Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dobble kontra enkel flaske

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Dobble kontra enkel flaske

Er det noen der ute som kan argumentere for og imot enkle og
    dobble flaskesett? Skal kjøpe meg flasker, men klarer ikke helt å bestemme meg for enten eller ???

Re: Dobble kontra enkel flaske

Hei sann!

Jeg bruker 2*6l 300 bars flasker. Disse er jeg veldig godt fornøyd med da jeg syns de ligger veldig godt på ryggen. De er enkle og ha med seg, ruller ikke i bagasjerummet, og jeg mener det også er litt sikkrere. Dette fordi jeg har da bruker to førstetrinn, et til "hoved ventil" og et til octipusen. Kan da ved eventuell "blås" i en av ventilene skru av den gjeldene flaska og alikevell ha den samme luften i den andre ventilen. Viktig da å ha flaskene så høyt på ryggen at du kan skru de av selv, eventuelt si fra til buddy hva han må gjøre ved eventuelle feil... (Gjør begge deler jeg da...)
    Jeg har forøvrig laget en festeanordning slik at jeg skrur flaskene fast på vesten med jengestaver og muttere, dette gjør at flaskene ligger 100% rolig, ganske godt det også i grunn...

Lykke til med kjøpet
    I don't want to be mister pink...

Comment

Enig med Fenre .
      Jeg har ett sett med 2x 6 300 , og en flaske 10x300 , siden Fenre nevnte noen av de positive sidene ved dobble så kan jeg ta noen av de positive med den enkle.
      Billigere med service, lettere , med den rette vesten så ligger den nesten like stødig og den koster mindre.
      Jeg er ikke sikker på hvem av de jeg liker best . skal tenke litt mer etter ved neste tur i vannet
      Føler vel at den enkle er litt mindre komplisert og feste på vesten (scand.model. comfort).
      :P eller noe sånn ;D

Simma lungt !

Comment

jeg har kjøp meg 2 x 6 - 300 bar og er veldig fornøyd med dem, jeg har dykket med  10x300 ,15x200 0g 15x232 sistenevnte er den tyngste og nær skive prolaps diagnose. men 2x6  er som det ble skrevet,
        dyrere  service og ikke minst dyre i innkjøp ca pris
        5000-6500,-

mvh jp
        www.dykkepedia.com

www.fiskipedia.no

Comment

Med dobbelsett har du mulighet til å sette på to første trinn. Dette er smart i NOrge (det er kaldt her). Smart fordi at hvis du må dele ut luft til buddyen din så får du normal luftstrøm gjennom begge førstetrinnene. HAr du ett førstetrinn, med to andre trinn vil du under buddypusting ha dobbel luftgjennomstrømning. Gasser som går fra et trykk til et mindre ett vil bli kaldere(jmfr den ideelle gassloven) . Det hele ender med at du kanskje fryser førstetrinnet ditt når Dere allerede bare har ditt trinn og puste av, Da har du ikke lenger noen backup. Dette gjelder spessiellt 300 bar da trykkreduksjoen her er enda større. Men vil du helst ha enkelflaske kan du jo bare sette på en Y-kran eller en pony bottle.

Comment

8)
            Mitt beste forslag dersom man dykker mye er å ha ponybottle på siden av f.eks en 10 liter 300bar flaske. Da kan man kjøre drakt og hovedventil på 10 litern og octopus og vest på ponyen. Dessuten er fordelen dersom man skal på en todykks tur at det bare er å skaffe seg en ekstra hovedflaske for anledningen. I tillegg mener jeg dette er det desidert sikreste alternativet i og med at du har 2 helt separate pustesystem og oppdriftssystem dersom uhellet skulle være ute!
            Dive safe!!!
            "The URGE to SUBMERGE"

Comment

Jeg dykker med 2x4l 300 bar og er meget godt fornøyd med disse. Flaskene ligger meget godt på ryggen og er festet til jakkevesten med bolter - meget lett montering. Flaskene har ganske høy egenvekt i luft, men er lette når man kommer i vann. De legger ikke noe trykk på selve ryggraden, men fordeler vekta godt på hele ryggen.
              Min hjemmeside - Flickr
              Alta Dykkerklubb

Comment

Reobble kontra enkel flaske

Hallois.

Bruker 2x6 ltr. 300bar, og kan anbefale det på det sterkeste. Stiller meg i rekka bak de andre når det gjelder argumenter for å bruke dette settet.

The-Spirit

Comment

Har både 10/300 flaske og 2x6/300 sett. Foretrekker klart det siste, med 2 førstetrinn. Mer luft, stabilt, tryggere. Har også prøvet med pony på dette settet, og det er helt OK. ;D

Comment

Originally posted by dcs
                    Heisann folkens.
                    Jeg er en 17 år gammel RD som har dykket litt og funnet ut at jeg har lyst til å få lengre bunntider og gjerne litt ekstra dybde for å nå enkelte mål jeg har. Det er snakk om EAN-dykking og gjerne litt dykking til mål som gjerne ligger på 40m.
                    Jeg har INGEN kurs på verken Nitrox eller dyp, men dette har jeg planer om å få meg kurset i.
                    Please ta et Nitrox kurs før du begynner å eksperimentere med dette. NITROX dykking og DYP DYKKING hører ikke sammen! (Untatt på deco-gass)

Comment

Hei!

Til deg som startet diskusjonen: hva slags dykking driver du med? Dersom du driver vanlig open-water dykking til 20-30 meter uten dekompresjon, vil vel en enkel flaske være det beste alternativet. Nok luft (vanligvis), lettere, billigere og ikke minst enklere.

Dersom du dykker slik at du på en eller annen måte (dekompresjon, dybde, vrak, grotte) er forhindret fra å stige direkte til overflata, vil et dobbelt flaskesett med to første- og andretrinn være å foretrekke.

Mvh Eivind

Comment

Om flaska er lettere, så må du vel ha mer bly? Din egenvekt for å komme ned er konstant (Litt avvik i forhold til flaskevolum selvsagt).
                        Keep breathing!

Comment

Originally posted by dcs

Går det ikke an å dykke til 40m med Nitrox-blanding?
                          23% EAN? Bunntid på 15 min?
                          Spiller ingen rolle - jeg vil på kurs.
                          Joda, det går det. På 40 meter får man et deltrykk på 1.4 (anbefalt maks Po2) med en EAN 28 (28% O2)

Dvs. at f.eks. en EAN26 (max P02 på 1.29) vil fungere for å få litt mer bunntid. Men du vil allikevel ikke få mer enn en ca. 7 min bunntid før du begynner å dra på deg deco.

Jeg vil uansett ikke anbefale deg å dykke til dybder på 40+ uten å inneha kompetanse om deco-dykking.

NB: et dykk til 40 meter med 15 min bunntid og 23% nitrox vil gi en deco på 11-12 min....

Comment

Originally posted by dcs
                            Heisann igjen.
                            Derfor lurer jeg på å kjøpe 2x12 litere og bruke en Halcyon Explorer (størrelse 55) til dette settet.
                            Fikk denne vingen anbefalt - kanskje det var ett salgstriks, ikke vet jeg, men jeg har en dårlig egenskap og det er at jeg stoler på folk - kanskje litt for mye. Så denne gangen bestemte jeg meg for å være litt kritisk.
                            Noen som har denne typen vinge\flaske-størrelse?
                            Bra/dårlig?
                            Jeg har 2*12 232 bar og Halcyon 70 og er veldig fornøyd med det. (nå var jeg fornøyd med OMS vesten min også...)

2*12 settet er glimrende. Masse gass og perfekt lengde. Halcyon 55 er også en glimrende ving (jeg tok 70'en for å få litt mer bredde, men 55'en er nok kanskje mer passe til 2*12.

2*10 blir liksom ikke helt stort nok, og 2*15 er like mye gass som 2*12 hvis man fyller 12'erne til 250 bar....

Jeg tror ikke du vil angre på et slikt kjøp.

Comment

Hvis du planlegger å begynne med deco dykking i overskuelig framtid kan 2x12 ha noe for seg. Skal du bare dykke ikke decodykk med nitrox er nok 1x18 el. 2x10 mer egnet.

Kristian

Comment

Working...
                              X