Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner spm

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Nybegynner spm

Dette er sikkert tidenes dummeste spørsmål :P

Hva slags kurs og erfaring bør man ha for å dykke med RB?

Jeg så bare sånn tilfeldig at det var en fyr som skulle selge til 8000,- så jeg ble nyskjærrig

er det sånn at man må ha trimix og tech + en del dykk bak seg?

Hvor mye planlegging er det å dykke et dykk med RB kontra et dykk med nitrox eller luft?

Blir veldig glad hvis noen kunne vært så snille å lista opp litt, for en komplett newbie
    http://www.divernet.com/Training/lea.../netdiver.html

Sv: Nybegynner spm

Har kommet så langt som å bestille RB men ikke dykket med en enda. Har lest meg opp på info bare, så ta det jeg sier med så mange klyper salt du vil

Kurs: Du trenger enhetsspesifikt kurs, da alle enheter har sine egne særheter. Kurset lærer deg hvordan du dykker RB med kun den modellen. Bytter du modell må du gå nytt kurs.

Erfaring: En(kelte?) organisasjon(er?) har kurs i bruk av RB fra Open Water stadiet, så man må ikke ha masse erfaring. Har lest flere steder at mye erfaring kan være en uting, da ting vi har lært på åpent system (f.eks. bruk av pust for å justere oppdrift) ikke fungerer på et lukket system.
    Uansett erfaring på åpent system så begynner man med grunne dykk på lukket og gjerne med bare luft som diluent.

Planlegging vet jeg for lite om, men du må regne med å bruke lenger tid før og etter dykket pga. oppsettet.

Ellers kan jeg anbefale www.rebreatherworld.com for uttømmende info om rebreathere.
    MSDT #505799

http://picasaweb.google.com/cavebaard

Comment

Jeg regner med at det er snakk om Dräger Ray SCR (ikke helt boblefritt)...

Da har PADI et kurs som krever Advanced og Nitrox.

Mye OC (åpent system)-erfaring er ikke et problem, men man bør innse at man begynner fra scratch igjen, og ikke tro at det bare er å fortsette der man slapp på OC...

Samtidig bør man innse at med en SCR (halvlukket), så får man nesten alle ulempene som man har med CCR (hellukket), og kun noen få av fordelene.

Rebreather-dykking krever mer forberedelser enn OC-dykking, men om man dykker hyppig, så behøver man ikke å gjøre alle forberedelsene før hvert dykk, og man sparer faktisk mye tid på å ikke måtte fylle gass hele tiden.

Comment

enig med både bherman og Johan over her. I tillegg vil jeg si at om man ønsker å gå veien til RB bør man sette seg en del inn i RB slik at man vet hvilke krav man stiller til maskinen i forhold til den type dykking man vil bedrive med den! Det er fort en stor investering i utstyr og kurs og RB'er er ikke universalmaskiner som alle er egnet til all slags type dykking. Alle RB'er har fordeler og ulemper både seg i mellom og i forhåld til å dykke åpent system. Derfor er det lurt å vite hvilken maskin en bør gå for. Sjekk ut www.rebreatherworld.com som bherman sier, så vil du finne masse info om de aller fleste RB'er og deres bruk!

RB er nok ikke det beste valget for alle eller til all slags dykking. RB er noe mere komplisert enn åpent system, og krever noe mere både før, under og etter dykket. Både kunnskaper, overvåkning, vedlikehold samt større årlige utgifter til forbruksmateriell og service på utstyr. Likevell må jeg nok inrømme at jeg neppe vil tilbake til åpent system selv, og selv om jeg mest bedriver ikke teknisk dykking... Hver sin smak kan man vel si.
        Dive now, work later!

Comment

tusen takk for seriøse svar ekke alltid man får det som en komplett newbie

Skjønner at det er en del å sette seg inn i, og en stor avgjørelse.
          tror nok jeg får få noen fler dykk bak meg og litt mer erfaring, før jeg vurderer det.

Men ser utrolig deilig ut å dykke med RB =)

Comment

Bare hyggelig å svare, og særlig om det er til hjelp!

Nå er det ikke meningen å påstå at RB dykking er rocket sience og at man må være supermann for å få det til for det er langt fra så ille, og det er absolutt ikke meningen å skremme folk bort fra RB dykking. Men det er som sagt verdt å merke seg at det ikke er noen dans på roser heller og at det har både ulemper og fordeler i forhold til åpent system og forskjellige RB'er seg i mellom.

Hva gjelder erfaringsnivå for å starte med RB med tilhørende kurs så vil jeg slutte meg til Johan og bherman. Selv opplevde jeg oppdriftskontrollen som litt vanskeligere enn på OC(åpent system) da man ikke kan regulere med pusten lengre, men så er jo dette igjen noe man har lært seg til på OC. Man får i tillegg det aspektet at man tilfører en tredje oppdriftskilde man må regulere med dybden slik som med tørdrakten og vingen, nemlig pusteloopen. I tillegg blir det noe ekstra å holde styr på med overvåkning på CCR under dykket, samt at det er påkrevd med en Bailout uansett dybde og dykkertid, iallefall på CCR..

Ellers er det ikke så mye hokus pokus å fly en RB i forhold til OC så snart man kan teorien (etter min mening).. Men det er jo klart enklere med OC, iallefall på et kosedykk. Man venner seg jo derimot til å dykke RB, og det er ikke så ille som det høres ut når man får inn rutinene. hvor mye mere behagelig det er med OC kontra CCR eller SCR og vice versa er veldig mye en smaks sak vil jeg si, da de ulike fordeler og ulemper vil ha litt forskjellig vekt for forskjellige mennesker..

Jeg er veldig langt fra å være noen ekspert på RB, så jeg vil igjen sterkt anbefale å søke litt rundt på nettet, både her og på andre dykkerforum både i norge og i verden, som f.eks RBWorld nevnt over for mere utfyllende og sikker langt mere korrekt info om RB dykking enn det jeg kan gi. Enten du er seriøst interresert i å gå veien til RB eller om du bare er nyskjerrig så er det mye spennende info å finne om RB dykking og forskjellige maskiner, og med litt tålmodighet i begynnelsen er det fullt mulig å lære seg ganske mye om emnet på egenhånd uten å være ekspert fra før. Jeg vil dog anbefale å ta kurs før man dykker med en (etter egen erfaring)!

EDIT;
            her har du forresten en link til noen stilige UV videoer, hvor en del av de inneholder scener med RB dykkere..; http://vimeo.com/groups/hdtdv/videos/page:1/sort:newest
            Dive now, work later!

Comment

Arbeider...
            X