Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pony - hvordan feste?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Pony - hvordan feste?

Jeg har en 3 liter ponny som jeg tidligere brukte på siden av 10L 300B.
    Nå har jeg kjøpt meg 2X6 l 300, og lurer på om det er noen som har noen formening om beste festemåte.
    Alternativer jeg har vurdert er:

1. Bakpå, mellom flaskene. Klumpete og lite dykkevennlig (virker det som). Har ikke prøvd enda

2. Under en av armene virker som en god ide. Men hvordan festes det?

Setter pris på det om det er noen som hjelpe meg her.

Per Olav
    www.vannbasert.no

Re: Pony - hvordan feste?

Jeg har festeanordning til dette. Men synes hele pakken blir litt klumpete. Har du prøvd med 2X6 l?

Husker jeg leste et sted at noen også festet den under en av armene. Hvordan er da best måte å feste den på?

www.vannbasert.no

Comment

Var på Advance På ProDykk Oslo (Nesodden) i helgen. Instruktøren som var med oss på dypdykket hadde en Pony hengende på brystet ( i en D-ring), festeanordingen var kun en ring som var tredd innpå krana (så ut som om han bare hadde skrudd av den du skrur på på krana og tredd på en ring der som han igjen har festet til D-ring på vesten.

Synes det så litt spes ut når han hoppet i vannet men under vann var dette ikke i veien i det heletatt.

Comment

Hei

Ser at OMS har slike fester

http://www.omsdive.com/cyl_band.html

mvh
        Gunnar

Comment

Et annet alternativ er de danske "g-snap" festene.
          Har dette selv, og er fornøyd. Lett å montere/demontere pony'en, og med festebraketter på både 15 l. og 2x4 l. er det enkelt og greit å ta pony'en med ved behov. På 15 l. har jeg pony'en på siden,og på mitt lille dobbeltsett ligger den mellom flaskene. Begge deler funker fint,og det ble faktisk mer stødig på 15 l. enn hva jeg ville trodd på forhånd. 8)
          http://www.greisen.dk/dk/g-snap.htm

Handlet mine hos ProDykk i Oslo,men de fleste dykkesjapper kan sikkert levere disse.

Hei

Ser at OMS har slike fester

http://www.omsdive.com/cyl_band.html

mvh
          Gunnar
          Hvorfor i faen skal man absolutt ha en signatur???

Comment

Originally posted by Per Olav
            Jeg har festeanordning til dette. Men synes hele pakken blir litt klumpete. Har du prøvd med 2X6 l?

Husker jeg leste et sted at noen også festet den under en av armene. Hvordan er da best måte å feste den på?
            Hvis du skal feste ponyen under armen må du rigge den som denne linken viser: http://www.bentleytech.com/cave/stage/index.html
            Krokene fester du henholdsvis i en D ring på skulderstroppen og ved hoften. Når jeg dykker med pony fester jeg den slik. Det gir ingen ulemper og du har bedre oversikt over reserveluften din i forhold til lekkasjer og fare for fasthekting i tau, garn o.l.

Kristian

Comment

Re:Pony - hvordan feste?

Jeg setter en 4litring mellom flaskene på 2*6'n min. Fester kun med stroppen på vesten. Funker utmerket for meg.

/DKD
              Dykker i motstrøm fra Nord !!

Comment

Originally posted by Vegard
                Et annet alternativ er de danske "g-snap" festene.
                Har dette selv, og er fornøyd. Lett å montere/demontere pony'en, og med festebraketter på både 15 l. og 2x4 l. er det enkelt og greit å ta pony'en med ved behov.
                G-snap" fra danske Greisen (http://www.greisen.dk/dk/udstyr.htm) ser ut til å være populær og funksjonell. Er litt usikker på om denne kan festes utenpå nettingen på flasken min (15l faber)? Hvordan påvirker "g-snap" vest-monteringen?

Andre som har erfaringer/meninger/forslag om valg av type pony-feste? Forutsetter at ponyen er montert bak på siden av hovedflaske.

Comment

Kjenner en som har rigga 4l på 2X7, han brukte noen gode lange strips, henger der den dag i dag... og strips er DIR =)

Comment

Originally posted by thostr
                    G-snap" fra danske Greisen (http://www.greisen.dk/dk/udstyr.htm) ser ut til å være populær og funksjonell. Er litt usikker på om denne kan festes utenpå nettingen på flasken min (15l faber)? Hvordan påvirker "g-snap" vest-monteringen?
                    Bruker G-Snap selv og er meget fornøyd. Enkelt å
                    montere og demontere. Har netting på alle mine
                    flasker men dette har ingen innvirkning på festet. Vestmonteringen gjøres som vanlig bare at man
                    husker å legge G-Snap skinna inn under reima først.

Arnt Eirik
                    [center]IshavetsDykkerklubb
                    Berlevågnytt

Comment

Takk for råd. Tenker jeg går for G-snap.

Comment

Originally posted by tec02
                        Å rigge en 4l på en 2x7 med strips er så langt fra DIR som det er mulig å komme.
                        Og reven beit på åtet igjen!
                        Litt vanlig menneskefornuft er alt som skal til, 4l + 2X7 = ikke DIR, men ved og alikevell si at det er DIR, gjør man det hele til en spøk!

God Lørdag til deg Tec02

Comment

Etter å ha kikket litt på den nederlandske DIR-sida har jeg et par spørsmål:

Hva er galt med:
                          Poseidon ventiler?
                          Bungee-wings?
                          Mares ventiler?

Er ikke helt stø i nederlandsk ;D

Are

Comment

Originally posted by Arerj
                            Etter å ha kikket litt på den nederlandske DIR-sida har jeg et par spørsmål:

Hva er galt med:
                            Poseidon ventiler?
                            Bungee-wings?
                            Mares ventiler?

Er ikke helt stø i nederlandsk ;D

Are
                            Er ikke helt stø i DIR, men prøver noen svar.

Poseidon og Mares ventilene:
                            Kan ikke demonteres under vann da man trenger verktøy
                            for en slik operasjon. Dette er et krav da DIR dykkere ser
                            ut til å sope ventilene sine fulle av mudder til stadig.

(tren oppdriftskontroll er nå mitt svar til det )

Bungee-wings:
                            Slike strekksammersurrede vinger har en tendens til
                            å skape livsfarlige situasjone under vann, fordi det er
                            en større fare for å henge seg fast.

(kapp bort alle strikk OM du allerede har en med slike)

Arnt Eirik
                            DIR... hehe

Jeg er IDK level 2 jeg da...
                            [center]IshavetsDykkerklubb
                            Berlevågnytt

Comment

Nå flyter det ut igjen!
                              Dere må slutte å erte disse DIR-talibanerne - de tar jo helt av. Dessuten kan man jo helt miste motet av svovelpredikantene og deres disiplers propaganda om alt det livsfarlige vi vanlige dykkere driver med. La nå ikke denne tråden også bli en farse av en DIR-debatt som aldri tar slutt.

For øvrig:
                              Jeg vil anbefale G-snap'en på det varmeste. Skaff 2x90 cm (for 15l flaske) og 2x40 cm (for ponyen) syrefast slangeklemmebånd og 4 syrefaste låser, så har du et uslitelig feste for begge G-snap-delene. Alternativt vil syrefaste Band-it bånd gjøre bortimot samme jobben, og er i dessuten billigere. Funker fint for dobbeltflaske-sett også. Ponyen festes på den ene flaska - vridd inn mot midten, eller til hvilken side du måtte ønske.
                              wreckseeker

Comment

Working...
                              X