Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det kun Nemo i Nergen som har Tec kurs? eller er det alternativer?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Re: Er det kun Nemo i Nergen som har Tec kurs? eller er det alternativer?

Originally posted by Noowun Effahurdaviim View Post
    Jepp, vi er kommet til 2013, men GUE tror vi fortsatt er i 1998. Stein i glasshus?
    For å underdrive litt; I et evolusjonsmessig perspektiv er 15 år relativt kort tid. Du kan trygt legge til grunn at de fysiologiske responsene til de samme dykkerelaterte fenomenene hos mennesker er pretty much identisk i dag. Om noe, her på berget så klager Forsvaret annethvert år på at den fysiske formen på oss gutter som er inne til førstegangstjeneste forfaller mer og mer, og vi kan lese i avisene at vi nordmenn har fått opp farten i forhold til å ta innpå amerikanerene når det gjelder fedme. Så hvis vi skal prøve oss på en bred generalisering om temaet, vil vi sannsynligvis i gjennomsnitt stå enda dårligere stilt i forhold til de tingene som i denne sammenhengen var problematisk i 1998

Get over it ;-)

Fredrik

PS! Til trådstarter: Vegard Sandvik - Teknisk Sportsdykkerutdanning er et alternativ i Bergens-området som kan være greit å føre opp på listen over muligheter. GUE har også som nevnt "lokal representasjon" i hovedstaden på solkysten.
    www.fue.no

Comment

Originally posted by Fredrik View Post
      For å underdrive litt; I et evolusjonsmessig perspektiv er 15 år relativt kort tid. Du kan trygt legge til grunn at de fysiologiske responsene til de samme dykkerelaterte fenomenene hos mennesker er pretty much identisk i dag. Om noe, her på berget så klager Forsvaret annethvert år på at den fysiske formen på oss gutter som er inne til førstegangstjeneste forfaller mer og mer, og vi kan lese i avisene at vi nordmenn har fått opp farten i forhold til å ta innpå amerikanerene når det gjelder fedme. Så hvis vi skal prøve oss på en bred generalisering om temaet, vil vi sannsynligvis i gjennomsnitt stå enda dårligere stilt i forhold til de tingene som i denne sammenhengen var problematisk i 1998

Get over it ;-)

Fredrik

PS! Til trådstarter: Vegard Sandvik - Teknisk Sportsdykkerutdanning er et alternativ i Bergens-området som kan være greit å føre opp på listen over muligheter. GUE har også som nevnt "lokal representasjon" i hovedstaden på solkysten.

Takk for den Fredrik, har sendt han en melding på facebook håper eg sendte til rett person då...

Ikke noen som tilfeldigvis kulle hatt epost adressen hans eller noe ?

Comment

Har tenkt litt på de kursene jeg også. Det er Rene du skal ha som instruktør da eller ?
        Tar du ikke tec50 når du er igang? er jo litt rimligere og, så det blir vell ikke mye mer ?

Har ikke skjekket alt for mye opp i når kursene er der, mye pga de aldri har tid til å stoppe litt opp å gi info uten at de er kjempe stresset der. Det er jo bare mitt inntrykk da. ( Gjelder ikke Rene, men ser han ikke så ofte )

Men vis du bor i Bergen. Jeg har hørt om en kai ute i Åsane som forsvaret skal ha dumpet masse ammo, pluss det skal være et lite vrak der. Vet du hvor dette er?
        Kunne tenkt meg en tur der med kameraet mitt..
        Ja det er Rene jeg skal ha. Han har stort sett alltid tid til å slå av en prat, det er som du sier ikke alle der som har det..
        Du kan velge om du vil ha en pakke med tec40,45 og 50 eller tec40,45 og tmx45. De to pakkene er det ca samme pris for. Så tar jeg tec50 og tmx65 i neste omgang.

Jeg har også hørt om det stedet du snakker om, men husker ikke helt hvor det er. Mener å ha hørt at det ikke er så mye som ligger der likevel. Men kan sjekke litt opp om noen jeg kjenner vet litt mer om det.

Comment

http://dykkepedia.com/wiki/Vegard_Sandvik , vbsandÆTTonline.no

Lambi
          Dykking er ingen hobby!
          Dykking er en livstil!

Comment

Ikke skjønner jeg hvordan denne tråden klarte å utvikle seg til en en GUE-tråd. Menmen...

Originally posted by lambi666 View Post
            jojo men så e jo du en person som ikke vet bedre heller! kan jo ikke kalle dæ en idiot heller , e jo ikke din feil at du e totalt parralysert av Menigheta å demmes sydendykker-regime , å digge halcyon , dui D8.5 , fue osv osv , men slutt førr fan å påstå at 50m med luft e idioti når du ikkje har peiling ka du prata om!!

Lambi
            Sydendykker-regime... Er det fordi Jarrod Jablonski bor i Florida, eller er det noe annet du tenker på? Kan ikke si at de siste dykkene mine har hatt så veldig sydenfølelse over seg..

Originally posted by Noowun Effahurdaviim View Post
            Er det så mye bedre å lære folk at "bibelen" er en bok som ble skrevet for 15 år siden, og som overhodet ikke tar inn over seg noe av den utviklingen som er skjedd siden?

Minner meg om innstillingen man finner hos bedehusfolket.
            Synes du det er underlig at en bok som er skrevet for 15 år siden ikke har tatt inn over seg utviklingen de siste 15 årene
            Ellers så er jeg veldig interessert i å høre hva det er du mener at jeg underviser i dag (2013) som tilsier at jeg fortsatt tror det er 1998.

Selve dypluft diskusjonen gidder jeg bare ikke å ta. Praksisen er bare sååå 1990 og diskusjonen er bare sååå 2006

B

Comment

Leser mye snakk om dypluft pusting her.

Hva mener de forskjellige innpå her om hva som er dypluft pusting om de skulle satt en dybdegrense ??

Comment

De fleste tekniske organisasjoner er vel enige om maks narkotisk dybde rundt 30m?
                You think?

GUE Fundamentals
                PADI OWD

Comment

Originally posted by J.Jensen View Post
                  De fleste tekniske organisasjoner er vel enige om maks narkotisk dybde rundt 30m?
                  hvor har du dette delvis ifra?
                  Dykking er ingen hobby!
                  Dykking er en livstil!

Comment

Siden 90-tallet allerede er trukket inn i bildet;
                    Trenden siden 90-tallet er jo uomstvistelig krystallklar. Den gangen underviste ALLE "tech-organisasjonene" luft til 50-60 meter. Siden den gang har det vært et dramatisk skifte hos disse organisasjonene mot å vektlekke heliumbaserte pustegasser i større grad og fra grunnere og grunnere dybder. Mens det hos NN organisasjon ikke tidligere var mulig å ta et trimix-kurs uten først å ha gjenomført dypluft kurs til 50 meter, kan du nå ta trimis-kurs med anbefaling på bruk av heliumbaserte pustegasser i dybdeintervallet 30-50 meter fra samme NN organisasjon.

Så er det riktig at de fleste av disse organisasjonene fremdeles tillater/har dypluft kurs i sine standarder, og at det finnes en eller annen pensjonist som fremdeles lærer ut det som var state of the art da han var på sitt aller mest vasse på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet.

Og så kan det vel ikke nevnes mange nok ganger at PADI's Drew Richardson slo på stortrommene og advarte mot dypluft idiotien som de gamle tech-organisasjonene underviste på 90-tallet, og ville at PADI Dive professionals skulle ta et oppgjør med den uforsvarlige praksisen. 40 meter, PADI's grense for luftdykking, var plenty dypt nok og alt dypere på luft fullstendig idiotisk og galskap.

Fast forward 15 år og PADI står med kortterminalen i den ene hånden og Tec50 dypluft bokpakken i den andre hånden og er selveste dypluft pusher'n.
                    Det finnes sikkert noen hederlige unntak blant instruktørene, som kan tenkes å komme til skade for å lære ut noe nyttig på noen av disse kursene. Men av alle teite dykkesertifikater en kan fylle loggpermen sin med, et Tec-sertifikat fra den kanten må være noe av det mest pinlige en kan bære rundt på.

Fredrik
                    www.fue.no

Comment

J. Jensen har selvfølgelig dette delvis fra utdanningen sin, som han blandt annet har fått fra meg, eller GUE om du vil. Synes du det er rart at folk er enige i/ videreformidler det de har lært på kursene de har valgt å gå? Hvis det er noe som er unikt for folk som er utdannet innen GUE så tar jeg det som et kompliment på organisasjonens vegne, men det tviler jeg vel egentlig på at det er

Hva som kalles for dypluft varierer ganske mye. GUE praktiserer som allerede nevnt at alt dypere enn 30m er trimix/triox land. Jeg tror ikke jeg ville gått fullt så langt som å kalle et dykk til 35 meter på luft for et " dypluftdykk", men det er et dykk der jeg personlig ville ha puttet litt helium i pustegassen min, og anbefalt andre å gjøre det samme hvis de hadde spurt (noe noen jo har gjort nå )
                      Hvor dypt som er for dypt til å puste luft varierer etter hvem man spør, men de fleste ville nok ha svart et eller annet sted mellom 30 og 40 meter. "The 200 foot limit" (60 m) har også vært undervist på mange kurs før i tiden, så det kan sikkert tenkes at noen ville svart det enda. Uten at jeg vet hvorfor akkurat 200 fot ble grensen, så vil jeg tippe at det var der de aller fleste måtte være enige om at de var såpass rusa at ting bare ikke funket spesielt bra lenger, og godt mulig i kombinasjon med at man omtrent der begynner å få skumle o2 verdier også. Selv synes jeg det er greit å slutte litt før det
                      Man skal også huske på at helium var nytt og woodoo i 1990, så det er mindre overraskende at folk holdt seg til det de visste at "funket" da, enn det er at noen fortsatt insisterer på det samme i dag

B

Comment

heisann.

Å kalle dykking til andre , bortsett fra utdanningen fra GUE for idioti , er det det man lærer på kurs hos deg Bjørn? At `Vi kan likegodt begynne å kjøre i fylla for det går jo stort sett bra det også?` Du virke nu på mæ som en oppegående person , så velger å ikke tro det.
                        Det går jo over en LAV sko der alt over 30/35 ish meter er idioti , å som regel kommer det fra GUE , å alle skjæres under en kam! Rent strukturmessig er det lite som skiller et dykk på 50m med/uten helium i min omgangskrets (Nord-Norge) , samme planlegging , samme kunnskaper , samme forhåndsregler , dybderusen er større ja!Hvor mange har omkommet på et teknisk dypdykk med lufte siste 10 årene?
                        Er så lei av folk som her Jensen som konsekvent slenger ut ting , fordi det var slikt han lærte på kurs.Luft på 40? Der døde du!
                        `Synes du det er rart at folk er enige i/ videreformidler det de har lært på kursene de har valgt å gå` Det går faktisk ann å lære/videreformidle at : Luft er ikke lurt for min del på 40m+ , men helt ok at andre gjør det , å jeg MÅ ikke poengtere at alle andre er idioter. Er jo nettopp derfor dypluftdiskusjoner ALDRI blir ferdige.GUE har mye bra , men oxo mye jeg synes er helt bak mål , men har aldri kaldt noen ! Det er snakk om holdninger , å ja er til tider ikke bedre sjøl men da blir ballen sparket bortover til meg å jeg sparker den tilbake!(derav syden-regimet , men lover jeg skal skjerpe meg!

Fredrik : hvilke tanker har du om de tekniske organisasjonene som har adv nitrox til sertifiseringsdybde 40-45m , på DØDSGASS? Å hvorfor?

Lambi
                        Dykking er ingen hobby!
                        Dykking er en livstil!

Comment

Lambi, nu må du stekk høue ut i nordavind et lite øyeblikk å kjøl dæ ned.

Jeg har ikke kalt noens dykking for idioti, jeg har ikke kalt noen personer heller for idioter, det var det du som gjorde.

Ei heller har jeg sagt at kun GUEs utdanning duger eller at kun det Bjørn lærer bort på kurs duger.

Det jeg sa og fortsatt mener er, å holde kurs i dypluft til 50 meter faktisk er å skyte seg selv i foten litegranne fordi vi VET at det fins bedre alternativer.

Jada, helium er dyrt, men det reduserer dybderus, det reduserer gassdensitet, det reduserer ppN så du pågasser mindre nitrogen, samtidig går helium ganske kjapt ut igjen når du er over på en heliumfri dekogass.

Hva folk velger å puste er helt og holdent deres valg. Det er en personlig vurdering hvor dypt du vil gå, maks pO2 etc. Ditt dykk, din plan, ditt show, din morro.
                          Bælje gjerne herfra til Senja for min del, men å tilegne meg påstander jeg faktisk ikke er kommet med blir for dumt.
                          You think?

GUE Fundamentals
                          PADI OWD

Comment

Originally posted by opperud View Post
                            Selve dypluft diskusjonen gidder jeg bare ikke å ta.

B
                            Yeah right

heisann.

Å kalle dykking til andre , bortsett fra utdanningen fra GUE for idioti , er det det man lærer på kurs hos deg Bjørn? At `Vi kan likegodt begynne å kjøre i fylla for det går jo stort sett bra det også?` Du virke nu på mæ som en oppegående person , så velger å ikke tro det.
                            Det går jo over en LAV sko der alt over 30/35 ish meter er idioti , å som regel kommer det fra GUE , å alle skjæres under en kam! Rent strukturmessig er det lite som skiller et dykk på 50m med/uten helium i min omgangskrets (Nord-Norge) , samme planlegging , samme kunnskaper , samme forhåndsregler , dybderusen er større ja!Hvor mange har omkommet på et teknisk dypdykk med lufte siste 10 årene?
                            Er så lei av folk som her Jensen som konsekvent slenger ut ting , fordi det var slikt han lærte på kurs.Luft på 40? Der døde du!
                            `Synes du det er rart at folk er enige i/ videreformidler det de har lært på kursene de har valgt å gå` Det går faktisk ann å lære/videreformidle at : Luft er ikke lurt for min del på 40m+ , men helt ok at andre gjør det , å jeg MÅ ikke poengtere at alle andre er idioter. Er jo nettopp derfor dypluftdiskusjoner ALDRI blir ferdige.GUE har mye bra , men oxo mye jeg synes er helt bak mål , men har aldri kaldt noen ! Det er snakk om holdninger , å ja er til tider ikke bedre sjøl men da blir ballen sparket bortover til meg å jeg sparker den tilbake!(derav syden-regimet , men lover jeg skal skjerpe meg!

Fredrik : hvilke tanker har du om de tekniske organisasjonene som har adv nitrox til sertifiseringsdybde 40-45m , på DØDSGASS? Å hvorfor?

Lambi
                            Håper det gikk bra å fylle dødsgass i garasjen Lambi

Det er vel egentlig ingen som har sagt at alt annet enn utdanningen til GUE er idioti? Jeg vet i alle fall at jeg aldri har sagt det på noe kurs, og det er det en del brukere på dette forumet som kan bekrefte.
                            Nå er det jo sånn at de aller fleste organisasjoner (alle?) etterhvert har fått seg en eller annen form for trimixkurs, så det er ikke som at det kun er GUE som underviser det, selv om GUE nok er den organisasjonen som pusher det på det tidligste stadiet.
                            Jeg har ikke gått noe trimixkurs hos f.eks IANTD selv, men jeg har dykket med mange som har det, og jeg kjenner en god del instruktører derfra for eksempel Kristian og Vegard som ble nevnt den gangen denne tråden fortsatt handlet om kurstilgjengelighet i Bergen, så jeg er helt inneforstått med at det kommer flinke folk fra det holdet også.
                            At man dykket Edith, Blücher og U869 på luft i 1990 har jeg all mulig forståelse og respekt for. Hvis man ville dykke dypt så fikk man gjøre det, og det var stort sett luft som var tilgjengelig.
                            Trimix var woodoo også en stund etter det, og mange holdt seg nok til luft rett og slett fordi man anså det for å være mer konservativt tatt i betraktning hvor lite Joe/Ola Dykker visste om helium den gangen. Etterhvert som man fant ut at det faktisk funket helt fint på alle mulige måter å puste helium, så har flere og flere tatt innover seg at det er den mest formålstjenlige måten å dykke dypt på, men noen få holder fortsatt litt igjen. At folk har forskjellige meninger/risikoaksept og reaksjon på å puste narkotiske gasser er det ingen tvil om. Det var blandt annet derfor jeg ordla meg litt mer diplomatisk iht hva jeg mente var (og om...) dypluft i mitt foriige innlegg enn hva jeg kanskje har hatt for vane før.

Jeg er fullt klar over at man ikke selvantenner i det øyeblikket man passerer 30m på luft eller nitrox, og at hvis det var tilfellet så hadde ikke jeg skrevet innlegg på Dykkesiden nå.
                            Personlig så synes jeg det er veldig behagelig med litt helium allerede rundt 30m. Ikke fordi jeg ikke klarer/tror det går ann å dykke dypere enn det på luft, men fordi jeg opplever det som en betydelig forskjell med heliumbasert gass, og det blir rett og slett mye kozeligere.

Det jeg synes er dustete, er at verdens største dykkerutdanningsorganisasjon i 2012 (?) lanserer en flunkende _ny_ kursstige med kurs som mesteparten av bransjen gikk bort fra for 15 år siden.
                            Utviklingen går framover, og hvis man ikke klarer å ta inn over seg det så varer man ikke så lenge i noen bransjer, selv om noen alltid kommer til å holde fast på at alt var mye bedre før i tiden. Jeg husker godt at en gammel fenrik prøvde å overbevise meg om at forsvarets bomulls-sovepose som veide 15 kg og ble våt og kald hvis værmeldingen varslet noe annet enn sol var Da Shit, selv etter at stort sett alle hadde prøvd å fortelle han at man fikk kjøpt bedre soveposer på Europris. Fort gjort å henge igjen i det gamle vante, men jeg tviler på at forsvaret hadde valgt den soveposen hvis de fikk velge i dag...

Hvem vet, kanskje jeg sitter hoderystende om 20 år over at jeg gjorde det jeg gjør i dag, men hvis alle andre har kommet videre og jeg tviholder på at alt George sa i 1990 fortsatt er riktig; Please let me know

B
                            Sist endret av Bjørn Opperud; 04-03-2013, 20:29.

Comment

Som trådstarter kan jeg si at det jeg hovedsakelig spurte om med denne tråden har jeg fått mitt svar på, og har kontakt med en instruktør. Så ikke tenk på det, leser masse gode/rare synspunkter her så bare fortsett

Kan nå si at jeg personlig merker ikke noe forskjell på 40m enn på 30m utenom at det blir litt mørkere.

irriterende at det blir for mørkt for gopro hero 2'en min. Sikkelig kornete film

Comment

Originally posted by Bjørn Opperud View Post
                                Yeah right

Håper det gikk bra å fylle dødsgass i garasjen Lambi

Det er vel egentlig ingen som har sagt at alt annet enn utdanningen til GUE er idioti? Jeg vet i alle fall at jeg aldri har sagt det på noe kurs, og det er det en del brukere på dette forumet som kan bekrefte.
                                Nå er det jo sånn at de aller fleste organisasjoner (alle?) etterhvert har fått seg en eller annen form for trimixkurs, så det er ikke som at det kun er GUE som underviser det, selv om GUE nok er den organisasjonen som pusher det på det tidligste stadiet.
                                Jeg har ikke gått noe trimixkurs hos f.eks IANTD selv, men jeg har dykket med mange som har det, og jeg kjenner en god del instruktører derfra for eksempel Kristian og Vegard som ble nevnt den gangen denne tråden fortsatt handlet om kurstilgjengelighet i Bergen, så jeg er helt inneforstått med at det kommer flinke folk fra det holdet også.
                                At man dykket Edith, Blücher og U869 på luft i 1990 har jeg all mulig forståelse og respekt for. Hvis man ville dykke dypt så fikk man gjøre det, og det var stort sett luft som var tilgjengelig.
                                Trimix var woodoo også en stund etter det, og mange holdt seg nok til luft rett og slett fordi man anså det for å være mer konservativt tatt i betraktning hvor lite Joe/Ola Dykker visste om helium den gangen. Etterhvert som man fant ut at det faktisk funket helt fint på alle mulige måter å puste helium, så har flere og flere tatt innover seg at det er den mest formålstjenlige måten å dykke dypt på, men noen få holder fortsatt litt igjen. At folk har forskjellige meninger/risikoaksept og reaksjon på å puste narkotiske gasser er det ingen tvil om. Det var blandt annet derfor jeg ordla meg litt mer diplomatisk iht hva jeg mente var (og om...) dypluft i mitt foriige innlegg enn hva jeg kanskje har hatt for vane før.

Jeg er fullt klar over at man ikke selvantenner i det øyeblikket man passerer 30m på luft eller nitrox, og at hvis det var tilfellet så hadde ikke jeg skrevet innlegg på Dykkesiden nå.
                                Personlig så synes jeg det er veldig behagelig med litt helium allerede rundt 30m. Ikke fordi jeg ikke klarer/tror det går ann å dykke dypere enn det på luft, men fordi jeg opplever det som en betydelig forskjell med heliumbasert gass, og det blir rett og slett mye kozeligere.

Det jeg synes er dustete, er at verdens største dykkerutdanningsorganisasjon i 2012 (?) lanserer en flunkende _ny_ kursstige med kurs som mesteparten av bransjen gikk bort fra for 15 år siden.
                                Utviklingen går framover, og hvis man ikke klarer å ta inn over seg det så varer man ikke så lenge i noen bransjer, selv om noen alltid kommer til å holde fast på at alt var mye bedre før i tiden. Jeg husker godt at en gammel fenrik prøvde å overbevise meg om at forsvarets bomulls-sovepose som veide 15 kg og ble våt og kald hvis værmeldingen varslet noe annet enn sol var Da Shit, selv etter at stort sett alle hadde prøvd å fortelle han at man fikk kjøpt bedre soveposer på Europris. Fort gjort å henge igjen i det gamle vante, men jeg tviler på at forsvaret hadde valgt den soveposen hvis de fikk velge i dag...

Hvem vet, kanskje jeg sitter hoderystende om 20 år over at jeg gjorde det jeg gjør i dag, men hvis alle andre har kommet videre og jeg tviholder på at alt George sa i 1990 fortsatt er riktig; Please let me know

B
                                hehe joda , gikk bare strålende det , ellers takk Bjørn!

Helium is sweet , sa jeg for 1 år siden å har ikke skiftet mening etter det Men uten 2 mill på konto , så blir det Dødsgass inntil videre i fyllebua som et nest-beste.
                                du sier `At man dykket Edith, Blücher og U869 på luft i 1990 har jeg all mulig forståelse og respekt for. Hvis man ville dykke dypt så fikk man gjøre det, og det var stort sett luft som var tilgjengelig.` Har du da forståelse for at det dykkes dypt der man ikke har tilgang på voodogass ? Respekt er nå så som så , men har du forståelse synes jeg vi er kommet langt. Ikke missforså , er dønn enig med deg at å kjøre kurs med Dødsgass ned til 50+ er dustete dersom man har tilgang på helium! Da er ART et bedre alternativ i mine øyne.

om 20år dykker alle kanskje RB å ser på OC dykkere å tenker `haha sjekk de gærne dykkerne , dem er faen ikke god` , men inntil videre tror jeg vi har det ganske så bra der vi er idag , både med/uten Dødsgass!

ha en fortsatt fin dag du
                                Dykking er ingen hobby!
                                Dykking er en livstil!

Comment

Working...
                                X