Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanntett kabelgjennomføring

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• DoC
    replied
    SV: Vanntett kabelgjennomføring

Flere som har påpekt det, bla. de jeg kjøpte o-ringene av. Men jeg må nok dessverre "skuffe" dere, for det er pottetett.

Ble vel med ned på 11 dykk i Egypt nå, og dæven å digg det var med egen skjerm som viewfinder.

Neste prosjekt: Styring av kameraet og skikkelig lys.

(I dag bare starter jeg opptaket før jeg hopper uti og tar opp hele dykket.)

Chris.

Legg inn en kommentar:

• ReidarUF
    replied

@Doc
    Fint hus du har laget, men med så dyrt utstyr burde du tatt deg bryderiet med å frese O-ringsporene. Enten i lokket eller i selve huset. Å bare klemme O-ringen fast mellom lokket og huset, kun med en mindre pleksiplate som går inn i huset til å holde O-ringen på plass gir unødvendig risiko for lekkasje.

Legg inn en kommentar:

• DoC
    replied

Og fra siden...
    Attached Files

Legg inn en kommentar:

• DoC
    replied

Tenkte bare jeg skulle vise hva disse eminente kabelgjennomføringene ble brukt til...

(Dykketest i morgen, Sharm på mandag. )

Chris.
    Attached Files

Legg inn en kommentar:

• Elmek
    Guest replied

IKKE bruk firkanta cannister, de holder ikke mål.
    Har testa dette før.

Men skal du ikke under 30m går det greit

Jeg laget min gamle firkant i 3mm AISI 316L.

Har fremdeles 1 stk liggende av de hvis du ønsker en sånn.
    laget for 7Ah batteri.

RH

Legg inn en kommentar:

• GSG
    replied

Vel, batteriene blir vel ganske enkle, ett eller to, men elektronikken blir jo litt mere komplisert.
    Hvor mye måtte du gi for NiMH-batteripakka, jeg kan få blybatteriene for under 100-lappen. Hvor lang brenntid fikk du sånn ca med blybatteriet?
    Har tenkt å sveise ei syrefast batterikasse, så det går greit med firkantet batteri, lurer bare på kapasiteten i praksis.

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Originally posted by Skybert View Post
    Jeg holder også på å lage noen cannister-lykter, har tenkt å gå for 50W halogen og 12V 7Ah, men ser at Ole Martin også har lagd en styring som kan justere styrke og gi pæra litt ekstra effekt ved å bruke 24V batterispenning og dimme ned pæra.
    http://www.olemartin.no/dykking/dykkerlykt.asp

Noen som har brukt denne og har erfaringer? Nytteverdi/pris i forhold til bare av/på...?
    Da blir vel batteriene dine veldig kompliserte vel Skybert?

Jeg stappa inn ei pakke med 10 stk 1,2V Nikkel-MetallHybrid,  D-cellebatterier (9 ampere) fra Automax i Oslo inn i cannister'n min og kjøpte en elektronisk lader til. De gir full styrke i langt over 2,5 timer med 50W før det "bråslutter". De har også et langt høyere max X oppladings-tall enn blygele,- før de begynner å bli dårligere. Selv om det var litt dyrere, gikk jeg altså for slike batterier i stedet for blygele-patentet som jeg har slitt med opp igjennom alle år og som har langt mer begrenset kapasitet enn det jeg har likt! Og jeg angrer ikke.

Dag Deberitz
    -Stavern

Edit: Skriveleifer NÅ IGJEN!

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Originally posted by roydahl View Post

Har du forslag til leverandør også?
    Hei på U Roy!
    "Dragen"/Hallgeir Revhaug i Trondhjem har sikkert noe. Du finner'n her i forumet eller i telefonkatalogen. Han pusher også "Dragonsub" og har masse deler på lager, til det meste av lykter vil jeg tro. Jeg kjøpte PG-nippel til cannister (årna cannister selv), lykteledning og lyktehode med halogen (max 100W) samt spot og videoreflektor. Bruker stort sett bare videoreflektoren.
    Det lyser dyrisk godt, - i alle fall med 75 eller 100W pære i!

mvh
    Dag Deberitz
    -Stavern

Legg inn en kommentar:

• GSG
    replied

Jeg holder også på å lage noen cannister-lykter, har tenkt å gå for 50W halogen og 12V 7Ah, men ser at Ole Martin også har lagd en styring som kan justere styrke og gi pæra litt ekstra effekt ved å bruke 24V batterispenning og dimme ned pæra.
    http://www.olemartin.no/dykking/dykkerlykt.asp

Noen som har brukt denne og har erfaringer? Nytteverdi/pris i forhold til bare av/på...?

Legg inn en kommentar:

• scharnhorst
    replied

Han lager jo såmme. Send en mail til han. Trur han skulle ha ca. 350,-
    Jeg skulle lage selv, med det arbeid og komponenter så er det en fornuftig pris han tar.

Legg inn en kommentar:

• ReidarUF
    replied

ELFA har det aller meste. Kjøpte Reedbrytere og rele derifra.
    Den elektronikken til Ole Martin har sikkert mykje for seg, men min kompetanse strekker ikkje til. Skal eg bygga nåke sjøl skal eg forstå korleis det virkar.

Legg inn en kommentar:

• scharnhorst
    replied

Denne saken har jeg ennå ikke funnet hos noen levrandører, men du kan jo stikke innom hos
    http://www.olemartin.no/
    Her finner du en som lager.

Legg inn en kommentar:

• roydahl
    replied

Har du forslag til leverandør også?

Legg inn en kommentar:

• ReidarUF
    replied

Dess færre muligheter til lekkasje dess bedre.

Bruk reedbryter(magnetbryter). Det er et lite glassrør med to magnetpåvirkelige metallremser. Når reedbryteren på innsida av lykta blir opvirka av ein magnet på utsida blir kretsen slutta.

Dei tåle ikkje kraftig strøm så de må kombineres enten med et rele(mest primitivt) eller mer avansert elektronikk.

Legg inn en kommentar:

• roydahl
    replied

Når vi først er inne på vanntette gjennomføringer
    Hva med bryter? Bryter til cannister og
    evt to eller tre trinnsbryter til lyktehodet?

Hva er mest hensiktsmessig og hvem er leverandør?

Legg inn en kommentar:

Arbeider...
X