonoksyd (CO)
                - 500 ppm (900 mg/m3 ) karbondioksyd (CO2 )
                - 1 mg/m3 olje
                c) vanninnholdet i luften skal ikke overskride:
                - 50 mg/m3 for flasker med fyllingstrykk 200 bar
                - 30 mg/m3 for flasker med fyllingstrykk 300 bar

d) O2-innholdet skal være 21,0 % +/- 0,5 %.

§ 21. Pusteluften fra fyllingsanlegget skal regelmessig kontrolleres med hensyn til CO, CO2, olje- og vanninnhold av en person som har den nødvendige kunnskap om dette.

Kontrollen skal avpasses etter kompressorens konstruksjon og driftsforhold.

Resultat fra kontrollen skal føres i kompressorjournalen og underskrives av den som har foretatt kontrollen
                Sindre Jota
                sindre.jota@gmail.com

Comment

Arbeider...
                X