Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventilsett!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Ventilsett!

Heisann! ;D
    Jeg er iferd med og ta mitt første kurs etter mye om og menn! har et par dykk fra før, og har drevet med mye fridykking, men så kommer det store utstyrshelvette!
    Jeg har det meste, mangler bare drakt og ventilsett!
    Drakten har jeg funnet, men i skogen av alle ventilsett!
    Hva bør jeg ha? ???
    Den skal ikke koste skjorta, og skal ikke være dårlig! Kvalitet altså!
    noen tips? ???
    Tenkte også på en octopus som alternativ luftkilde, noen tanker om det? : ???

Re: Ventilsett!

Apeks har meget bra ventiler! De er ikke blant de billigste, men de er heller ikke urimelig dyre.

Bare sørg for å kjøpe en nyere ventil av forholdsvis kjent merke som har offisiell importør til Norge eller Skandinavia, slik at du slipper å vente i månedsvis når du har service på ventilen...

Lykke til! 8)
    http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Comment

Hei

Dersom du er ute etter et rimelig ventilsett, kan du se på Dacor Fury.
      Kjøpte selv Fury og Fury Octopus like etter kurset, og er meget godt fornøyd med dem til nå
      Har ikke brukt den dypere enn 21 m, da jeg tok kurset ganske nylig, og vet ikke hvordan den oppfører seg da.
      Men, den fungerer iallefall godt for meg enda

mvh.
      Are

Comment

Arnt; det er ikke nok å tenke på en octopus, det MÅ du ha, det du kan tenke på er om du skal skaffe en Y-kran eller en ponybottle i tilegg. octopus'en er buddyen dins backup, og din egen hvis hovedventilen går istykker. På kurset lærer du å puste to personer av en ventil, det er stress, så du kan tenke deg hvordan det vil være hvis du og buddyen din skal puste slik hele veien opp fra f.eks18m mens dere svømmer og styrer oppdriften.

Comment

Kjøpte meg en Beuchat VX10 Iceberg som hovedventil & Beuchat VXT som Octopus. Meget bra ventiler, lettpustet frysesikret+++ Denne ble også brukt til & ta verdensrekorden i dyp med apperatdykking
          Meget fornøyd iallefall.

Ellers har jeg hørt at Mares Abyss skal være god, men personlig syntest jeg slangen til andretrinnet ble litt lang og presset på ventilen.

Men idag er nesten alle ventiler tipp topp.

Comment

Hei !
            Jeg har også en Beuchat VX10 iceberg og er kjempefornøyd med den ;D
            Har også Beuchat Octopus og trives med det (selv om den er lite brukt)
            8)
            Jeg har dykka på Mosel

Comment

Drakten har jeg funnet, men i skogen av alle ventilsett!
              Hva bør jeg ha? ???
              Den skal ikke koste skjorta, og skal ikke være dårlig! Kvalitet altså!
              noen tips? ???
              Tenkte også på en octopus som alternativ luftkilde, noen tanker om det? : ???
              Apeks er meget bra ventiler, som er lette å foreta service på, noe som fører til at service kan utføres hos de fleste dykkersenter.

Prisen er også gunstig;
              3900 for DS4 1. trinn + TX50 2. trinn hos http://www.stavanger-dykkersenter.no/Ventiler.htm

En TX40 octo koster 1395,- mens en TX20 koster 1150. TX20 har ikke frostsikring, uten at det nødvendigvis betyr noe.

Selv har jeg 5 sett med Apeks ventiler, så jeg er nok litt partisk, men det er gode ventiler ;D

Øystein
              Utstyr er kun en liten bit av DIR!

Comment

her har du et bra og billig ventilsett, husk at du må betale moms på prisen her!

http://www.scubastore.com/shop.asp?m..._subfamilia=18
                mvh
                Georg Kristiansen

Comment

Hvordan puster du med føtter  ;D
                  Klikk på linken og du får se. hva han bruker  
                  Jeg vill ikke anbefale dette ;D

Comment

HAr selv apeks 200 og synes er meget god. Ellers kan du kjøpe nesten hva som helst av det nye som selges i Norge. Det har også de andre sagt.

Mitt forslag går ut p åat du tar deg tid og prøver en del ventiler i vannet før du bestemmer deg. Prøv å puste med hode opp-ned, på siden og hvis du er på grunt vann, prøv å hypervetliere. Da kan du se hva er mest lettpustet for dine åndedrag.

Alt er smak og behag: for ikke så lenge siden solgte jeg en brukt, gammel Dacor, hvor første trinnet var av solid messing og som aldri sviktet meg. Den var gammel med meget pålitelig og jeg angrer som en bikkje at jeg ikke hadde beholdt den.
                    keep your buoyancy

Comment

: tror dybderusen var litt kraftig da jeg la ut linken....

tror dette er den rette linken:
                      http://www.scubastore.com/producte.a...o=2605&desde=0
                      mvh
                      Georg Kristiansen

Comment

Kjøpte selv dette settet (Apeks DS4, Tx50, Tx40) fra scubastore og er fornøyd.

En bra ting med disse, som bør være viktig for deg, er at de er laget svært enkle. Det er fire bevegelige deler i TX50, tre i TX40 mens Poseidons JetStream har 37 (ifølge en servicefyr jeg traff). Med andre ord - mer pålitelig og mindre servicekostnad.

En annen ting som er viktig er at det er mulig å skru dem fra hverandre med fingrene under vann. Om du subber reserve-andretrinnet i bunnen og får drit, gjørme eller tang er det bare å stoppe opp, demontere det, rense og dykke videre. Ingen behov for å avbryte dykket. Dette er svært enkelt og absolutt ingen hokus-pokus. ;D Jeg bad en gang en selger gjøre det samme med Poseidons Jet Stream, og han klarte ikke engang å remontere det i butikken. :-/

Beste hilsener
                        Jon Egil

: tror dybderusen var litt kraftig da jeg la ut linken....

tror dette er den rette linken:
                        http://www.scubastore.com/producte.a...o=2605&desde=0

Comment

Har selv jetstream og er råfornøyd med den.
                          Når jeg åpner den, (f.eks. i blinde ) finner jeg en bevegelig del i 2. trinnet. I tillegg kommer jo purge-styret 1.trinnet kjenner jeg ikke til, men kan det være over 30 bevegelige deler der da? Er det 30 deler i det hele tatt?? Har også hørt masse positivt fra mine venner om Apeks, men nå bruker alle Jetstream.
                          Lululu

Comment

steike....klarer du å demontere en tx50 med 5mm votter på???? ???
                            mvh
                            Georg Kristiansen

Comment

hei arnt marius.

du kan godt kjøpe brukt ventilsett, så lenge det er av de bedre merkene og med service bevis. jeg har kjøpt 2 sett med Poseidon  jetstrems og med inkludert service ble billigere enn 1 nytt.
                              (etter en service er 1 og 2 trinnet som nytt)
                              hilsen jp

ps der er mange utstyrsfriker som skal ha det siste. nett som med mobiltelefoner, og du kan gjøre noen gode kjøp..
                              www.dykkepedia.com

www.fiskipedia.no

Comment

Working...
                              X