Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke kunskaper har DU om dykkerutstyr ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Hvilke kunskaper har DU om dykkerutstyr ?

Overskriften sier vel egentlig alt.

Som serviceteknikker på dykkerutstyr, og som tidligere selger av dykkerutstyr på ett større senter så må jeg si meg skremt av den generelle kunnskapen om dette.

Vi kan jo lage flere grupper av dykkeren.

Den ferske.
    Den viderekommende
    Den erfarne
    Den gamle
    Den nyskjerrige
    Den allvitende
    Den nyskjerrige
    Den skeptiske
    Utstyrsfreaken
    Minimalisten
    Realisten
    M.M.

Og disse kommer under hovedgruppene

Gutt
    Jente
    Teknsik dykker
    Vanlig sportsdykker
    Arbeidsdykker
    Spesialisten

Her får vi mange kombinasjoner :-)
    Og mange flere er det sikkert. Men de største problemene jeg har støtt på er uvitenhet, allvitenhet og selgerpåtrykk/ vennepåtrykk.

Mitt syn er at alt for mange dykkere ikke er innoative. De står stand by på samme sted og prøver ikke å utvikle seg selv og sitt utstyr.
    Hvorfor ikke lære mere om hva som finnes, benytt gjerne slike utstyrskurs som holdes med jevne mellomrom.
    Lær mere om hvordan ting fungerer, hvordan utstyret fungerer på deg. Bli en bedre dykker.
    Det kommer stadig mye nytt som er bedre enn det du allerede har.
    Ikke nødvendigvis bedre for deg, men du kan aldri vite.
    Er du f.eks. fotograf så kan det f.eks. være en ide å lære om Rebreatherdykking.
    Samme gjelder undervannsjegere.

Så har du de som er alt for innoative. Her er det to grupper, de tekniske dykkerne og de andre.
    De tekniske dykkerne er innoative i strukturerte og disiplinerte former, mens de andre bare gjør ting uten å vite hva som skjer. Jeg har sett mange løsninge på hjemmemekk som ville ha skremt selv de tøffeste til landligge for alltid.

Det jeg vil ha frem her er vet du om hva forskjellen på en bakvest - frontvest er, vet du hva en med/ motstrømsventil er. Hva er ett balansert førstetrinn, eller annnettrinn for den saks skyld.
    Hva skjer med luften fra den er i luften og fram til du puster den under vann. Hva skjer under turen gjennom kompressoren og inn i flasken og ut igjen.
    Hvilke regler gjelder for de som skal fylle dine flasker.

Jeg trur dere skjønner hvor jeg vil.

Er det nødvendig med alle disse kunnskapene ?
    Skal vi bare stole på dykkersentrene. Jeg vet om mange slike som har ulærte personer til å fylle flaskene, som ikke tar de nødvendige luftprøvene O.S.V. - O.S.V.
    Dette gjelder også klubber og brannstasjoner.
    Hva med vår venner er de flinke nok til å ta avghjørelsene for oss ?

Jeg bare spør ;-)

Jostein B.

Re: Hvilke kunskaper har DU om dykkerutstyr ?

Hei

Kan ikke si jeg skjønner helt hvor du vil. Du skriver at man skal vite hvordan ting virker etc, men dette er jo ting som den vanlige sportsdykker ikke trenger å vite (etter min mening da). Hvorfor skal en vanlig sportsdykker vite hvordan en kompressor virker. Er det ikke nok at vedkommende vet hvordan man fyller fra kompressoren? Jeg kan jo se at du har en hel masse med kurs, og det er såklart derfra mye av kunnskapen din kommer fra. Mener du at en vanlig sportsdykker burde utdanne seg på lik linje med deg? Det koster jo også tid og penger å utdanne seg...

Mvh
    Sigve Slagnes

Comment

Kan ikke si jeg skjønner helt hvor du vil. Du skriver at man skal vite hvordan ting virker etc, men dette er jo ting som den vanlige sportsdykker ikke trenger å vite (etter min mening da).
      Sigve - her er jeg litt uenig med deg. Det Jostein B i utgangspunktet etterlyser er vel generell forståelse av dykkerutstyrets funksjon. Hvorfor skal ikke en vanlig dykker trenge å vite hvordan utstyret hans/hennes fungerer? Ville det ikke være en fordel med litt kunskap både ved "nødreparasjoner" på dykkestedet, samt ved "1-linjes" vedlikehold av utstyret?

Alle trenger ikke kursing/utdannelse på linje med serveicetekniker, men litt bør en kanskje vite?

-håkon-

Comment

Det er vel ikke i alles interesse å vite hvordan utstyret virker. Selv kunne jeg gjerne tenke meg å gå servicekurs, men jeg kjenner ikke så mange andre dykkere som er interessert i det samme...

"Nødreparasjoner" er vel greit det, men kan ikke LITT informasjon om utstyret føre til at man tror man har peil, og setter i gang og skrur på noe som man burde overlatt til serviceteknikere?? Det er her jeg mener det skumle ligger...

Mvh
        Sigve Slagnes

Comment

All kunnskap kan missbrukes !

Men det er vel en menneskelig egenskap som virker på alt som det enkelte mennesket kan.

Det jeg vil litt fram til er at alt for mange dykkere kan for lite om det de driver med.
          Jeg mener ikke at man skal ta kurs på kur på kurs på .......... Det kan fort bli for dyrt, og man risikerer at man kan litt for lite om mye.

Ta f. eks. mitt eksempel om kompressoren.
          Jeg mener ikke at man skal kunne alt om vedlikehold mm. Men det ville vært sunt om den enkelte dykker interesserte seg om hvordan og hva det er som trykkes inn på flasken.

Ofte når jeg har service på utstyr så er den enkelte dykker til stede.
          Og det viser seg at mange er VELDIG interessert i ha som gjøres, og hvordan dette virker.
          Selvfølgelig er dette spesialkunnskaper som lett kan missbrukes. Man er ikke snekker selv om man har vært med som 14 åring og bært materiale til foreldrenes hytte som er under bygging !

Men vet dere hva dere vil når dere skal kjøpe utstyr ?
          Hvilken garantier har dere for at ikke selgeren prakker på dere noe gammelt som denne vil bli kvitt ?

Når dere kjøper utstyr fra internett, på disse store webbutikkene i utlandet.
          Hvilke kriterier legger dere til grunn for det dere handler ?

Jeg kommer helt sikkert til bake med mere :-)

Comment

Det er vel ikke i alles interesse å vite hvordan utstyret virker.
            Nehei, hvorfor ikke? Ville det ikke være greit å vite forskjellen på en med/motstrømsventil, kanskje tilogmed vite hvilken ventiltype du puster av? Såvidt meg bekjent oppfører en medstrømsventil seg (som regel) annerledes enn en motstrømsventil ved frysning. Men for all del, dette er vel informasjon man må beskytte brukerne mot.

Ett annet eksempel: En kunde kommer inn i en butikk å skal kjøpe ny vest. Her blir han av selgeren påprakket en bakvest, selvom en vanlig jakkevest kanskje hadde vært det beste til kundens bruk. Ville det ikke være beint fram genialt om kunden hadde kunnskap om de to vestenes forskjellige "virkemåte" før han kom inn i butikken, slik at han kunne treffe ett selvstendig valg?

For all del, jeg mener ikke at dykkebutikkene skal begynne å selge servicekit til ventiler medfølgende "gjør det selv bruksanvisning" til kundene. Det jeg derimot mener er at en kanskje bør kunne forvente at kundene/dykkerne har ett visst minstemål av kunskap om produktene de skal kjøpe/bruke.

At noen kanskje vil bruke disse kunnskapene til reparasjoner/service som burde vært utført av tekniker får vel stå for kundens egen regning. På grunnkurset tilegner du deg nok kunskap til å dykke solo til 65m på luft... Det betyr imidlertid ikke at folk (flest) faktisk gjør det! Det må være lov å tilegne folk(tilogmed dykkere) litt sunn fornuft?

-håkon-

Comment

Hei

Synes du vrir litt på det jeg skriver... Jeg mener jo ikke at man skal gå rundt og ikke vite NOE om dykkerutstyret sitt... Jeg mener at det man lærer om dykkerutstyr på et dykkerkurs (videregående/avansert) burde holde for den vanlige dykker. Her lærer du både om enkelt vedlikehold og om hvordan dykkerutstyret fungerer.

Mvh
              Sigve Slagnes

Comment

Dette er jeg ikke enig med deg i Sigve !

De fleste instruktører og Divemastere har ikke nok kunnskaper om dette til å kunne videreformidle noe vettugt til sine elever. Husk at mange av disse er " broilere " som har gått stigen relativt raskt innenfor samme dykkesenter. Og derfor er de meget influert av det miljøet de vanker i.
                For ikke å nevne at det blir mere og mere vanlig for ett dykkesenter å bruke sine instruktører og DM som forlengede salgsarmer.
                Dette vil jeg si gjør disse en smule innhabile spesielt vedr. merkerelasjoner.

Jeg har selv vært verkstedannsvarlig ved ett større dykkesenter. Og jeg må si at kunnskapen om utstyr generelt stort sett strakk seg til de de lærte på DM kurset. Og knapt nok det. Mye går jo i glemmeboka også etter hvert.
                Jeg har også sett at det senteret jeg var tilknyttet ikke er i noen særstilling. Dette problemet er nok i alt for stor grad gjeldende på de fleste sentrene rundt om.

Man kan om det utstyret man selv bruker, og knapt nok det !
                Desverre må jeg si. Fordi som sagt så brukes instruktørene og Dm som salgspåvirkere. Dette fordi dykkesenteret er klar over at det oppstår ett tillitsforhold fra elev til instruktør. Så hvis instruktøren sier hopp, så spør de fleste elevene kun om hvor høyt !

Jostein B.

Comment

Hei

Vi kan ikke alle være enige. Da ville diskusjonen vært dø...
                  Vet ikke hva pensumet for DM kurset er, men pensumet for CMAS*** inneholdt mye om utstyrslære. Som du sier er det sikkert mange som har gått denne stigen rimelig fort, men for å bli CMAS** instruktør (det må du være for å holde CMAS*** kurs), så må du ha vært med i gamet en god stund og har derfor den nødvendige kunnskapen. Hvordan mener du at den vanlige dykker skal tilegne seg kunnskapen om dykkerutstyret sitt?

Mvh
                  Sigve Slagnes

Comment

Det er en god del om ytstyr i PADI DM kurs også. Men det viser seg at alt for mange som går dette kurset kun er eksamensrettet. Dvs at de glemmer det meste etter at eksamen er avlagt.
                    Det er også her meningen at det skal være relativt erfarne dykkere som skal gå disse kursene. Men, men, alt er jo relativt.
                    Det finnes 16 år gamle dykkere som er mere erfarne/ dyktige enn 30 år gamle dykkere med like mange dykk. All kunnskap brukes/ tolkes veldig subjektivt.

Når det gjelder hvordan man skal tilegne seg kunnskapen, så har jeg ingen orakelsvar på det.
                    Det viktigste er vel at man er aktiv og deltagende dykker.
                    Det er jo rart hvor fort, spesielt unge gutter, tillegner seg ferdigheter innen spinning, sladding, stereoannlegg mm. når det gjelder motorkjøretøy.
                    De vet alt om hva som er det beste, og hvordan dette fungerer.
                    Men innen dykking så er mange alt for lite aktiv i lære/ evalueringsprosessen.

Jeg har møtt dykkere som ikke har dykket på 10 - 20 år som plutselig finner utstyret bakerst i garagen.
                    Og bare hopper i det. Mange av disse skjønner ikke at det har skjedd en utvikling siden fencyvesten og reservekrana var all sikkerhet som fantes.
                    Det tar litt tid å få disse på rett spor, men de fleste skjønner det når man får pratet og gitt eksempler.

Jeg har inntrykk om at mange av disse viser en stor interesse om hva slags utstyr som er det beste for dem.
                    De hopper skjeldent på det første som en selger byr frem.
                    Men det skal også sies at mange av disse har en ordnet og relativt god økonomi.

Jostein B.

Comment

Tja hva skal jeg si... som CMAS ¤¤¤ forventes det som Sigve sier en god del kunnskap om utstyr. Personlig så reflekterer jeg egentlig ikke så mye over de tekniske detaljene ved utstyret mitt. MEN det som min økte kunnskap om utstyret har ført til, er en større bevisthet rundt riktig vedlikehold og nødvendigheten av det.

Jeg er svært priviligert da jeg bor 5 min. unna nærmeste dykkesjappe (og 10 min til den neste...) og kan stole helt og fullt på min servicemann. Folk som skrur på eget utstyr skremmer også meg.

Jostein B sier at folk er for lite innoative og ikke prøver å utvikle utstyret sitt. Sorry, men selv dykker jeg faktisk enda med frontvest og det er et bevist valg jeg har tatt.

Hva rebreatherdykking angår så krever det disiplin og dykkeerfaring /kursing. De som er modne for det er antagelig allerede i miljøer hvor rebreathere så smått har begynt å komme. Det er ikke utstyr man dytter på gud og hvermansen.

Egentlig Jostein B så tror jeg at jeg er enig med deg i mye, men la ikke utstyret bli fokuset og målet på en god dykker. Man kan ikke kjøpe erfaring.

Arne K

Comment

Re:Hvilke kunskaper har DU om dykkerutstyr ?

Er også enig i at den enkle dykker MÅ vite hovedprinsippet på utstyret sitt. tenker da på begrensninger det enkelte utstyr har. vanlig dykkerutstyr er egentlig utrolig enkelt oppbygd,så med nomal teknisk innsikt bør det ikke være problem med å skru ting fra hverandre og sette det sammen igjenn. Det skumle er når det blir hobbymekk ut av det. det viktigste er uansett at man bruker hodet. da må man også ha kunnskap om det man holder på med. Sunn fornuft og kunskap om utstyret sitt gjør deg til en sikker dykker. padi eller cmas.

PS. jeg dykker også med frontvest. og det gjør jeg bevist.

Comment

Tja det å skru ting og tang fra hverandre er jeg svært skeptisk til. Gjør du noe galt under sammen skruingen setter du ikke bare din egen helse i fare, men også buddyen sitt. Et standard 2.trinn er ikke komplisert i den forstand at det er mange deler. Til gjenngjeld er det viktig at pakningene er hele og sitter riktig. Er det noe galt med ventilen så må man skifte deler i det. Disse får du normalt ikke kjøpt om du ikke er serifisert til service på det merket. Så da står du der.

Arne K.

Comment

Dykking er en "teknisk" aktivitet og kunnskap om de tekniske hjelpemidlene vi bruker er positivt men neppe helt nødvendig. Jeg kjenner mange dykkere som har svært begrensede kunnskaper om utstyret sitt, men de er alikevel dyktige og trygge dykkere som har stor glede av hobbyen sin. Hadde det vært krav om et inngående kjennskap til dykkerutstyrets funksjon ville nok mange mennesker blitt støtt bort fra dykkingen.

Kristian

Comment

Heisan.
                              Syns kanskje det man lærer om utstyr under owd kurset er litt sparsomt... Med/mot-strømsventil bør man kanskje vite forskjellen på... Kanskje det finns et eller annet kurs etc. for de som vil "mekke"(les: utføre enkle rep o.l.)? Hvis ikke er dette kanskje en idé? Vet at Poseidon har kommet med en ny ventil, beregnet for tek.dykking, som det selges rep-kit til. Poseidon har gitt klarsignal slik at salgs-stedet kan gi opplæring på dette... Noen som har noen meninger om dette??

The-Spirit

Comment

Working...
                              X