Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken lykt..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Hvilken lykt..

Hei

Vurderer å kjøpe meg en lykt, og lurer på om noen har noe å anbefale?

Helst ikke alt for dyrt da..

mvh.
    Are

Re: Hvilken lykt..

Oppladbar er jo greit da.. ellers blir det jo dyrt med batterier i lengden og.
    Er det liten ekstralykt du skal ha, eller hovedlykt?
    ~Mille Skaathun
    Eg e go på bunnen

Comment

Hei

Jeg har selv en UK 1200 som jeg er godt fornøyd med. Denne må du nok kjøpe brukt i dag, da UK har kommet med en ny serie lykter som erstatter gamleserien. Jeg har også hatt en slik lykt av nyeserien, men var ikke så fotnøyd med den.

Mvh
      Sigve Slagnes

Comment

har ei mares arturo, helt genial, enormt lys i den, lett å lade!

men tror den var rimelig dyr....er noen år siden jeg kjjøpte den
        mvh
        Georg Kristiansen

Comment

Vurderer å kjøpe meg en Seac Sub Searay 50, noen som har erfaringer med denne lykta og andre Seac Sub lykter?

mvh.
          Are

Comment

Kan ikke skjønne at alle er så begeistret over oppladbare lykter. Vurderte selv begge alternativer da jeg skulle kjøpe lykt, og fant ut at jeg måtte opp i flere hundre-talls timer med lykten før det lønnte seg å ha oppladbar.

Har en UK D8, som jeg er veldig fornøyd med.

There's too much blod in my nitrogene-system!

Comment

hei ..

jeg vil anbefale oppladbar hvis du har tenkt å dykke mye i vinterhalvåret, og så sparer du miljøet for mye skrott.
              hvilken type vet jeg ikke men har hørt at uk800 med 2 pærer skal være ett godt alt.
              mvh jp
              www.dykkepedia.com

www.fiskipedia.no

Comment

Kjøpte meg en UK C8 på mandag jeg

Fikk testa den ikveld, og den lever opp til forventningene.
                Dette er ei ikke-oppladbar lykt, men det går ann å sette inn oppladbare batterier. Dette gir dog lavere spenning :-/

Gleder meg bare til å få brukt den på mer spennende dykk enn kveldens svømmetur på langgrunn sandbunn ;D

mvh.
                Are

Comment

Har dykket med både Re: Hvilken lykt..

Hei

Kunne gjerne tenkt meg å sett reknestykket til Henke, da han mener at man må opp i flere hundre timer for at det skal lønne seg med oppladbar. Jeg har selv prøvd både nyeserien og gamleserien til UK, og har funnet ut at gamleserien er den som funker best. Prøvde en UK D8, men gikk fort over til en UK1200. UK800 har en ekstra pære inne i lykta (du må skru opp selve lykta for å skifte den), og UK D8 har to pærer som du kan bytte på under dykket (eller bruke som reserve).

Mvh
                  Sigve Slagnes

Comment

Greit, da kommer det lille regnestykket du etterlyste Sigve:
                    Dykkersports prisliste opplyser at differansen mellom UK D8R og UK D8 er 2500,- (hjemmesiden sier 3300,- i diff.) Velger videre å ta for meg minste prisdifferanse, selv om det ikke var slik jeg regnet på da jeg selv skulle kjøpe.

Smartclub selger 10 D-batterier for ca 150,- Ergo man kan få 167 batterier for den minste differansen. Ett sett batterier gir i følge produsenten et snitt på 8,5 timer.  Det skulle bety at man kan bruke lykten i ca 180 timer før det hadde lønnt seg å kjøpe den oppladbare.

Nå har det seg sånn at det nok kommer til å gå noen år før de fleste av oss har brukt en lykt i 180 timer (i hvert fall gjelder det meg), så hvorfor oppladbar? I tillegg blir det mindre dyrt dersom en pakning skulle ryke, og lykten blir full av vann.
                    There's too much blod in my nitrogene-system!

Comment

Ett sett batterier gir i følge produsenten et snitt på 8,5 timer.  Det skulle bety at man kan bruke lykten i ca 180 timer før det hadde lønnt seg å kjøpe den oppladbare.
                      Regner med at disse 8,5 timene er i en "vanlig" lommelykt.

Min erfaring er at ved batterier så må jeg bytte batteriene etter hvert dykk, og da blir jo regnestykket fort snudd opp ned.

Jeg sverger derfor til oppladbar, selv om jeg nå har rotet bort selve laderen til lykten min :-[

/Thomas
                      Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Hei Henke

Forstår reknestykket ditt, men det er jo den dyreste måten. Kjøp en ikke-oppladbar lykt og sett oppladbare batterier i den. Det er jo mulig å kjøpe vanlige 8 oppladbare batterier (676 kr, med 4000 mAh) og lader (99 kr) hos f.eks. Clas Ohlson, og da må du ut med 775 kroner tilsammen. 8 vanlige batterier koster 108 kroner. Som Thomas sier må man bytte batterier nesten etter hvert dykk. Det vil si at med vanlige batterier koster det deg ca. 50 kroner per dykk dersom du må skifte batteriene annenhvert dykk. 25 kroner dersom det er etter hvert fjerde dykk. Det vil si at dersdom du skifter de etter hvert fjerde dykk, vil du ha tjent inn igjen å kjøpe oppladbare batterier etter ca. 30 dykk. I praksis må du skifte batterier oftere, og dermed trenger du ikke 30 dykk engang for å ha tjent de inn igjen...

Mvh
                        Sigve Slagnes

Comment

Dykkersports prisliste opplyser at differansen mellom UK D8R og UK D8 er 2500,- (hjemmesiden sier 3300,- i diff.)
                          Noe som ikke hensyntaes i regnestykket ditt, er at oppladbare lykter stort sett kommer med vesentlig bedre lysstyrke (D8R har 30 watt) enn ikke oppladbare lykter (D8 med 14 watt).

Sverger selv til Hartenbergerlykten min som jeg har hatt i mange år, og sikler nå etter en ny og kraftigere 8)
                          Dive now - Work later

Comment

Må si meg enig med Sigve her. Jeg har en UK D8 og gikk etter hvert til innkjøp av lader og oppladbare batterier. Betalte totalt 6-700,- for to ladere og 8 oppladbare batterier.
                            Dette fungerer veldig bra etter min mening. ;D
                            UK D8(standard) har 2 stk. 15W. pærer og med 8 vanlige engangsbatterier er spenningen 12v.(8x1,5v.)
                            Jeg har byttet ut den ene pæra med en 30w. originalpære til UK D8 R (den oppladbare versjonen).
                            Denne pæra fungerer faktisk bedre(kraftigere lys) med de oppladbare batteriene(8 x 1,2v.= 9,6v), og gir et meget godt lys. Tror den oppladbare versjonene er på 9,6 v. og at dette er grunnen? På en opplading holder batteriene til 2 dykk av normal varighet,forutsatt at jeg varierer litt på pærebruken. Dersom jeg bruker 30 w. hele tiden,blir det litt knapt med strøm på slutten av 2.dykket.
                            Og noe av det beste er at lykta er litt positiv nå!
                            De oppladbare batteriene er såpass mye lettere enn standardbatterier at lykta vil flyte opp hvis en en gang skulle miste den. Litt lettere å finne den igjen i overflata enn i tareskogen på bunnen! ;D

Originally posted by Sigve
                            Hei Henke

Forstår reknestykket ditt, men det er jo den dyreste måten. Kjøp en ikke-oppladbar lykt og sett oppladbare batterier i den. Det er jo mulig å kjøpe vanlige 8 oppladbare batterier (676 kr, med 4000 mAh) og lader (99 kr) hos f.eks. Clas Ohlson, og da må du ut med 775 kroner tilsammen. 8 vanlige batterier koster 108 kroner. Som Thomas sier må man bytte batterier nesten etter hvert dykk. Det vil si at med vanlige batterier koster det deg ca. 50 kroner per dykk dersom du må skifte batteriene annenhvert dykk. 25 kroner dersom det er etter hvert fjerde dykk. Det vil si at dersdom du skifter de etter hvert fjerde dykk, vil du ha tjent inn igjen å kjøpe oppladbare batterier etter ca. 30 dykk. I praksis må du skifte batterier oftere, og dermed trenger du ikke 30 dykk engang for å ha tjent de inn igjen...

Mvh
                            Sigve Slagnes
                            Hvorfor i faen skal man absolutt ha en signatur???

Comment

Re:Hvilken lykt..

Heisann

Har lest alle svarene og diskusjonen ! Er den ikke sportet litt av ???

Som det hevdes, så er jo opladbare lykter som regel kraftigere, og gir vesentlig bedre lys.

Har selv to lykter, en "Number One" fra Dacor, som jeg synes blir for stor og tung å dra med under vann. Har derfor kjøpt en Beuchat 3050 som jeg ikke har prøvd så mye. Men så langt godt fornøyd !

Lag deg ett godt festesystem for lykten du kjøper, dvs. at du har en stropp rundt håndleddet samt ett tau el. som er festet i BCD `en.

OC

Comment

Working...
                              X