Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om våtdrakt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Tips om våtdrakt

Vurderer å gå til anskaffelse av våtdrakt. Har lyst til å teste litt fridykking, samt dykke vanlig med den på sommeren. Det blir jo kaldt på bunn selv på sommeren, så jeg er ikke ute etter en surfe-drakt som bare er grei nok.

Noen som kan gi meg noen tips når det gjelder våtdrakt. Her er jeg helt grønn. Tips som:
    Hva er forskjellen på semi-dry og open cell? Hva anbefales til mitt bruk?
    Hvilden tykkelse er best?
    Hel eller to-delt?
    Med løse sokker/hette eller ikke?
    Anbefalte merker? Merker jeg bør styre unna?
    Andre ting som jeg ikke har kommet på?

SV: Tips om våtdrakt

jeg bruker 6mm sporasub diablo den er open cell.
    semi dry drakter er vel kjent for å vere litt stivere så kjøp heller open cell de er mye bedre
    mvh. Ulrik lund

Comment

Open cell til dykking er ikkje det heilt store. Har ikkje dykka mykje med open cell, men mitt inntrykk er at det er mykje kaldere enn en vanlig våtdrakt til dykking.
      Men en vanlig våtdrakt er kald å fridykke med om vinteren, så det spørs hva som betyr mest: fridykking eller dykking?
      Mitt råd er open cell til fridykking og tørrdrakt til dykking.
      "Alle vil sette øksa i bjørneskallen, men ingen vil halde i skaftet."
      www.hsdk.no

Comment

Høres ut som det må bli semi-dry.
        Men hvilken tykkelse? Jeg trenger en som kan brukes til alt, så det må bli en mellomting.
        Dykking + fridykking på sommer-halvåret. Men vil ha en som kan tas med til syden også. Hva er vanlig i syden? Kan 5mm være noe? Blir 6mm for mye i syden?

Comment

Selv i syden så blir man kald. Vannet skal være godt over 30 grader før man ikke blir nedkjølt. 5 eller 6 mm er likegyldig, men jeg ville satset på en drakt som ikke er todelt. Overlappen gjør drakten en del stivere selv om man vinner varme på det. En semidry som har god tetting trenger ikke være så tykk som en som tetter dårlig og har mye gjennomstrømming. Selv foretrekker jeg løs hette, siden jeg mener en fast hette begrenser bevegeligheten til hodet mitt.

Hette ser døvt ut, men hodet står for en stor del av varmetatapet til kroppen (70%?), og en bra hette kan være mer viktig en tykkelsen på selve drakten.

Mvh,
          Øivind

Comment

HUSK:

Open-cell komprimeres lettere enn vanlig semi-dry drakter, men open-cell er mer bevegelig enn semi-dry.

Du må nesten vurdere litt hvor dypt, lengde, tid osv du har tenkt deg..

Proud Member Of Ørland Spearfishing Team. Be Proud, Be a Member
            N-172

Fisk er mat ikke venner

:violent

Comment

sitat- Kristian Osvik
              ''Mitt råd er open cell til fridykking og tørrdrakt til dykking.''

vel talt
              mvh. Ulrik lund

Comment

Eg har dykka mykje med Open cell drakt, og det fungerer fint.

Det største problemet er den er vanskeligare å få av og på enn ein vanlig våtdrakt. Ved fridykking betaler dette seg ved økt fleksibilitet. Ved flaskedykking derimot får du ikkje utnytta fleksibiliteten.

Eit anna problem er at den er mindre solid enn ein vanlig våtdrakt.

Comment

Originally posted by ReidarUF View Post

Det største problemet er den er vanskeligare å få av og på enn ein vanlig våtdrakt.
                  Det er bare tull, det handler om teknikk og såpevann...
                  Proud Member Of Ørland Spearfishing Team. Be Proud, Be a Member
                  N-172

Fisk er mat ikke venner

:violent

Comment

Jag har dykt kun med våtdrakt hittils, men tok ju sert i våras, så det blir nok en tørrdrekt på meg snart. Vart kallt ved siste dykket... :P

Men hvis du vill ha en grei våtdrakt så kan jag anbefalle "Scandinavian Model"; jag brukte den når jag tok serten, og den er robust og helt grei, den kalleste tempen jag var nere i var 5 grader, og det var mest føteer og fingrar som var kalle da. Om du går in på http://www.dykkersport.no/index.php?location=Oslo så kan du se etter, jag tror de har tilbud på våtdrakter nå...

Annars så bruker jag nå en "Waterproof", og er kjempefornøyd, fast det er en svensk modell og kanskje litt vanskelig at få tak i her...
                    Have fun and happy hunting...

...Carthage has left the building.

Comment

Arbeider...
                    X