Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tørrdrakt, hva skal en velge?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Tørrdrakt, hva skal en velge?

Hei på dere!

Står på farten til å kjøpe en tørrdrakt og lurer på ha dere har å anbefale, merke, neopren, ventiler et.c   ???

Beuchat, Posedion..erfaringer  ???

Ellers takker jeg stort for respons og gratulere med en god dykkeside...

Kong Neptun

Re: Tørrdrakt, hva skal en velge?

Hei

Først av alt takk for skryt av Dykkesiden

Når det gjelder hva slags tørrdrakt du skal velge så er det jo delte meninger om hvorvidt man skal ha en neoprendrakt eller ikke.

Jeg for min del har vært veldig fornøyd med neoprendrakter og spesielt Poseidons Unisuite. Denne er litt dyr, men jeg gir den mine varmeste anbefalinger.

/Thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Hei !
      Selv har ikke jeg noen tørrdrakt... Men er i samme situsajon som deg... Har tenkt og annskaffe meg det ..
      Har vært rundt og sjekket mange steder, anbefalingen som jeg har kommet frem til flest steder er poseidon unisuit. Den sies og skal være meget komfortabel og bruke pluss få av og på.... Tror prisen for denne drakten er rundt 8000,- kr.... Kjenner noen som har denen drakta som har jobbet som dykkere tidligere. de anbefaler denne drakt på det sterkeste
      med vennlig hilsen
      Digitus

Comment

Jeg har en nylon drakt ! (Nordic pro II)
        Og er veldig fornøyd 8) den er slitesterk og jeg har plass til mye varme klær under.
        Man bør da også kjøpe seg en vams (varmedress) for å ha under !
        Dykking nr. 4-2001 hadde en test av 23 tørrdrakter !
        Og Dykking nr. 6-2001 hadde en test av 10 vamser!(den mangles min vams (beuschat), så jeg syntes ikke den testen var noe bra )
        Jeg har dykka på Mosel

Comment

Støtter fullt ut teorien om nylondrakt!
          Mye lettere å kle på og av, særdeles god bevegelighet, og den tørker på et blunk! Med beuchat vamsen + ett lag ull blir det perfekt i vintersjøen.

Hilsen lykkelig med skalldrakt!
          Livet er for kort til å leve kjedelig!

Comment

Da blir med størst sannsynlighet en Posedion, men har hørt mange godord om Beuchat også og den er vel litt rimeligere...

Hva med ut-/innventiler, er de fleste med sånn "auto ut"

og hva med brukte drakter...det er jo ikke som nytt men...mye billigere...

:
            Kong Neptun

Comment

Brukt går bra, bare den ikke er bruk opp !!!!!!!!!
              Jeg veit ikke om alle har "auto ut", men det bør du ha, det er mye lettere å ha jevn oppdrift.

Jeg bruker også 100% ull under vamsen nå på vinteren.
              Jeg har dykka på Mosel

Comment

Hei!
                Jeg blir lett interesert når det prates varmt om ting..
                Den nordic pro II drakta. Kan du si litt om den og hva den har.. Hvor mye den koster ++. så på artikkelen fra dykking, men der var jetsuit prisen altfor dyr i forhold til virkeligheten. Så det er sikkert en veiledende pris....
                Du er vel av en type som dykker mye du diver-dad?? Så veit vell hva som er bra.... ??
                med vennlig hilsen
                Digitus

Comment

Hei

Jeg har selv ca. 160 dykk i  min Nordic Pro drakt. Dette er første versionen, og ikke II. Jeg går ut fra at det ikke er så altfor mange forskjeller mellom de to draktene.
                  Har laget en liten presentasjon av drakta: http://www.aegir.no/nordicpro.htm
                  Tror drakta koster 6000-7000 kroner ny??
                  Den er i alle fall veldig enkel og vedlikeholde/fikse. Jeg har selv skiftet begge armmansjettene, samt halstettningen... Og den er veldig behagelig å bevege seg i på land...

Mvh
                  Sigve Slagnes

Comment

Heisan!
                    Jeg er en lykkelig eier av en Beuchat Iceberg tørrdrakt(neopren) og er veldig fornøyd med den. Prisen var heller ikke avskrekkende, ca. 5500,-. Den kan jeg anbefale på det sterkeste. Har aldri vært kald og heller ikke overlassa med tøy under... Som sagt ull er gull. Den drakta jeg har , er med løs hette. Det har funka greit for meg(har som sagt aldri frøset). Har kun dykka en gang med tørrdrakt med fast hette. Noen som har noen meninger om fast kontra løs hette(bortsett fra at det er enda en ting å huske på...
                    Ønsker forøvrig alle en god dykke-påske.

Hilsen The-spirit

Comment

Er ikke lett og vite hva menn skal velge når det er så mange forskjellige ting og velge mellom.. Utgangspunktet blir og velge med eller uten skall .....
                      Er det noen som har hatt begge deler som kan si for og imot.. ???
                      med vennlig hilsen
                      Digitus

Comment

Jaja da var det gjort. Har tilslutt anskaffet tørrdrakt og det ble en "Bare" med løs hette, neopren, enkel å ta av/på og dyr nok (7500,-)++ei flaske og blylommer, så da skulle alt være klart, tror jeg.

Takker for all støtte av dere, men etter mye prøving satt denne best. Det som tilslutt teller mest er at en må sette alle kluter til og finne den drakta som sitter best og en føler seg mest komfortabel i.

Så nå er jeg veldig spent på å prøve den ut...i påska.

Ønsker dere alle en god påske

;D 8)
                        Kong Neptun

Comment

Grattis med ny drakt........
                          Hva var det du kjøpte
                          Og ha et godt påskedykk
                          med vennlig hilsen
                          Digitus

Comment

Bare heter merket, selger det hos Dykkersport i Oslo.

God påske.
                            Kong Neptun

Comment

;DHjemme igjen etter påskeferien !
                              Nordic pro og pro II er veldig like !

Jeg kunne kanskje like en med løs hette bedre, men det kan man jo lett ordne (med saks).

Ellers har en skalldrakt bedre bevegelighet og er bedre å gå i på land(noe man også gjør), lettere å regulere temp med klær under ( har sett noen med "skuter dress" under).
                              Lett å tørke etter dykket, enkelt vedlikehold.

Kan fortsatt anbefales :-)
                              Jeg har dykka på Mosel

Comment

Working...
                              X