Announcement

Collapse
No announcement yet.

Teknisk dykking - en mulighet eller trussel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Teknisk dykking - en mulighet eller trussel?

Viser til følgende artikkel:

http://www.dykkesiden.com/html/news/...00000369.shtml

Hva er din mening?

/Thomas
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Re: Teknisk dykking - en mulighet eller trussel?

I vår klubb (Stavanger Dykkerklubb) opplevde vi for noen år siden at maks. dybdene ble stadig større på klubbdykkene. (Vi har ikke noen maksdybde i vedtektene, men det er forbud mot å planlegge deko-dykk) Det ble da startet en egen gruppe for medlemmer som var interessert i teknisk dykking. De har sin egen dykkedag og disponerer klubbens utstyr på sine arrangementer. Dette har ført til at det er et meget godt forhold mellom tekniske dykkere og sportsdykkere i SDK. Vanlige medlemmer risikerer ikke noe press om å dykke dypt og klubben drar nytte av de ofte aktive ildsjelen tekniske dykkere representerer.

Kristian

Comment

Tillegg til artikkelen til Thomas.

HDK kommer til å opprette en egen gruppe for teknisk dykking. Gruppen kommer til å disponere HDK's materiale (båt, sikkerhetsutstyr etc.). Gruppen gjennomfører egne turer satt opp i terminlisten på lik linje med regulære turer. Som Stavanger Dykkerklubb håper også vi i HDK at dette vil bli ett aktivt tilskudd til å heve miljø og kompetanse i klubben.

Tormod Andersen
      formann Hankø Dykkerklubb

Comment

Nå er dette en av mine små kjepphester, men jeg skal prøve å holde et saklig nivå... Det er ikke tvil om at teknisk dykking har tilført dykkesporten svært mange tekniske løsninger gjennom årene og at disse nå er en integrert del av grunnkursene.

Problemet er når løsninger tilflyter nybegynnere utennom kurssammenheng og uten den nødvendige drillingen. Det mest nærliggende eksemplet er langslanger til 2.trinn og feste av octupus. Det fungerer for tekniske dykkere som har drillen, men er potensielt farlig for en stakkars sportsdykker med tekniske griller. :P

En risiko med å blande miljøene er også at sportsdykkere kan få usunne idealer og bli smittet av dybdegalskapen. Tilsynelatende ligner jo utstyret til sportsdykkeren på den tekniskedykkeren sitt og det kan bli fristende å prøve å presse grensene litt.

Som jeg har skrevet før, jeg har intet imot de tekniskedykkerene, så lenge de vet at det er det de er og ikke prøver å være et ideal for den vanlige dykker.

Arne Kristian

Comment

Hei

Jeg mener at dersom det ikke nødvendigvis er negativt at man har tekniske dykkere som dykker dypt med i miljøet. Alle som er med i klubben vet jo at de tekniske dykkerene har mye erfaring, utstyr og utdanning. Den tekniske dykkeren tar jo sporten sin like særiøst som den vanlige sportdykkeren, og har jo erfaring og utstyr som er beregnet på desse dypene. Den tekniske dykkeren kan være drivkraften for sportsdykkeren til å utdanne seg videre.

Mvh
          Sigve Slagnes

Comment

her.... akkuratt her er jeg og sigve helt enig
            med vennlig hilsen
            Digitus

Comment

Jeg trur nok at enkelte nybegynnere lar seg friste til å dykke dypere > med tekniske dykkere på turene.
              Men jeg vil ikke nekte en dykker å være medlem i klubben eller å være med på turene selv om han er en tk.
              Men her er det jo viktig at tk. ikke presser en annen dykker til å sprenge sine grenser, men heller tar ett pent og rolig dykk med de andre. ?
              De kan vel også bidra med erfaring til de yngre dykkerene også !!!
              -mulighet-
              Jeg har dykka på Mosel

Comment

jeg tror at en teknisk dykker har så mye erfaring at han skjønner at du ikke drar med andre som ikke har kunnskap ned..... Isåfall så må jo kunnskapen til denne personen være så kort at han ikek burde ha mulighet til og ha kunnskap om det... Og er det en seriøs klubb så er det vell nok informasjon og sammhold at dette ikke behøver bli noe problem
                med vennlig hilsen
                Digitus

Comment

Tja jeg har jo egentlig ikke tatt til orde for å hive noen tk ut av klubbene, men deres tilstedeværelse i dykkemiljøet må være bevist fra begge hold. De har et ansvar for å medele at deres dykkekultur er anderledes enn sportsdykkerens.

Nå er jeg ikke så veldig villig til å lære av de tekniske dykkerne heller, jeg holder meg på forsvarlige dybder innenfor tabellgrensene og til det er utstyret mitt og rutinene mine bra nok. Så det så... 8)

Har forøvrig i kveld vært på seminar om bobbler og bobbledanelse. Det bekreftet delvis min mistanke om at tk dykkere er prøvekaniner... De om det. :

Arne Kristian

Comment

Hei Arne KRistian

Hvem var foredragsholder på dette seminaret??
                    Kunne dugjengitt et lite referat over hva som kom frem på seminaret??

Mvh
                    Sigve Slagnes

Comment

"Hva kan vi gjøre for å minimere risikoen ved dykking? Teori og forskning rundt bobler og dykkersykdommer". ved Alf Brubakk. Dette er de grove detaljene. Nå gikk deler av foredraget over hodet på meg og jeg har det i skrivende stund litt travelt. Dykketur på Støkkøya!!! Sol og lite vind!! Men jeg skal tenke på et sammendrag etter beste evne, eventuelt kontakte noen av de tk dykkerne som var der.

Arne Kristian

Comment

Originally posted by Pompel
                        Nå er dette en av mine små kjepphester, men jeg skal prøve å holde et saklig nivå... Det er ikke tvil om at teknisk dykking har tilført dykkesporten svært mange tekniske løsninger gjennom årene og at disse nå er en integrert del av grunnkursene.

En risiko med å blande miljøene er også at sportsdykkere kan få usunne idealer og bli smittet av dybdegalskapen. Tilsynelatende ligner jo utstyret til sportsdykkeren på den tekniskedykkeren sitt og det kan bli fristende å prøve å presse grensene litt.  

Som jeg har skrevet før, jeg har intet imot de tekniskedykkerene, så lenge de vet at det er det de er og ikke prøver å være et ideal for den vanlige dykker.

Arne Kristian
                        Et forsinket svar til Arne Kristian:

Min erfaring som sports og teknisk dykker er at sportsdykkere fra blandede miljøer er mindre utsatt for "dybdegalskap" og usunne idealer enn dykkere i miljøer uten tekniske innslag.

Alle tekniske dykkere jeg kjenner er meget bevisste om at teknisk dykking krever betydelig mer kompetanse og kunnskaper (for ikke å snakke om utstyr) enn sportsdykking. Ingen av dem ville drømme om å ta med sportsdykkere på tekniske dykk. Denne holdningen smitter over på sportsdykkere i miljøet slik at de skjønner at dyp dykking ikke er noe man driver med uten tilstrekkelig bakgrunn.

Enkelte dykkere jeg har truffet fra rene sportsdykkermiljøer har en betydelig mindre bevisst holdning til dyp dykking. De viser manglende forståelse for farene de utsetter seg for og for strategier for å minske risikoen ved dyp dykking. De viser en åpenbar mangel på "sunne idealer".

Kristian

Comment

Et forsinket svar til Arne Kristian:

Min erfaring som sports og teknisk dykker er at sportsdykkere fra blandede miljøer er mindre utsatt for "dybdegalskap" og usunne idealer enn dykkere i miljøer uten tekniske innslag.

Enkelte dykkere jeg har truffet fra rene sportsdykkermiljøer har en betydelig mindre bevisst holdning til dyp dykking. De viser manglende forståelse for farene de utsetter seg for og for strategier for å minske risikoen ved dyp dykking. De viser en åpenbar mangel på "sunne idealer".

Kristian
                          I Bergen har jeg stadig opplevd at for nyutdannete unge mannlige dykkere, så er det dybde som teller. De har i tillegg ofte noe trang økonomi,da de nettopp har kjøpt kurs/utstyr.
                          Uten noen Skole/klubb i Bergen for teknisk dykking, så gir dette seg utslag i mange patetiske dykk med mangelfull sikring osv.

Det finnes derimot endel tekniske dykkere i Bergen som er utdannet andre steder og jeg tror det ville vært flott om de hadde klart å samle de nødvendige kreftene til å starte med både utdanning og luftfylling i området.

jet
                          Jan Erik

Comment

Originally posted by Kristian

Kristian
                            Min erfaring sier det stikk motsatte, i tekniske miljøer er gjerne ikke dypdene det viktigste og det betyr lite hvem som har vært dypest. Det er gjerne målet med dykket og hvordan det utføres som er det vesentlige når tekniske dykkere korresponderer. Derimot ser jeg ofte i klubbsammenheng at noen typer sportsdykkere er veldig opptatt av hvor dypt de har vært osv...
                            Ofte har blir man møtt av "Hei, hører at du driver med teknisk dykking, selv har jeg 'bare' vært på 42meter"

"Åhhh.. var det ikke skummelt der nede da ?? " Pleier jeg ofte å svare....

Så jeg tror ikke jeg kan si at jeg deler dine erfaringer der Kristian !!

Erru sånn derre froskemann du eller ? Ser'u noen sånne fiskær nedi vannet dær æ ??

Comment

Originally posted by Tredje
                              Originally posted by Kristian

Kristian
                              Min erfaring sier det stikk motsatte, i tekniske miljøer er gjerne ikke dypdene det viktigste og det betyr lite hvem som har vært dypest. Det er gjerne målet med dykket og hvordan det utføres som er det vesentlige når tekniske dykkere korresponderer. Derimot ser jeg ofte i klubbsammenheng at noen typer sportsdykkere er veldig opptatt av hvor dypt de har vært osv...
                              Ofte har blir man møtt av "Hei, hører at du driver med teknisk dykking, selv har jeg 'bare' vært på 42meter"

"Åhhh.. var det ikke skummelt der nede da ?? " Pleier jeg ofte å svare....

Så jeg tror ikke jeg kan si at jeg deler dine erfaringer der Kristian !!

Slik jeg forstår innlegget ditt har vi sammenfallende erfaringer på dette området. Sportsdykkere uten tilknytning til tekniske miljøer er ofte mer tilbøyelige til å drive uansvarlig dyp dykking enn dykkere med tilknytning til tekniske miljøer.

Kristian

Comment

Working...
                              X