Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zeagle Tech vs. Black Diamond

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Zeagle Tech vs. Black Diamond

Hei!

Var på Hydra i dag og så på forskjellige vingevester. :P

Fikk bra personlig service ;D (Det striregnet ute) :-\

Jeg hadde på forhånd sett meg ut Black Diamond pga. positive tilbakemeldinger på den her i forumet.
    Men når jeg var i butikken ville selgeren også fortelle meg om "sin favoritt", som var en Zeagle Tech. Noe som ikke gjorde meg noe. Jeg fikk demonstrert begge vingevestene. Zeagle Tehc (ZT) hadde mye større vinger og ble endel bredere enn Black Diamonden (BD). ZT hadde dog ca. 10Kg mer løftekraft. ZT hadde en innebygget siliconblære, men det virket som om BD ikke hadde det. (Om det er en fordel eller ikke med siliconblære vet jeg ikke...Muligens litt enklere å lappe)
    BD hadde en plast skinne/form på ryggen, den så grei ut til singel flaske, men hva gjør man når man skal 2 flasker ? ZT hadde ingen slik skinne/form, men man kunne montere en "vingeplate" der hvis man ville....
    Dessuten hadde ZT 2 lange reimer til å feste flasker med, mend BD hadde kun 1 relativt kort.
    Jeg likte "hoved klipsene" forran på BD veldig godt.
    Vektdroppe systemet til ZT virket som det ville vare litt lenger enn borrelåsen til BD.

Jeg har 2 spørsmål, jeg håper på litt mere konkrete svar enn at "det er den beste vesten jeg har brukt" typen

Er det noen som har prøvd en Zeagle Tech, og har noe positivt eller negativt å si om den?

Er det noen som har prøvd en Black Diamond, og har noe positivt eller negativt å si om den?

-ØL
    DIR-orientert dykker fra Akerselvas utløp
    Start @ MMPB

Re:Zeagle Tech vs. Black Diamond

Originally posted by oletrud
    Hei!
    Dessuten hadde ZT 2 lange reimer til å feste flasker med, mend BD hadde kun 1 relativt kort.
    Jeg likte "hoved klipsene" forran på BD veldig godt.
    Vektdroppe systemet til ZT virket som det ville vare litt lenger enn borrelåsen til BD.
    Er det noen som har prøvd en Black Diamond, og har noe positivt eller negativt å si om den?
    -ØL
    Jeg bruker BD.
    Jeg har en 10l 300 flaske og den holdes godt fast med den ene "korte" reima.
    Jeg liker også måten vesten er festet i front, den sitter behagelig og sikkert.
    Borreslåsen holder godt har ca. 150 dykk med vesten og ingen problemer enda, men ja det er borrelås og det slites så jeg regner med at den må byttes en gang (men ikke enda).
    Er ellers fornøyd med D-ringene for feste av div. ting og tang.

Lykke til med valget
    Jeg har dykka på Mosel

Comment

Har ikke prøvd ZT, men har hørt at den skal være mye bedre enn BD.

Bd har for brede skulderstropper, slik at jeg har problemer med å rekke utventilen på drakta, dessuten har BD dårlig balanse med både singel og dobbel tank. Den er veldig fremtung med fulle blylommer. Plastbackpacken tåler lite (i allefall på tidligere modeller), har hørt at den nye er forbedret en smule. Ellers får jeg litt ryggproblemer av den.

Et meget godt alternativ til begge disse er bakplate i stål, med vinge og webbing. Ikke koster det noe mer heller, selv om det kommer litt an på hva du gjør det til. Jeg har selv en Halcyon Pioneer 45 vinge og plate med v-vekt på 8 kg. Da får jeg avlastet blybeltet litt, og har fortsatt nok oppdrift om jeg må droppe blyet. På sikt er planen å få tak i integrerte blylommer, og da er riggen så perfekt som den kan bli til mitt bruk! Tror jeg...

Mvh Johan! 8)
      http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Originally posted by Johan
        Bd har for brede skulderstropper, slik at jeg har problemer med å rekke utventilen på drakta, dessuten har BD dårlig balanse med både singel og dobbel tank. Den er veldig fremtung med fulle blylommer. Plastbackpacken tåler lite (i allefall på tidligere modeller), har hørt at den nye er forbedret en smule.Mvh Johan! 8)
        Litt person avhengig trur jeg !
        På min nye drakt er utventilen litt langt bak på armen, så den er litt vrien å nå, det kunne muligens hjulpet om skulderstroppene var smalere. Jeg har god balanse med min flaske og det er 4 til i klubben som har BD og ingen er plaget med balanse eller ryggproblemer og vi ligger godt i vannet.
        Plastbacken har jeg også hørt at har vært et problem på de gamlee vestene, men det har jeg ikke merket.
        Jeg har dykka på Mosel

Comment

En liten rettelse... Den er fremtung i overflaten, mao. det klassiske "vingevestsyndromet", fordi blylommene er plassert så langt fremme. Under vann er den mer baktung, man merker stort sett ikke noen ryggproblemer før etter en times tid (jeg har brukt den til arbeidsdykking) Balansen under vann er noe bedre enn med en vanlig jakkevest.

Siden webbingen på vesten min bare er 2 tommer bred, er den i allefall 3 ganger (tror jeg) smalere enn stroppene på BD´en... Det vil medføre en hel del bedre bevegelighet, pluss at man slipper alt det dingeldangelet man allikevel ikke finner når man trenger det... Jeg måtte alltid lete lenge før jeg fant d-ringen jeg lette etter på Bd-en. Det slipper jeg nå: Jeg lar hånda følge webbingen til jeg finner d-ringen jeg leter etter. (en på hver side av brystet, en på venstre hofte, og en foran og en bak på skrittstroppen. Den foran på skrittstroppen er veldig fin, siden den sitter veldig intinuivt til... ;D Jeg bruker å feste det jeg trenger å ha for hånden der, og der kan man i tillegg ha en del vekt, siden det i liten grad påvirker balansen i vannet!

Mvh Johan!

Comment

Hei!

Jeg glemte kanskje å si at jeg er "nybegynner", og tok AOWD i vinter. Jeg dykker kun normal sportsdykking, og tror ikke jeg kommer til å avansere så mye mer på en stund (Men hvem vet).
            10l 300b og 15l 200b er det jeg har brukt til nå.
            Men jeg føler at en pony 3l 300b eller noe hadde vært på sin plass.
            På litt sikt vil jeg kanskje investere i 2x6l 300b.

Jeg synts kanskje at vinge, plate, seletøy, og bly hver for seg blir litt overkill ?? Ikke vet jeg.... Har ikke prøvd det.

-ØL
            Start @ MMPB

Comment

Jeg bruker Pr. i dag Bd og er kjempefornøyd ;D

Har skafet meg en OMS winge som skal testes i morgen :P

Men BD'en kan jeg på det varmeste anbefale, jeg er plaget med ryggen, men har ikke problem med BD

Comment

Det er lettere å dykke med plate og vinge enn med "jakkevinge"
                Siden du allikevel vurderer jakkevinge, så synes jeg at du like gjerne kan ta skrittet fullt ut. Plate og vinge kan du jo utvide etterhvert som behovet melder seg.

Min mening er at jakkevinge er et blindspor, som er mer motepreget enn praktisk, siden de sjelden funger godt i overflaten...

Mvh Johan! 8)

Comment

Har selv BD og er veldig fornøyd. Har ingen problemer med balanse i overflaten eller nede i vannet.

Har 4 kilo bly fordelt på ekstra lommene, og resten i blylommene. Dette gjør at vekten blir jevnere fordelt, samtidig som om hvis jeg skulle være så uheldig å miste en blylomme, så har jeg fortsatt litt bly igjen.

Flasken sitt også veldig godt.

BD vil også etterhvert komme med det nye vekt-systemet til Sea-quest, sure-lock. Blir en slags hurtigspenne istedenfor borrelås. Det vil også bli mulig å kjøpe dette systemet løst for de som allerede har en BD.

Anbefales!

Comment

Jeg glemte å si at du kan bruke plate og vinge til enkelflaske også! Det er det jeg gjør! Man kan enten bruke en singeltank adapter, (en slags [-profil man kan skru fast i plata med hull til flaskestropper, eller man kan tre stroppene direkte igjennom vingen og plate. Jeg bruker singeltank adapter, siden det lar meg bruke v-vekt (bly i ryggen).

Mvh. Johan! 8)

Comment

Originally posted by Johan
                      Jeg glemte å si at du kan bruke plate og vinge til enkelflaske også! Det er det jeg gjør! Man kan enten bruke en singeltank adapter, (en slags [-profil man kan skru fast i plata med hull til flaskestropper, eller man kan tre stroppene direkte igjennom vingen og plate. Jeg bruker singeltank adapter, siden det lar meg bruke v-vekt (bly i ryggen).

Mvh. Johan! 8)

Takk for mange bra argumenter !

Hva med riggingen da ?
                      Jeg har jo ikke prøvd å kobble ihop plate, vinge, etc, etc.. Er ikke det litt plunder da ? Eller oppbevares det og fraktes sammenkoblet ?
                      (Bortsett fra flaska)

-ØL
                      Start @ MMPB

Comment

Det nye vektsystemet til A-L ser brukbart ut ja... Og det var på høy tid!

Prøv et lite eksperiment neste gang dere er ute og dykker:
                        Når dere ligger i overflaten, skal dere ligge helt i ro (med beina ned og hodet opp) og se hvilken vei dere ruller... Med vingen min triller jeg alltid over på rygg, med munnen langt over overflaten. Eneste unntaket hittil er med aluminiumsflaske i rødehavet...

Lykke til med testingen av OMS-vingen! Er den for enkel eller singeltank?

Mvh Johan! 8)

Comment

Ikke noe plunder nei! Og du slipper at dykk går i vasken pga knekte hurtigspenner så lenge du bruker webbing i full lengde. (en smakssak)

Jeg oppbevarer alltid utstyret mitt sammenkoblet. Det kan være litt plunder når du skal stille inn webbingen, men når den først sitter ,så sitter den! Og da kan du skifte vinge på to minutter, og dermed ha en helt annen vest uten å måtte stille inn webbingen på nytt! Siden bakplata er i stål, så kan du også senke blybehovet litt! (ca 2,5 kg for halcyon)

Mvh Johan 8)

Comment

Har jeg forstått det rett :

Webbingen er seletøyet man fester gjennom bakplata for å kunne ha denne på seg som en ryggsekk.
                            Vingen er festet til bakplata.
                            Flasken festes med vanlig "flaskebånd" til bakplata, dvs. "utenpå" Vingen . Eller evt. skrues fast med f.eks vingemutter i bakplata ?? (Gjelder kanskje bare hvis man har 2 flasker?)

Er det da enten vanlig blybelte eller ett eller annet seletøy for bly som skal brukes ?

-ØL
                            Start @ MMPB

Comment

Webbingen er seletøyet ja. Vingen blir festet til bakplata med skruene til singeltank adapteren (sta)eller dobbeltsettet, evt med flaskestroppene.

Jeg bruker for øyeblikket et blybelte på 10 kg i tillegg til en vekt som er skrudd fast på innsiden av plata (v-vekt), som veier åtte kg. Bruker jeg skalldrakt og ikke neoprene, så trenger jeg bare 4-5 kg på beltet. Man kan montere lettere v-vekter, slik at ikke man er for tung om man må droppe bly.

Man kan montere på dumpbart integrert bly, akkurat som på en black diamond, men plassert lengre bak og med mindre vekt.

Man kan også bruke et ekstra seletøy med dumpbart bly, men da synes jeg at det blir for mye klabb og babb.

Mvh Johan 8)

Comment

Arbeider...
                              X