Announcement

Collapse
No announcement yet.

langslange

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• langslange

til dere som dykker med langslange, her lurer jeg på en ting.
    det er sikkert veldig lurt og ha dette inne i grotter eller skipsvrak, men når man dykker i åpentvann, er det ikke da vanskeligere og kontrolere han som bruker din oktipuss?

når dykkere går tom for luft av den ene eller andre grund(Utstyrs feil), blir dem som regel litt(mye) stressa, søker til overflaten. med kort slange er det relatift lett og styre han ved og holde i vesten. hvordan blir dette med langslange?
    er padi dykker. vi lærer verden og dykke. hmmm hva gjør de andre tro ?

medlem av DIC

D = do
    I  = it
    C = comfortable

SV: langslange

Er vel ingenting som hindrer deg i å halde i vesten sjølv om slangen er lang?

Har ikkje dykka med Langslange lenge endå, men har prøvd å øve litt på donering og motaking. Ting blir lettare. Om dykkaren er panisk er det også muligens ein fordel å kunne rekke lufta langt frå kroppen din. Slik at unasett kor dette går er det luftslangen han når tak i først...

Reint prinsippielt er det ingenting som er berre positivt. Men eg trur at dei positive egenskapan til ein langslange langt overgår dei negative sidene.

Comment

Blir i grunn mye enklere med langslange enn standard octopus-lengde. I hovedsak fordi du har mulighet til å slippe å ha en panisk dykker med veivende armer rett oppi trynet, du kan helt fint dytte han bort uten at det gjør noe.

Kort er det positive:
      - Du kan dytte en panisk dykker fra deg selv om han får luft fra deg
      - Du kan i trygg avstand fra veivende armer betjene dykkerens BCD bakfra, og fremdeles får dykkeren luft
      - Er faktisk enklere å roe ned en dykker om dere ikke sitter klint oppi hverandre og hver bevegelse truer med å rive munnstykket ut av kjeften på han som trenger luft.
      - Det er ikke nødvendig å gå rett til overflata, med langslange kan dere fint svømme langs bunn til grunnere vann før dere går opp. Med standardlengde er liksom alternativet kun å gå opp, ikke å svømme. Er i mange tilfeller tryggere å avslutte dykket skikkelig enn å gå opp i stående stilling.

Samt du har det evige argumentet at ventila du puster på vet man virker, derfor gir man den. En octopus har vært subbet gjennom mudder og grus og helt sikker fått unevnelig behandling, og en del har vel aldri prøvd om den gir luft. Samt den gjerne er trangt stilt for ikke å blåse så fort, så den gir heller ikke svært mye luft.

Husk at langslangen ikke betyr dere MÅ være 2m fra hverandre, den gir dere muligheten til å være et sted mellom 0 og 2m fra hverandre. Dermed en reell valgmulighet for flere løsninger, ikke bare intimsex og oppstigning i tett klynge.

Comment

Langslange er kjempegreier. Har delt luft med nye buddyer på slutten av dykket for øvingen sin del, og de har vært enig i at langslange er kjempegreier.
        Ser ingen negative sider med langslange.
        Argumentet "den er kveilet rundt halsen" som enkelte er så glad i blir bare dumt. Det er ikke slik at du lider kvelningsdøden om noen drar ventilen ut av munnen din.
        "Alle vil sette øksa i bjørneskallen, men ingen vil halde i skaftet."
        www.hsdk.no

Comment

En dykker med panikk roer seg nok raskere ned om du ser vedkommende rett i øynene (da mener jeg IKKE på 2 meters hold), og ikke dytter han/hun vekk :drukner
          Jeg har dykka på Mosel

Comment

Originally posted by Diver_DAD View Post
            En dykker med panikk roer seg nok raskere ned om du ser vedkommende rett i øynene (da mener jeg IKKE på 2 meters hold), og ikke dytter han/hun vekk  :drukner
            Man kan vel se vedkommende rett i øynene selv om man har lang slange ? ???

Leif Kristian

Comment

Originally posted by leolsen View Post
              En dykker med panikk roer seg nok raskere ned om du ser vedkommende rett i øynene (da mener jeg IKKE på 2 meters hold), og ikke dytter han/hun vekk  :drukner
              Man kan vel se vedkommende rett i øynene selv om man har lang slange ?  ???

Noen nevnte at de skulle skyve dykker med panikk vekk !
              Jeg har dykka på Mosel

Comment

Noen nevnte at de skulle skyve dykker med panikk vekk !
                Mulignes meg som nevnte dette. Men eg ser på det som aller siste utveg. Selfølgelig ta vare på buddy med lang slange også. Men om atte vis atte murphy slår til for fult og panikken er total, kan du donere luft og halde deg på trygg avstand...

Comment

Arbeider...
                X