Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye opp og ned, farlig?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Mye opp og ned, farlig?

Vet det er skrevet litt om dette tidligere, men håper noen kan hjelpe meg/oss litt fordi.

Var ute i dag og dykket for første gang etter lappen. Vi gikk ned til (alle metertall blir fra nå av CA.) 10 meter, så litt opp til 5, så ned igjen til 12 på en tidsperiode på 15 minutter.

Vi gikk da opp en tur for å se hvor vi var i forhold til land. Er dette fy fy? Vi var opp i et minutt eller to så ned igjen. Dykket opp og ned mellom 5 og 10 meter. ca 15 minutter. Var da oppe igjen, noen minutter så ned og tok de siste 20 minutter av dykket alt mellom 5-10m. Er dette veldig dumt? At vi går mye opp og ned. Skal vi egentlig bruke lang tid opp til overflaten, selv om vi bare er på 5-10meter?

Håper noen kan komme med litt veiledning til oss!

SV: Mye opp og ned, farlig?

tørr jeg spørre hvor dere tok lappen ??? siden dere dykket deres første dykk etter kursg lurer ¨på dette o!

bruker dere riktig tid på oppstigning (max 18m/min) og sikkerhetsstopp (over 12m) så er d bare å gå opp og ned til krampen tar dere

mvh Lambi
    Dykking er ingen hobby!
    Dykking er en livstil!

Comment

Hei,
      som lambi så lurer jeg også på om dere har tatt kurs overhodet,
      og i tilfelle hvor...
      Jeg er derimot ikke i tvil om hvor lambi har sin utdanning fra...

Jojo dykking SKAL unngås i størst mulig grad! Hver gang man går
      oppover i vannet vil endel av den gassen som er løst opp i kroppen
      danne (mikro-)bobler. For hver gang man går oppover, vil disse boblene
      ha en tendens til å bli større.

Du må gjerne mene at 'det er jo ikke så dypt', men det er på 0-10 mtr
      at de relative trykkforskjellene er størst! Du HALVERER trykket fra 10-0 mtr!

DERFOR trodde jeg (faktisk) at det nå var anerkjent også i PADI kretser
      å bruke 10 mtr pr minutt som oppstigningshastighet på 10-0 mtr...

OM dere tar et videregående kurs (og det bør dere),
      så finn en annen skole / instruktør!!

Comment

er vel ikke noe proble så lenge dere går rolig opp og ned og avslutter med et sikkerhetsstopp.

Når jeg har trent på oppstigning ved line og trim etc så ligger vi på en 8-9 meter til 3 meter og går endel opp og ned uten noe problemer, men så skjer det forholdsvis rolig og innenfor 10 meter/min oppstigning hastighet.

Comment

Sålenge oppstigningshastigheten var innenfor anbefalt meter i minuttet, så kan du nok ta det helt med ro etter et slik dykk.

Comment

Vil anbefale dere å melde dere inn i en dykkeklubb, fortelle at dere nå er uerfaren og litt usikker (som hver og en av oss her inne har vært) og ønsker derfor å ta noen dykk med en erfaren og i handling voksen dykker som tilpasser dykket til deres nivå.

Han/hun vil helt sikkert kunne gi dere nyttige tips og vink om oppdriftskontroll og avveining, enkel bruk av kompass, oppstigningshastighet, sikkerhetsstopp osv.

Hvorfor ikke ta kontakt med 1 Dykkeklubb på Nemo? Nyuteksaminerte dykkere får der tilbud om medlemsskap (rimelig) og blir fulgt opp på en god og trygg måte. Hyggelig og sosialt har de det også. Sjekk hjemmesidene deres
            Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Comment

Glemte jo å nevne en vesentli ting da, vi lå lenge på ca 5meter, før vi gikk opp alle 3 gangene.. Så vi tok jo lange"sikkerhetsstopp" for hver gang..

Så det er farlig å dykke på denne måten?

Har sendt påmelding til dykkerklubb, og det var på Nemo i Bergen vi tok kurs..

Comment

Originally posted by lambi666 View Post
                bruker dere riktig tid på oppstigning (max 18m/min) og sikkerhetsstopp (over 12m) så er d bare å gå opp og ned til krampen tar dere
                Kan du da fortelle meg hvorfor man får iterativt høyere nitrogengruppe ved gjentatte dykk, selv om dykketabeller forutsetter en gitt oppstigningshastighet?

Comment

Originally posted by peow View Post
                  Kan du da fortelle meg hvorfor man får iterativt høyere nitrogengruppe ved gjentatte dykk, selv om dykketabeller forutsetter en gitt oppstigningshastighet?
                  fordi man ikke har absorbert all nitrogenen man har samlet opp under dykket.
                  derfor man har slå-i-hjel-tid på land

Originally posted by roydahl View Post

DERFOR trodde jeg (faktisk) at det nå var anerkjent også i PADI kretser
                  å bruke 10 mtr pr minutt som oppstigningshastighet på 10-0 mtr...

OM dere tar et videregående kurs (og det bør dere),
                  så finn en annen skole / instruktør!!
                  riktig hastighet er på oppstigning er 18m/minutt. lavere hastighet er akseptabel og til tilrådelig ( etter læreboka)

Lambi

Dykking er ingen hobby!
                  Dykking er en livstil!

Comment

Du overlevde tydeligvis så det vil jo si at det noen ganger går greit

Men anbefalt praksis er da den dype delen av dykket først for så å gradvis gå grunnere. Om du tenker deg kroppen som en brusflaske så er en langsom oppstigning å åpne flasken forsiktig, jojo dykking vil tilsvare å riste den.

Hva synes du selv høres best ut? Jeg vet i allefall at jeg har en favoritt
                    www.dykkepedia.com
                    Diving Is Required

Comment

Her følger et utklipp fra forsvarets håndbok for dykking i sjøforsvaret.
                      Tror at du i ditt tilfelle var relativt trygg, men hyppige opp og nedstigninger
                      favoriserer (øker faren for) bobledannelse.
                      Men som man sier det vil helst gå godt.

Haldanes andre hypotese viste at
                      dykkere som oppholdt seg grunnere enn
                      10 m ikke utviklet symptomer på
                      trykkfallssyke, uansett hvor lenge de var
                      nede. Denne hypotesen ble begrunnet
                      med at man kan halvere det trykket man
                      befinner seg på uten at det oppstår fare
                      for bobledannelse. Haldane trodde dekompresjon
                      måtte gjennomføres fra 2
                      bar til 1 bar, 4 bar til 2 bar og 6 bar til 3
                      bar osv., dvs. et 2:1 forhold mellom
                      maks dybde og første dekompresjonsstopp.
                      Han utviklet derfor oppstigningstider
                      der nitrogentrykket i hvert av de 5
                      hypotetiske vevene aldri overskred det
                      omgivende trykket med mer enn et
                      forhold på 2:1.
                      I praksis ville det si at man alltid kunne
                      gå direkte til overflaten for dykk
                      grunnere enn 10 m, men at dykk dypere
                      enn dette med en viss bunntid ville føre
                      til trykkfallssyke hvis man ikke gjennomf-
                      ørte stopp på veien opp til overflaten.
                      Denne teorien ble testet på geiter
                      i trykkammer, og deretter med mennesker.
                      Senere (1906) ble det gjennomf
                      ørt forsøksdykk til 64 m i åpen sjø.
                      Dette arbeidet førte til utgivelse av de
                      første dykketabellene, og de fleste av
                      dagens dykketabeller bygger på
                      Haldanes teorier.
                      Nyere forskning har imidlertid vist at
                      Haldanes teori ikke gjelder for alle typer
                      dykk. Grunne dykk (<10 m) kan gi
                      bobledannelse og trykkfallssyke, særlig
                      ved gjentatte opp- og nedstigninger.
                      Dette erfarte man spesielt da oppdrettsn-
                      æringen skjøt fart på 80-tallet, der
                      dykkingen ofte besto i å svømme opp
                      og ned langs merdene.

Comment

fordi man ikke har absorbert all nitrogenen man har samlet opp under dykket.
                        Du vil ikke gå ned i nitrogengruppe på overflateintervall som er mindre enn ca. en time.

Comment

Originally posted by peow View Post
                          fordi man ikke har fjernet all nitrogenen man har samlet opp under dykket.
                          Du vil ikke gå ned i nitrogengruppe på overflateintervall som er mindre enn ca. en time.
                          helt riktig , man går opp en metningsgruppe , alt ettersom hvilken dybde man har og overflatetiden.
                          Dykking er ingen hobby!
                          Dykking er en livstil!

Comment

Men hva er så en metningsgruppe egentlig? Om du sammenligner en USN tabell og RDP så vil du finne ut at USN dykkeren bruker mye lenger tid før han blir klarert i tabellen sin for å dykke på nytt. Dette pga USN tabeller tar utgangspunkt i 120min vev mens RDP tar utgangspunkt i 60min...

Bakgrunnen for 18min per min var vel USN sin lufttabell fra 1959. De anbefaler det ikke lenger, jeg tror du skal lete lenge og grundig for å finne noen som fortsatt anbefaler en slik hastighet. Bakgrunnen for sikkerhetstoppet var DSAT sine doppler tester på dykkere som dykket RDP-tabellen med 18m/min. Hver vennlig å misforstå meg rett, jeg mener ikke at man skal droppe sikkerhetstoppet. Det gir nok uansett en økt sikkerhet. Men man kanskje begynne å tvile på ideen bak 18m/min...
                            www.dykkepedia.com
                            Diving Is Required

Comment

Originally posted by AndreasR View Post
                              Men hva er så en metningsgruppe egentlig? Om du sammenligner en USN tabell og RDP så vil du finne ut at USN dykkeren bruker mye lenger tid før han blir klarert i tabellen sin for å dykke på nytt. Dette pga USN tabeller tar utgangspunkt i 120min vev mens RDP tar utgangspunkt i 60min...

Bakgrunnen for 18min per min var vel USN sin lufttabell fra 1959. De anbefaler det ikke lenger, jeg tror du skal lete lenge og grundig for å finne noen som fortsatt anbefaler en slik hastighet. Bakgrunnen for sikkerhetstoppet var DSAT sine doppler tester på dykkere som dykket RDP-tabellen med 18m/min. Hver vennlig å misforstå meg rett, jeg mener ikke at man skal droppe sikkerhetstoppet. Det gir nok uansett en økt sikkerhet. Men man kanskje begynne å tvile på ideen bak 18m/min...
                              Jepp, jeg tror også du skal lete lenge og grundig for å finne en computer som ikke protesterer dersom oppstigningshastigheten overstiger 10 m/min.

Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Comment

Working...
                              X