Announcement

Collapse
No announcement yet.

kalde hansker

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• kalde hansker

hey.

har et par neopren hansker, så nesten kver gang eg dykker med dei, fryser eg fingrene av meg, klarer ikke bruke fingrene når eg er ferdi å dykke fordi dei er så kalde.

hanskene er aqua lung. 8mm tror eg.

så en gang eg lånte hanskene til en kompis, var eg god å varm hele dykket, hva kan dette være??
    dårlige hansker? får små?
    CMAS*
    antalldykk: 25

dykker med ei drakt der glidlåsen er ødelagt * ei kjempe god drakt, NOT.

SV: kalde hansker

Alexander da :

Har du ikkje sett at eg bruker kondomhansker inni neoprenhansken? Det gjør susen . Også var det den termosen med varmt vatn, der du dynker hanskene først, før du tar dei på deg.

Siggen
    Florø; vestlandets beste dykkeby!

Comment

hehe, ja.. har prøvd termosen
      menne skjønner ikkje korfår kompisen sine var så mye varmere :P uten noe inni. for er jo ikkje altid eg har med meg en termos
      CMAS*

Comment

Neoprenvarer er forbruksvarer, jeg bytter stort sett hansker hver gang jeg fryser mye på hendene. 5mm hansker varer lett 40 dykk, og koster maks 500 spenn. altså det er ikke uoverkommelig, og jeg lever på det vi kaller "fattigdomsgrensen" eller som student..

så tipset mitt er, ikke noen vits i å være kjiip på hansker. "fryser du på henda, fryser du på kroppen..."

T

Comment

Originally posted by alexander_skår View Post
          hey.

har et par neopren hansker, så nesten kver gang eg dykker med dei, fryser eg fingrene av meg, klarer ikke bruke fingrene når eg er ferdi å dykke fordi dei er så kalde.

hanskene er aqua lung. 8mm tror eg.

så en gang eg lånte hanskene til en kompis, var eg god å varm hele dykket, hva kan dette være??
          dårlige hansker? får små?
          Hei Alexander!
          Sannsynligvis er hanskene DINE for små. Klemmes fingrene hindres blodomløpet i hendene. Og DA fryser du.
          Har selv et par 8 år gamle kinesiske "Sea Style" 5mm neoprenehansker (5-finger) som er skikkelig "svære". Jeg kan dykke i isvann i over 30-40 minutter uten at det blir ubehagelig. Behøver ikke å helle lunkent vann inni dem før jeg dykker. Jeg fryser lett på henda på land!

Etter hvert som jeg har fått rift og småhull i disse hanskene har jeg reparert med "Black Witch" neoprenlim med godt resultat. Hanskene ser nå ut som "noe katta har dratt inn", men holder meg varm og gir meg fin anledning til å betjene knappene på UV-huset til kameraet mitt.

Dag Deberitz, Stavern

Edit: ortografi/ordsammensetning.
          mvh
          Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Comment

dei hanskene eg lånte er å gigantiske.
            så er nokk hanskene mine som er for små da
            takk for svar
            CMAS*

Comment

dei hanskene eg lånte er å gigantiske.
              så er nokk hanskene mine som er for små da
              takk for svar
              hehehe......likte hanskene mine:P

Comment

ja
                CMAS*

Comment

hey.

Frøs "litt" på fingrene nå i vinter, og måtte gå over fra 3 mm femfinger hanskene mine til 5 mm trefinger vottene. Oppdaget til min forbløffelse at jeg frøs på neste dykk også, selv etter bytte av hansker. Men så kortet jeg inn "reima" som man strammer rundt håndleddet, og etter det har jeg minsket vannsirkulasjonen i hanskene/vottene. Noe som gjør at jeg ikke fryser noe nevneverdig lenger

Som kjent, blir vannet i hanskenen varmet opp av kroppsvarmen/ varmen fra hånda, og jo mindre vannsirkulasjon jo varmere blir det i hansken.

Nevner det bare slik at du kan se om det funker for deg også.

Mvh Walle
                  Mvh E.W.

Comment

Hvis man fryser uansett, så sjekk mansjettene; hvis de er for trange så fryser du selv om du bruker 20 mm neopren..

- Øvind

Comment

Originally posted by OIH View Post
                      Hvis man fryser uansett, så sjekk mansjettene; hvis de er for trange så fryser du selv om du bruker 20 mm neopren..

- Øvind
                      Tror nok du er veldig nær sannheten der . Om jeg ikke husker feil har Alex klaga på trange mansjetter...

Selv har jeg aldri pleid å fryse på fingrene, men dykker nå med NY drakt, og mansjettene strammer. Gjett hvem som har begynt å fryse :P.
                      Det var da jeg begynte med andre triks... til lateksen er begynt å gi etter .

Siggen

Florø; vestlandets beste dykkeby!

Comment

Arbeider...
                      X