Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lagring av tørrdrakt (neopren)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Lagring av tørrdrakt (neopren)

Hvor lenge tåler en tørrdrakt av semi-compressed neopren å ligge lagret? Har fått tilbud om å kjøpe en som har ligget brettet sammen en stund. Tror det er et par år siden den ble brukt sist. Hva bør jeg evt. se etter for å vurdere om drakten er OK før jeg prøver den i vannet.

Rune

Re: Lagring av tørrdrakt (neopren)

Det viktigste ved lagring av drakten er at den er lagret tørt og ikke varmt. En drakt kan berge mye lengere enn 2 år ved ok lagring. De detaljene som tåler dårligst å bli lagra er eventuelle latexs mansjetter og halstetting. Sjekk at disse ikke er morkne. De skal tåle å bli drad i, uten at de sprekker opp.

Sjekk glidlåsen for skader før du kjøper drakten. Den er ikke helt enkel å skifte og er dyr å kjøpe.

Be eventuelt om å få blåse opp drakten og bruk zalo-vann for å se etter lekasjer.

mvh
    Arne K.

Comment

neopren blir jo presset sammen om den ligger brettet for lenge (dårligere isolasjon..) vet ikke helt hvordan det er med semi-compressed
      ~Mille Skaathun
      Eg e go på bunnen

Comment

Scubacirl har et poeng i at neopren presses sammen under lagring. Det avhenger litt av hvordan den ligger eller helst henger. Reserve-drakten min har brettekanter uten at jeg synes det har gått spesielt utover isolasjonsevnen.
        Arne K.

Comment

Det kan bli litt problemer der den har vært presset. Jeg har selv kjøpt en neopren drakt som har ligget presset i noen år. Jeg ser det på drakta, og den bretter seg naturlig slik når jeg legger den ned, men det virker ikke som det har gått utover drakta.

Se på'n og kjenn på neoprenen der brettene har vært, jeg trur du vil kjenne om drakta er skadet. Eller ta den med til et service verksted å la de se på'n.

Gunnar

Comment

Re:Lagring av tørrdrakt (neopren)

Hei.
            Jeg oppbevarer min neoprendrakt hengende over et tørkestativ i kort intervaller. Skal den lagres over lengre tid henger je den opp på en hjemmelaget henger, der den er brettet på midten. Flytter litt på brette-punktet innimellom og dette har funka bra(ingen merkbar sammenpressing av drakta). Hengeren er såpass tjukk at det ikke blir noen skarp brett.

The-Spirit

Comment

Working...
            X