Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilket utstyr bør man velge?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Hvilket utstyr bør man velge?

Jeg er ute etter tips og råd om utstyr til dykking..
    Hva skal jeg kjøpe? Hva er greit å starte med? Man kan vel leie noe av det man trenger?
    Det er jo mildt sagt et hav og velge i ...'
    Neopren eller skalldrakt?

Thøger

SV: Hvilket utstyr bør man velge?

Mmm...Noen som vil åpne ballet?

Thomas
    Den trettende må ikke være en fra Nord, Araberen, Vi må sende Araberen......

Comment

Tror du skal finne MASSE info ved å søke litt rundt i forumet ang. dette

Comment

Søkefunksjonen er fin ja.
        Du kan leie noe eller alt av utstyr ja.
        men det vil ikke lønne seg i lengden, da det ikke er gratis.
        Men om du er helt fersk kan du leie deg utstyr og
        være med på organiserte turer for å se om dette er noe
        du vil bruke penger på. Angående hva du skal velge
        så kan du enten lese litt på forumet eller oppsøke
        en dykkerbutikk. Men skal du kjøpe nytt så dra på
        forskjellige plasser og forhør deg om priser, så du ikke kjøper
        det første og 'beste'.

I'm forever blowing bubbles.

Comment

OK! Kan ikke la være. Den beste starten for de fleste dykkere er hos FUE. Sånn er det bare. Kan ikke fatte at andre aktører ikke skjønner dette.
          Stikk innom, snakk med Fredrik eller Gunnar, kjøp det de anbefale og du er home free!!! Startpakka hos alle de andre leverandørene er...tja...solgt brugt etter 1 år?

Skalldrakt og dobbel syv er fasitsvaret fra de aller fleste. Det er et godt svar

Comment

Kan heller ikke la være.... Det beste rådet er ta tiden til hjelp.... Det primære med dykking er vel selve dykket... ikke utstyret. I lengselen etter dykkeopplevelser blir det lett at fokus havner på utstyr i den tiden havet ikke er tilgjenglig. Med nettet og alle som skal selge fra a til å, er det lett å bli revet med. Lett å glemme at opplevelsen likevel er omtrent den samme. Unntaket er selvfølgelig SIKKERHET og det å ha utstyr som egner seg. Kan ikke akkurat drive med isdykking i shorty....Men igjen tror jeg det er slik at ikke sikkerhet ikke nødvendigvis henger sammen med maks antall kroner. Nesten lett å tenke at konkurransetanken, som ikke er tilstede under selve dykkingen (forhåpentlig vis...), lett går over i utstyrsjag.... Dersom du er helt fersk, hvorfor ikke leie utstyr fra et sted du stoler på ? Da kan du prøve litt forskjellig og nå som vinteren snart er i anmarsj kan du kanskje når kuldegradene setter inn få en fin pris på noe av det brukte du har likt. Skal du likevel kjøpe, ikke tenk for mye på pris. Finn noe du helt definitivt tror du kan bruke lenge og til mye. Start f.eks. med et eget ventilsett og computer. Da har du full kontroll på det viktigste sikkerhetsmessig. Deretter er det bare å fylle på....
            Klarer ikke la være med et siste råd..... bruk de første titusene til opplevelser.... ikke utstyr. Istedenfor utstyr til 20 store som henger i kottet, ta heller en tur til et varmt sted med koraller og fisk...
            8)

Comment

Først
              Neopren eller skalldrakt. Personlig foretrekker jeg skalldrakt. Ikke på grunn av oppdriftskarakteristikken men på grunn av komforten på land. Neopren gir meg michelinmannfølelse skalldrakt er som en litt ubehagelig kjeledress.

Som det er skrevet mange ganger før: bruktmarkedet flyter over av gode jakkevester som selges billig. Billig fordi uansett hva man måtte mene om dykkeutstyr (og grunn) så er det mange som bytter fra jakkevest til vinge. Det er derfor kjøpers marked når det gjelder jakkevester. Dette er bra hvis du kjøper brukt og dårlig hvis du har kjøpt deg jakkevest og finner ut som mange før deg at du hopper over til vinge.

Personlig er jeg enig med Blomstrand når det gjelder nytt utstyr så finns det lite annet som gir deg så mye for pengene som startpakkene til FUE.

Ellers så er det ikke dumt å kjøpe jakkevest o.l.brukt. Mesteparten av prisreduksjonen er da tatt og selger du senere blir ikke tapet stort. Kvaliteten på mange av jakkevestene som selges til halv pris og under er som ny.

bårdd
              http://draugen-fmk.homeip.net:8080/index.php/draugen

Comment

dersom du ikke er en utstyrsfetisht og kommer til å begrense dykkinga til maks en gang i mnd, kjøp brukt og billig. jakkevester er laget for å dykke med, til tross for inntrykket en kan få her på siden. tørrdrakter er smak og behag. prøv en del alternativer, og ha tålmodighet dersom du kjøper brukt. gode ventilsett er ikke vanskelig å få fatt for en billig penge, men les en del rundt på nettet om hva folk synes om alternativene du vurderer.
                "Dont worry about what anybody else is going to do; the best way to predict the future is to invent it"
                -Alan kay 1979

Comment

Dette er det nok like mange meninger om som det er dykkere :-)

Du bør først se på hva slags dykking du ønsker å drive med. Dersom du er helt fersk er ikke det alltid så lett å finne ut av - mange begynner med sportsdykking og går senere over til mer tekninsk dykking, mens andre forblir sportdykkere (og noen slutter eller begynner aldri ordentlig).

Dersom du skal ha et utstyr som du kan benytte til både sportdykking og lettere teknisk dykking ville jeg vurdert følgende:

Ventilsett: Velg et kurrant merke som det selges mye av. Det er lettere å få service på enn andre og det er ofte en grunn til at de blir populære (pris og kvalitet). Jeg ville valgt et Apex ventilsett.

BCD: Her står gjerne valget mellom en vingevest og en jakkevest. Med en jakkevest begrenser du (normalt) mulighetene til enkelflaske. På grunnkurs brukes nesten utelukkende jakkevester. Dersom du velger vingevest ville jeg ha valgt en løs vinge med en bakplate, f.eks. fra Halcyon. Grunnen til dette er at da kan du selv regulere flaskestørrelsene og evt. bytte selve vingen uten å måtte kjøpe helt ny vest. Jeg ville ha valgt en vingevest, men dersom du er uerfaren kan nok en jakkevest være enklere.

Flasker: Her må du velge om du vil benytte enkeltflaske eller dobbeltsett. Dette valget henger sammen med valget ovenfor - vinge med bakplate er klart best til dobbeltsett. Jeg ville vurdert et mindre dobbeltsett, fortrinnsvis 200 eller 232 bar. Jeg ville ikke valgt et dobbeltsett i 300 bar, dels på grunn av vekten og dels for senere funksjonalitet ved å dykke f.eks. nitrox. Et dobbeltsett gir to uavhengige lufrtkilder, noe som klart er sikrere enn å dykke med en enkeltflaske. Dette forusetter imidlertid bruk av to ventilsett uten octopuss.

Tørrdrakt: Prøv en av hver og se hva som er best. Jeg har ingen erfaring med skalldrakt og kan derfor ikke si så mye om det, men jeg innbiller meg at den er mer fleksibel, bedre å dykke med om sommeren men kanskje litt kaldt om vinteren.

Computer: Her er det mange mulige valg. FUE anbefaler vel å dykke tabell og bottomtimer?? Jeg ville nok ha valgt å putte litt penger i en computer - igjen litt avhengig av hva slags dykking du tenker deg. Jeg ville uansett ha funnet en som du kan skifte batteri på selv, som gir god informasjon selv om du går over i deco (må vise dybde, maksdybde, tid selv om du går over i deco) slik at du kan benytte den som en bottomtimer ved decodykking på tabell.

FUE kan sikkert mye om dette, eller finnes det også andre leverandører men erfaringsmessig er mange av de som leverer via nettet billigere enn de som har butikker. Kostnadene ved nettbutikker er som kjent mye lavere enn å måtte ha fancy lokaler med god og dyr belliggenhet. Fordelen med å kjøpe lokalt er at du kan reklamere om noe blir feil og ofte kan du få prøvd utstyret - kanskje også på et dykk eller to før du bestemmer deg.

Nortech Diving er dessverrre stengt for øyeblikket, men de er etter min oppfatning et godt alternativ til FUE. Min erfaring har vært at de har vært noe lavere i pris enn FUE. Dersom du bor på sørlandet ville jeg ha ringt og snakket med Jan Ødegård i Kristiansand.

Mvh

Erik

Comment

Hvem og hvor er FUE??

Thøger

Comment

fue er en butikk som nå ligger i Oslo. Men de har en fremragende service over internett også. Adressen er www.fue.no

Du finner også linken til dem på siden med de 50 siste innleggene......

Den trettende må ikke være en fra Nord, Araberen, Vi må sende Araberen......

Comment

Ta kontakt med Fue.no, så slipper du å bytte etter et år.

Comment

Gå ut "litt høyere" en du kanskje hadde tenkt i starten, å du er klar til å utvikle deg uten å måte bytte mye av utstyret.
                          Fue er et godt utganspunkt ser det ut til. :hvisketiske:

Comment

Har ingenting imot FUE, og bor du i Oslo er det ikke sikkert det er en dårligere leverandør enn andre, men det aller viktigste rådet jeg kan gi deg er å sikre deg et miljø rundt deg som kan hjelpe deg med utstyret ditt.
                            Om dette betyr å handle med en lokal leverandør, handle brukte kurssett med instruktøren din eller bli med i en aktiv dykkerklubb, det har ikke jeg noe fasitsvar på.
                            Jeg har neopren og trilaminat, har prøvd jakkevester og diverse vingeløsninger og bruker idag en utrolig billig jakkevest som har funket bra for meg.
                            Sjekk ut med de rundt deg og de du har tenkt å dykke med i fremtiden og se hvilket utstyr de bruker, evt. stikk innom nærmeste dykkerklubb og se hvilket utstyr de bruker der. Det er kjekt å ha noenlunde lik konfigurering som de du dykker sammens med.

Akkurat nå foretrekker jeg skalldrakt, sydd etter mål, jakkevest og 300 bars flasker.
                            Bedre med våt enn tørr tørrdrakt :-)

Comment

Mitt råd:
                              Kjøp deg noe DU synes ser kurrant ut, brukt selfølgelig.
                              Så sørger du for at du får dykket masse, og kan du bytte ut litt etter litt. Tror ikke du slipper unna fornyelse allikevel
                              Tapet blir nå iallefall mindre ved evt. salg.
                              Men det kan også lønne seg å lese litt rundt, og trekke noen konklusjoner på egen hand.

Espen

Comment

Arbeider...
                              X