Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva kan gå galt - faremomenter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Hva kan gå galt - faremomenter

:-X :-X :-X

Hvilke klassiske faremomenter skaper dødsulykker eller varige men ?

1 - luftsvikt :
    støv/svikt i 1-2 trinn /lekk flaske /rust i flaske /feil i trykkmåler (manomenter)

2 - systemfeil : feil på dybemåler / ect

3 - Blackout /illebefinnende /vertigo

4 - sitte fast / garn /dill

5 - Forurenset luft / dårlig kompressor / fersk nitrox blanding som ikke har stått 8 timer / gammal tank

6 - Lunge sprengning ved å holde pusten under oppstigning

7 - problem med vesten - fyller seg ukontrolert med luft

8 - Mister vektbeltet- går for raskt opp

10 - kutter luft slangen

11 - fri luft utblåsning ved at 1-2 trinnet ryker

12 - 2 trinnet fryser enten ved kulde eller mekanisk feil

13 - feil i 2 trinnet gjør at det pustes luft under for høyt trykk >5 bar..?

14 - masken knuser/sprekker/mistes

15 - Ukontrolerbare kropsfunksjoner : krampe/ spye /hikking /nysing /diharee /

Re: Hva kan gå galt - faremomenter

Diareen blir vel heller et problem når drakten skal av, mens ellers er alt det andre gode måter til å få panikk å dø på...Varige mén får du ihvertfall når du holder pusten under oppstigning(lungesprengning)... Ellers er vel sportsdykking farlig nok i seg selv... du er jo under vann...

Comment

;Der ikke negativ til sportsdykking er jo sportsdykker selv og var det en stund før jeg ble yrkesdykker.. men sikkerheten er litt bedre når det gjelder arbeidsdykking, det må jeg få si!! Uansett hva majoriteten er kan vel jeg få si min mening. Hver og en yrkesdykker kan ha 5-10 dykk i uka!!!!!! Yrkesdykkingen har også gjordt meg til en sikkrere sportsdykker, ,masse uvanlige situasjoner som oppstår og som må mestres, ikke det at sportsdykkere er usikre og ikke mestrer ting. Er fullt Klar over hva sportsdykking går ut på og intet negativt til det, så lenge sikkerheten er der.... Dykking er farlig og det får vi bevis på litt for ofte :-/

Dykk sikkert 8)

Comment

Det er ikke det at dykkingen er farlig at det går gale, det er ofte dykkerne som ikke kan dykke!(oki,finnes unntak selvfølgelig) har jo vært ulykker der ikke begge har kurs osv... hvis man ser på de som følger spillereglene så er vel statistikken for dødsulykker en litt annen... :-/

og jeg syns det er litt irriterende når avisene sier at en dykker døde av et dykk til mange-og-ørten-meter dypere enn det vanlige sportsdykkere går,uten å få frem at dette ikke er sportsdykking!!! Har fått mange kommentarer når det har vært ulykker med teknisk dykking "nå må du være forsiktig for nå var det en ny ulykke". Jada, men der gikk det gale på (feks) 60m, dit skal ikke jeg!

Føler meg tryggere når jeg ligger på 30m enn når jeg kjører bil (spes med folk som ikke "kan" kjøre bil) :

Det er farlig å leve,så hvorfor ikke ha det gøy så lenge man kan? ;D
        ~Mille Skaathun
        Eg e go på bunnen

Comment

Re:Hva kan gå galt - faremomenter

Dissikering av faremomenter....

>1 - luftsvikt :
          støv/svikt i 1-2 trinn /lekk flaske /rust i flaske  /feil i trykkmåler

Manglende vedlikehold.....

Lekk flaske.. :-)

>2 - systemfeil : feil på dybemåler / ect

sjekke backup/buddy. at "sytemet" ryker hos begge er lite sannsynlig.

>3 - Blackout /illebefinnende /vertigo

Kjipt, men like farlig om man kjører bil feks.

>4 - sitte fast / garn /dill

Kniv lett tilgjengelig. (altså ikke nederst på beinet...)

>5 - Forurenset luft / dårlig kompressor / fersk nitrox blanding som ikke har stått 8 timer / gammal tank

Fyll kun på skikkelige kompressorer hvor du vet at vedlikeholdet er bra. Fersk nitrox....... :-)

>6 - Lunge sprengning ved å holde pusten under oppstigning

Dumt...

>7 - problem med vesten - fyller seg ukontrolert med luft

Dårlig vedlikehold eller dårlig vest..... Løses ved å koble fra slangen...

>8 - Mister vektbeltet- går for raskt opp

Som sagt, lett dumpbart bly er faktisk ikke løsningen på alle problemer....

>10 - kutter luft slangen

Jammen inni granskauen da... Er man James Bond kan det vel kanskje skje..... Løsning: hold kniven unna slangene dine...

>11 - fri luft utblåsning ved at 1-2 trinnet ryker

Steng krana og pust fra den andre ventilen....

>12 - 2 trinnet fryser enten ved kulde eller mekanisk feil

Steng krana og pust fra den andre ventilen....

>13 - feil i 2 trinnet gjør at det pustes luft under for høyt trykk >5 bar..?

HVAFFORNO? løsning: pust fra ventilsett og ikke rett fra høytrykkskompressor? Seriøst, det går ikke an å puste gass som har høyere trykk enn det omliggende trykket.

>14 - masken knuser/sprekker/mistes

hvis dette er et problem, så ha med deg ekstra maske... Noen her som har fått knust eller sprekk i maska under dykk? (jeg fikk det en gang under en undervannsrugbykamp, men....) Ellers kan man ha maskestroppen under hetta, så mister man den ikke.

>15 - Ukontrolerbare kropsfunksjoner : krampe/ spye /hikking /nysing /diharee /

kjipt, men ikke noe som man i utgangspunktet dauer av...

Comment

Re:Hva kan gå galt - faremomenter

Som prosjektleder vil en alltid jevnlig gjennomgå alle risiki i og rundt et prosjekt såkalte risikoanalyser. Dette er selvsagt et virkemiddel for å minimere de kilder som kan forårsake uønskede resultater ved å sette fokus på det og bearbeide/finne mottiltak.

På mange måter kan paralleller trekkes til andre områder der risiko og uønskede elementer/resultater må elimineres. F.eks dykking.

Jeg leste i siste nummer av bladet "Dykking" om en nestenulykke der draktventil gikk tett (silikon) og satte dykkeren i en særdeles vanskelig situasjon. Disse tingene er vanskelig å oppdage ved en buddy-sjekk, selv også ved service på utstyr hvis man ikke vet hva man skal lete etter.

En dykkeklubb burde kunne arrangere slike risikoanalyser 1 til 2 ganger i året (f.eks vinter og sommer) for å følge opp sikkerheten og videreutvikle den enkeltes kompetanse på utstyr og risikofaktorer.

Jeg vil tro at de som har vært utsatt for kinkige situasjoner, er mer påpasselige med å preventere seg mot gjentagelser.....

Oystein
            ... ( ¨,) ...

Comment

Working...
            X