Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skylling av utstyr

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Skylling av utstyr

En liten undersøkelse for å prøve å avdekke holdningen til det å skylle utstyret etter hvert dykk.

Vær ærlig nå da

/Thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Re: Vedlikehold av utstyr

Det hender at jeg skal dykke dagen etter, så da lar jeg utstyret ligge i kassa !

Det har vel også liggi en uke uten skylling ! (da lukter det kjiipt inni hetta)
    Jeg har dykka på Mosel

Comment

pleier ikke å gidde å skylle om jeg skal uti dagen etterpå jeg heller... kun hette og hansker (evt få tørket våtdrakt)
      om jeg har latt hansker/hette ligge vått så skyller jeg de i litt zalovann...
      ~Mille Skaathun
      Eg e go på bunnen

Comment

Bruker å skylle utstyret etter hvert dykk, da vi som oftest har tilgang på vann ved alle dykkeplassene våres (eller på den havnen båten ligger). Er ikke hver gang jeg gidder å tørke det samme dagen, men det er i alle fall ikke saltvann på det. Jeg mener det er viktig å få bort saltet, slik at det ikke krystalliserer seg. Levetiden på dykkerutstyret blir en god del lenger da...

Mvh
        Sigve Slagnes

Comment

Skyller etter endt dykker dag men ikke etter vært dykk .
          Prøver og holde litt orden i sakene (selv om det er Dr'&+'' Kjedelig), 8)
          Simma lungt !

Comment

Re:Vedlikehold av utstyr

Skyller alt utstyr, og legger ventilsett i bøtte med vann+en dråpe zalo over natta. Husk også skylling av vest innvendig! Skal jeg ut dagen etter, vil jeg iallfall ha en tørr tørrdrakt, hette og hansker, så disse blir hengt til tørk.

Skal det ligge lenger blir alt behørig tørket og hengt opp/lagret så godt jeg har mulighet til.

The-Spirit

Comment

Når du legger det i bøtte over natta så går jeg utfra at støvhetta står på.
              Men er den nok til å stoppe vann? Jeg kobler alltid flaska på ventilsettet før jeg skyller. Er kanskje litt nerv for å få vann i førstetrinnet - spesialt vinterstid.

Om det funker så er det glimmers for det er alltid litt "iskrystaller" i kantene på 2.trinnet.
              Keep breathing!

Comment

Pusteventilene mine havner alltid i ferskvann etter dykket, men hvis jeg vet at det blir dykking neste dag og tørrdrakten fortsatt er tørr inni, blir resten liggende i bagen. Regner med at det viktigste er at ikke saltet tørker og krystalliserer.
                På dykkebutikken her forleden så jeg noen støvhetter med gjenger og sete for o-ringen, ikke det vanlige plast/gummirælet man bare trer over. Jeg har ikke prøvd enda, men det ser iallefall ut som om disse kan stoppe vann også!
                En del nyere andretrinn er visstnok "halvåpne" når de ikke er trykksatt og bør skylles med forsiktighet.
                "reparere, kalibrere, konfigurere, destruere, protestere, dekomprimere..."
                >- Pompel...eller Pilt ... eller Gorgon vaktmester ... eller Geir

Comment

Originally posted by Triton
                  Når du legger det i bøtte over natta så går jeg utfra at støvhetta står på.
                  Har din-kobling med skru-hette, men denne ligger alikevel ikke i bøtta... Kun skylling av 1.trinnet. Tror det er greit nok...

Comment

Ja, for det er mest i sammenføyningene i 2.trinnet det ser ut som det er vanskelig å skylle godt nok.

Da skal jeg prøve med Zalo og bøtte neste gang.
                    Keep breathing!

Comment

Da skal jeg prøve med Zalo og bøtte neste gang.
                      Et annet bra tips jeg har fått og prøvd,er eddik.
                      En liten kork oppi bøtta er alt som skal til. 8)

Mvh
                      Vegard
                      Hvorfor i faen skal man absolutt ha en signatur???

Comment

Re:Skylling av utstyr

Fy så "pes" det er å skylle utstyret, det kan ofte gå uker og månder mellom hver gang jeg skyller utstyret, er vell rett å slett for lat.
                        Jeg tetter første trinna mine å pælmer dem i baggen, krøller sammen drakta (viking), vips så er det pakket vekk til neste gang.
                        Eneste som har skjedd etter ett par uker er at det kan ire litt på "krommen" men det forsviner etter hvert som jeg dykker og drakta har gjerne en del salt-korn på seg.... 8)

Comment

Working...
                        X