For noen dager siden gjennomførte jeg advanced open-water kurset. På dypdykket misset jeg dekompresjonsstoppen.
Det var mitt første dykk for dagen. Etter ca. 14 min var vi nede på 30 meter. Vi oppholdt oss der i ca. 2 minutter, før vi tok en rolig oppstigning. etter ca. 27 minutter var vi på ca. 5 meter. Der mistet jeg kontrollen, fordi jeg sannsynligvis ikke hadde fått tømt ut nok luft fra BCD-en. Jeg steg derfor til overflaten. Jeg var der i ca 1.5-2 minutter, før min dykkerinstruktør dro meg ned på 5 meter, hvor jeg ventet i 5 minutter før jeg dro til overflaten igjen.
Instruktøren sa etterpå at dette ikke var farlig, fordi computeren ikke viste at det var farlig. Jeg lurer imidlertid på om det var å anbefale å gå ned for å ta stoppen etter at jeg først kom opp til overflaten? I tillegg tok vi et nytt dykk etter ca. 45 minutter. Denne gangen i ca. 35 minutter ned til ca. 15 meters dyp.
I ettertid har jeg ikke følt noe bestemt ubehag, men bør jeg ha grunn til å være bekymret, og burde jeg ev. oppsøke lege e.l. for å sjekke at alt er greit?
Takknemlig for alle svar.
Comment