Announcement

Collapse
No announcement yet.

12 åring i "dykkerulykke"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• 12 åring i "dykkerulykke"

Viser til dagens sak på:

http://www.dykkesiden.com/html/news/...00000461.shtml

Hva mener du om dette temaet?
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Re: 12 åring i "dykkerulykke"

12 åringer får lov til å sykle i trafikken også, jeg vet ikke hva som er værst.

En 12 åring kan nok være kapabel til å mestre en stressituasjon bedre enn mange voksne, men jeg ville personlig aldri latt min 12 åring (om jeg hadde hatt en) få lov til å dykke. Kanskje jeg ville tatt ham med i basseng for å få prøve seg, men ikke noe "ordentlig " dykking.
    En 12 åring ville vel også fått problemer med å hanskes med en krakilsk voksen i full panikk (eller en bevisstløs en).
    Så min konklusjon må være at aldersgrensen burde være min. 15 år - kanskje mer.
    Keep breathing!

Comment

Jeg mener å huske at i Norge kan man ikke kan ta kurs før fylte 15 år.

Jeg tok oppfriskningskurs på Mallorca, der kunne man ta serfikat tidligere, husker ikke om det var fra 10år, men det var tidlig.

Kan tenke meg situasjoner der noen tar kurs mens de er på ferie i syden, og når de kommer tilbake til Norge sjekker de ikke lokale regler. Det sjokkerer at man også i Sverige kan ta kurs så tidlig. At utbildningsansvarig vid Padi i Sverige sier de ikke kan overprøve PADI internasjonalt ved å sette en annen aldersgrense høres for dumt ut.

Jeg liker heller de opplæringsprogrammene PADI har når det gjelder barn og ungdom i Norge (Bubblemaker), der barn fra 8 års alderen lærer å gjøre morsome øvelser under vann.

PADI bør sette en høyere aldersgrense for vanlig dykking. Hva har de andre organisasjonene?

Comment

Rettelse til forrige innlegg: Ser på Hydra sin hjemmeside at Barn over 12år kan ta PADI dykkerserfikat. SYKT!

Comment

Aldersgrensene i syden er kanskje ikke de samme som her hjemme?

På Kanariøyene var det en PADI dykkerskole som inviterte til dykking i havet. Aldersgrense 10 år og ingen krav om forkunnskaper!
          Opplegget var kort innføring i utstyret, litt teori (f.eks. om trykkutligning) og noen øvelser i basseng (masketømming, pusting på octo osv), for til slutt å bli loset gjennom et dykk i sjøen ned til 8-10m.
          Etter noe tvil lot jeg min 11-åring bli med. Han var allerede sertifisert fridykker og hadde god vannfølelse, og med forsikringer om at han ville bli "fotfulgt" av en instruktør hele dykket, så fikk han lov.

Men det er langt igjen til å sertifisere mindreårige for selvstendig dykking!!!

Riktignok tildeler PADI bare juniorsertifikat (dybdebegrensning 12m?) til de under 15 år, men hjelper det så mye? Om en situasjon skulle oppstå ville jeg ikke stolt på at en 12-åring var i stand til å ta ansvar for egen sikkerhet, langt mindre ivareta andres. Og vil han være i stand til å passe på at eget utstyr fungerer prikkfritt før dykk?

Nei, da heller 15-årsgrensa til CMAS, selv om jeg mener at også 15-16 åringer bør ha solid støtte fra erfarne dykkere.
          Kan ikke se for meg at jeg ville sluppet min egen 15-åring på dykketur alene sammen med jevngamle.

Dag

Comment

En av de mest erfarne instruktørene jeg kjenner summerte det opp på en grei måte: "Jeg vil helst slippe å ringe foreldre for å fortelle at barnet deres omkom under kurs."

For min egen regning så er jeg i tvil om det er spesielt bra i det store og hele å sende barn i vannet. (For all del snorkling/fridykking under tilsyn er helt greit.) Vil de forstå det fulle alvoret av de faremomenter som sporten vår tross alt har? Hvordan påvirkes ørene? Vil et barn fatte viktigheten av å ta hensyn til f.eks dagsformen? Mange voksne sliter på dette punktet!

Vil en 12 åring tørre å si fra at han ikke er i form og derved spolere buddyen sitt dykk? Tviler på det.

Og enda flere spørsmål kan stilles.

Synd å si det, men noen ganger får jeg en følelse av at hensynet til profitt går foran alt.

Arne K.

Comment

Diskusjonen over syns jeg blir litt unyansert. De som har noe særlig med barn å gjøre, vet at det kan være et hav av modenhet mellom en 12-åring og en 12-åring! Selv har jeg barn på 16, 14 og 6, og 14 åringen fikk sitt dykkersertifikat i begynnelsen av juni (junior-PADI). Begrensningen er som for et hvilket som helst annet OWD sertifikat, men han kan ikke dykke uten en voksen (over 15!) sertifisert dykker. Det hviler åpenbart et STORT ansvar på denne dykkeren OG foreldrene, slik at dykkingen kan bli en trygg opplevelse.
              Det er faktisk mange voksne som ikke reagere rasjonelt i kritiske situasjoner, årsaken til dette er manglende trening i å håndtere kritiske situasjoner. Den viktigste delen av kurset er derfor nettopp dette: trene på ulike situasjoner som kan oppstå.
              Personlig er jeg enig at en 10-åring normalt ikke er moden nok til å dykke, - men om en 12 åring er det ? Vanskelig å si. Kanskje det burde innføres noen psykologiske tester? Er vel kanskje mer i tvil om 15-års grensen for OWD sertifikat, - denne kunne sikkert heves til 18.

Comment

Da jeg tok dykkersert. var den en der under 18 år og hun måtte ha underskrift fra foreldrene før vi begynte med kurset. Det synes jeg var veldig bra.
                Når man setter aldersgrense for dykking må man jo også tenke på forholdene man dykker i.
                Syden= lite strøm og varmt vann.
                Norge = mye strøm og kaldt vann.

Comment

Tror ikke noe på løsninger med høyere aldersgrense. Tror heller på en løsning der man får med foreldrene eventuelt buddy på kurset så de blir klar over begrensningene til de unge..
                  Syns det er nok lover og regler . Folk må få lov til og tenke selv ....

Comment

Syden= lite strøm og varmt vann.
                    I sydens land (Hvor nå det er) er det mange, mange steder hvor det er mye mer strøm enn mange steder i Norge.
                    Keep breathing!

Comment

Bare en liten presisering:
                      Junior sertifikat har følgende begrensninger:
                      10-12 Kun dykking sammen med foreldre eller PADI Pro, maks 12 meter.
                      12+ : Dykking sammen med sertifisert dykker, ingen dybdebegrensning.
                      Foreldres signatur kreves ved kursstart for alle under 18

Comment

tror endel av dere snakker om noe dere ikke har helt greie på.. Dag du ville ikke sluppet din 15åring på tur med jevngamle.... jeg har dykket siden jeg var 15,i begynnelsen var det med litt erfarne dykkere men det tok ikke lang tid før jeg begynte å dykke mye med en på samme alder... må si jeg føler meg tryggere med han en med en del voksne dykkere. Har hatt med meg voksne dykkere som etter dykket har fortalt meg at de syns jeg var en bra buddy og jeg har ofte med meg folk som kommer rett fra gk. Så barn kan dykke!

og Triton..krakilske voksne i full panikk er ikke enkle å hanskes med uansett om du er voksen... :-/

Selv var jeg nødt til å vente til jeg var 15 pga lovene,da hadde jeg ventet i flere år på å bli gammel nok... Så får jeg unger så kommer de til å få ta lappen i 12-15årsalderen hvis de vil (om de har vannfølelse da)

~Mille Skaathun
                        Eg e go på bunnen

Comment

Hei Scubagirl.

Mange gode poeng der. 12 og 15 åringer kan sikkert gjøre mye som voksne ikke kan, og de fleste er helt sikkert kompetente dykkere.

Men det er en grunn til at man ikke blir myndig før man er 18. Og når Dag sier at han ikke vil slippe sin 15 åring uti så er det helt sikkert basert på at han vet hvilke farer som lurer.
                          Dykking er farlig - basta bom! Så er det opp til foreldrene å bestemme.
                          Men når organisasjonene setter grensene så lavt, så er det ikke lett for ikkedykkende foreldre å selv foreta en risikovurdering. Derfor burde det vært noen nasjonale regler som overstyrte PADI og evt. andre.

En annen ting du har rett i er at krakilske personer er vanskelige å takle. Men jeg vil nå tro at en 12 åring skal få litt mer problemer med dette enn en voksen.
                          Keep breathing!

Comment

ja,jeg vet det kan være vanskelig for ikkedykkende foreldre å vurdere, det tok litt tid før jeg fikk lov jeg og..

jeg mener å ha hørt at grunnen til at det er aldersgrense er at det er noen bein i kroppen som ikke slutter å vokse før en blir 18-20 el.noe.. og hvis man får tfs før de er utvokst kan det skade, så egentlig er det vanskelig å bestemme en aldersgrense.... det er vel derfor det er 12m-grense for jr.sertifikat? litt vanskeligere å få tfs så grunnt.
                            ~Mille Skaathun
                            Eg e go på bunnen

Comment

Joda. 12m for jr OW, men er du jr AOW kan du jo dykke til 21m!! Har hatt med meg flere elever mellom 11 og 15 år da jeg jobbet i utlandet og må si meg enig i at det er forskjell på modenheten på en 12-åring og en 12-åring, som tidligere nevnt i diskusjonen. Det er vanskelig å bestemme om 10 eller 12 eller 15 er riktig aldersgrense for dykking. Det som blir avgjørende er i mine øyne omstendighetene rundt dykket. Har hatt unge elever som har blitt utrolig dyktige i løpet av kurset, men man får jo aldri testet en virkelig vrien situasjon på de. Jr. dykkere i PADI blir sert. til å dykke med en voksen sertifisert dykker frem til de er 15 år. Da kan de dykke med f.eks en jevngammel dykkekompis.
                              Burde de kanskje være sertifisert til å dykke sammen med TO voksne?? Da hadde vi jo kanskje fjernet problemet med en 12åring som prøver å redde en voksen person med panikk. Da hadde vi jo hatt en annen voksen til det.
                              Tror vi fortsatt kan la unge mennesker med stor interesse for vann og livet der nede få lov til å dykke, men kanskje barnets foreldre eller verge skulle være mer med på å avgjøre om dagen var en bra dykkedag eller om buddy var en bra buddy. Barn klarer å dykke, men vurderingsevnen er vel ikke alltid helt på topp. Der kan vel vi voksne hjelpe til litt
                              Lululu

Comment

Working...
                              X