Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spare Air / Pony

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Spare Air / Pony

Hva er oppfatningen av Spare Air kontra pony ???

Lurer litt på å gå til innkjøp av en sådan sak.
    For den har jo allerede integrert ventil sett og kan fylles av dykke flaska.

Pony den må vel ha ventilsett tillegg, samt må fylles på samme måte som en
    vanelig flaske ???

Stemmer dette ?
    Prisen på en Spare Air er relativ stiv, har fått en pris på 2500,- inklusiv feste anordning.

Re: Spare Air / Pony

Hei
    Jeg dykker med Spar-Air, valgte den istedet for Pony nettopp fordi den kan fylles med egen flaske, den har intergrert ventil.

Men jeg har hørt mange pros and cons når det gjelder Spare-Air v.s Pony - så det skal bli spennende å høre ha dere sier her.

Og ikke minst hvor mange er det som dykker med Spare-Air.

-G
    Det er vanskelig å gjøre comeback når du ikke har vært noe sted!

bilder: http://www.flickr.com/photos/grybadeengel/
    video: http://www.youtube.com/badeengel

Comment

Fordelen med å fylle fra "spare-air"-en fra egen flaske er heller liten...

For det første blir flasketrykket redusert, noe som betyr at du har mindre luft til rådighet under dykket.

For det andre blir "spare-air"-en neppe trykkprøvd, noe som sikkert er en fordel med tanke på at den blir fylt veldig raskt, og dermed blir utsatt for større belastning enn en vanlig dykkeflaske.

For det tredje: Hvor skal du ha den for at den skal være ute av veien og lett tilgjengelig... Den kan være lett å miste...

Fordeler med Pony-bottle er:

Rimelig stor mengde luft tilgjengelig.
      Den er ute av veien.
      Du har det samme antallet regulatorer som du vanligvis har.
      Du fyller gratis ved mange fyllestasjoner.

Det større alternativet til pony-bottle er dobbelt flaskesett med to regulatorer.

Hilsen Johan

8)
      http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Det større alternativet til pony-bottle er dobbelt flaskesett med to regulatorer.
        to ganger fyttihælvete som vi sier

Comment

Dykker selv med Pony, og kommer aldri til å gjøre noe annet. Ser bare fordeler ved å ha separat 1.trinn/octopus. Sikkerheten blir større. Skulle man få behov for å gå over på alternativ luftkilde under et dykk, vil man med Pony likevel kunne gjennomføre et sikkerhetsstopp. Det er vanskelig med den enda mer begrensete luftmengden som finnes i en spare air.
          Det ser kult ut på Baywatch, men er ikke så genialt i virkeligheten, der man har andre og bedre alternativer; Pony.

Comment

Hei,

Dykker selv med Pony. Den er en ekstra sikkerhet som jeg setter stor pris på (spesielt fordi jeg er uerfaren). Jeg måtte faktisk bruke den forrige helg. Var nesten tom for luft (40bar). Var på Muren og måtte svømme endel for å komme fri fra båttrafikken.

Trur ikke Spare Air vil kunne brukes til svømming til "sikkerhet", før oppstigning, har også manometer på Ponyen slik at jeg kan bruke den til sikkerhetsstop uten å få tom flaske.

Når det gjelder ekstra ventilsett er det egentlig kun ekstra 1.trinn du trenger siden man da ikke trenger octopus på hoved ventilsettet noe jeg mener du bør ha hvis du dykker med Spare Air.

Ser også fordeler med Spare Air: Mindre, lettere, kan tas med på reiser og den gir en god sikkerhet til å kunne foreta kontrollert oppstigning.

Hilsen Gunnar

Comment

SpareDeath ?

for lite luft til å være nyttig på noe dybde , hold deg til pony så har du luft nok og normale ventiler , istedet for integrert mikmakk.
              dykker selv med 4L pony + Jetstreams.

Comment

Hei,

Trur ikke Spare Air vil kunne brukes til svømming til "sikkerhet", før oppstigning, har også manometer på Ponyen slik at jeg kan bruke den til sikkerhetsstop uten å få tom flaske.
                Hilsen Gunnar
                Ser ikke helt vitsen med manometer på ponyen. Er du tom for gass på decoen, så hjelper det det ikke en døyt at manometeret bekrefter det. Da må du opp uansett, dersom du ikke har en buddy i nærheten.
                (Du merker at ventilen blir tungpustet før du går tom for gass)

Comment

Vitsen med manometer på ponyen!?!

Det er jo hyggelig å se om det er luft igjen på flaska, og hvor mye...
                  Jeg vet at de fleste ikke har manometer på ponyen, men jeg anbefaler det på det sterkeste... Et manometer koster ikke så mye...

MVH Johan

8)
                  http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Ser ikke helt vitsen med manometer på ponyen. Er du tom for gass på decoen, så hjelper det det ikke en døyt at manometeret bekrefter det. Da må du opp uansett, dersom du ikke har en buddy i nærheten.
                    Poenget er at du vet at du har lite luft igjen før det er tomt. Blir det lite luft igjen på Pony'en kan du prøve å få tak i buddyen din.

Slike luft slukere som meg kan slurpe i oss en Pony på ganske kort tid hvis vi har jobbet litt ekstra med oppdrift, strøm ....

I tillegg fører det til at du ikke ligger der å venter på at det skal bli tungt å puste, noe som kanskje fører til at du bruker mer luft.

/Gunnar

Comment

>>Ser ikke helt vitsen med manometer på ponyen.

det andre poenget er å vite AT det er luft på den før du dykker, slik at du slipper å oppdage det under vann når du trenger den.

Comment

Re:Spare Air / Pony

Hei!
                        Ville bare si at jeg testa en Spare Air fra 30M og det gikk med et nøøødskriiik.

Jeg har heller vert og kjøpt meg en 4L pony.

Spare Air ser jeg nå på som et leketøy på grunna. max 5m ;D

Comment

Angående manaometer på pony:

Man får kjøpt små manometere til ponyflasker som man skrur i 1.trinnet (ser bare ut som en mutter). Kjekt å ha på for å være i forvissning om at det er luft på flaska før dykket.

Får man brukt for flaska på dykket er det for å komme seg raskest mulig til overflaten, ikke noe vits i å spille tid på å kontrollere manometere her.
                          Keep breathing!

Comment

Originally posted by Triton
                            Angående manaometer på pony:

Man får kjøpt små manometere til ponyflasker som man skrur i 1.trinnet (ser bare ut som en mutter). Kjekt å ha på for å være i forvissning om at det er luft på flaska før dykket.

Får man brukt for flaska på dykket er det for å komme seg raskest mulig til overflaten, ikke noe vits i å spille tid på å kontrollere manometere her.

Et slikt port-manometer(de heter vissnok det), bør den lokale dykkersjappe kunne skaffe. Har selv et slikt, og synes det er greit å vite trykket på pony'en før en hopper i havet.
                            Tipper prisene på disse er ganske likt rundt omkring. Jeg betalte selv litt over 400,- på Orknøyene nå i sommer.
                            http://www.scubastore.com/producte.a...o=3048&desde=0
                            Hvorfor i faen skal man absolutt ha en signatur???

Comment

Hørte en gang et regnestykke på luftmegden på en SpareAir, og mener å huske at dette tilsvarte bare ca. 10-12 pust på 20 meter. Om dette er riktig så er jo hele greie en vits, og da er jo en Pony et mye bedre alternativ.

Jonas

Comment

Working...
                              X