Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lesverdig om uønskede hendelser og nestenulykker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Lesverdig om uønskede hendelser og nestenulykker

Norsk Dykker Forbund har en side med beskrivelser av uønskede hendelser. En del er til å le seg skakk av, andre beskriver hendelser der det bare er flaks som gjør at dykkeren ikke vandrer heden. Lesverdige er de ihvertfall:

http://www.ndf.no/t2.asp?p=23383

Re: NDF episoder

Hei

Synes ikke man skal gjøre slikt lesestoff til undeholdning. Den som har sendt inn "episoden" følte sikkert situasjonen som temmelig alvorlig!

Mvh
    Sigve Slagnes

Comment

Originally posted by Sigve
      Synes ikke man skal gjøre slikt lesestoff til undeholdning. Den som har sendt inn "episoden" følte sikkert situasjonen som temmelig alvorlig!
      Å rapportere at man følte seg litt tung i vannet slik at man droppet blybelte og at man hadde litt problemer med oppdriftskontroll på et dykk (men det gikk bra altså) som "farlige" dykkeepisoder, er som å rapportere at fordekkene på bilen spant litt idet man skulle kjøre på jobben tidlig en februarmorgen...

Det er kanskje ikke underholdning i seg selv, men det er underholdende at NDF faktisk legger ut slike hendelser i det hele tatt. Enhver dykker som har mer enn 50 dykk bak seg har vel hatt slike "hendelser".

Comment

Hei

Mvh
        Sigve Slagnes
        Syntes eg måtte kommentere dette.
        Du, Sigve, som instruktør burde jo du se nytten i å lære av erfaringer, både gode og mindre gode. Det jeg har lært mest av er nettopp situasjoner hvor ting har "kommet litt ut av kontroll". De som deler slike situasjoner med andre gjennom forumet gjør det av ønske om at andre skal også kunne lære av det.
        Enhver dykker som har mer enn 50 dykk bak seg har vel hatt slike "hendelser".
        Er det "Macho" å ikke innrømme feil, eller... ???
        Hvorfor dykke fra land, når du skal dykke i vann?

Comment

Originally posted by Laffen
          Hei

Mvh
          Sigve Slagnes
          Syntes eg måtte kommentere dette.
          Du, Sigve, som instruktør burde jo du se nytten i å lære av erfaringer, både gode og mindre gode. Det jeg har lært mest av er nettopp situasjoner hvor ting har "kommet litt ut av kontroll". De som deler slike situasjoner med andre gjennom forumet gjør det av ønske om at andre skal også kunne lære av det.
          Enhver dykker som har mer enn 50 dykk bak seg har vel hatt slike "hendelser".
          Sier meg helt enig med Laffen der.Enkel og greit
          Mvh Jan-Erik

Comment

Originally posted by Andre
            Å rapportere at man følte seg litt tung i vannet slik at man droppet blybelte og at man hadde litt problemer med oppdriftskontroll på et dykk (men det gikk bra altså) som "farlige" dykkeepisoder, er som å rapportere at fordekkene på bilen spant litt idet man skulle kjøre på jobben tidlig en februarmorgen...

Det er kanskje ikke underholdning i seg selv, men det er underholdende at NDF faktisk legger ut slike hendelser i det hele tatt. Enhver dykker som har mer enn 50 dykk bak seg har vel hatt slike "hendelser".
            Etter hvert dødsfall i dykkesporten sitter vi igjen med mange ubesvarte spørsmål - det er veldig vanskelig å ta lærdom av de fatale ulykkene da ingen er igjen og kan besvare våre spørsmål. Dette skyldes selvsagt at de fleste er alene når ting oppstår.

Den enste måten vi kan lære på er å rapportere og fortelle om "episoder" hvor vi opplevde å miste kontroll og hvor ting kunne gått galt. "Episode"-sidene til NDF, og ikke minst spalten "Hva gikk galt" i Dykking synes jeg er veldig lærerike.

Men jeg synes det er lov å humre litt over enkelte episoder - kanskje helst inni seg og bank-i-bordet

Divegirl

Comment

Re:Lesverdig om uønskede hendelser og nestenulykker

I oljebransjen har vi en slags pyramide med sammenhengen mellom ulykker av diverse alvorlighet.
              For hver fatal ulykke vil det være for eksempel ca 30 alvorlige ulykker, 300 ulykker og 3000 nestenulykker (er ikke sikker på de nøyaktige tallene, men prinsippet stemmer). Det som skiller en nestenulykke fra en alvorlig ulykke er ofte et større sammentreff av uheldige omstendigheter, så hvis man kan bli bevisst på nestenulykkene kan man også redusere de fatale og alvorlige.
              Nå har innsamling av nestenulykker enkelte steder i Nordsjøen nådd nesten hysteriske proporsjoner, men man trenger et stort statistisk materiale å jobbe med.
              Ved fatale dykkerulykker er det jo også rimelig vanskelig å finne ut nøyaktig hva som har hendt...
              Send inn (nesten)ulykkesrapporter folkens ;D
              Og ja, jeg er representert på NDFs dykkepisode side.
              "reparere, kalibrere, konfigurere, destruere, protestere, dekomprimere..."
              >- Pompel...eller Pilt ... eller Gorgon vaktmester ... eller Geir

Comment

Originally posted by Divegirl
                Etter hvert dødsfall i dykkesporten sitter vi igjen med mange ubesvarte spørsmål - det er veldig vanskelig å ta lærdom av de fatale ulykkene da ingen er igjen og kan besvare våre spørsmål. Dette skyldes selvsagt at de fleste er alene når ting oppstår.

Den enste måten vi kan lære på er å rapportere og fortelle om "episoder" hvor vi opplevde å miste kontroll og hvor ting kunne gått galt. "Episode"-sidene til NDF, og ikke minst spalten "Hva gikk galt" i Dykking synes jeg er veldig lærerike.
                Jeg er HELT enig i at hendelses forløp på ulykker er veldig lærerike og nyttige, men jeg synes IKKE at rapporter av typen "idet jeg kom opp av vannet, følte jeg at jeg ikke fikk skikkelig oppdrift, så jeg dumpet blyet før jeg blåste vesten full" er av verdi for dykkermiljøet. Jeg ville ikke engang kategorisere det som nestenulykker.

Comment

Originally posted by Laffen
                  Det er da ikke snakk om "macho" eller ikke. Og det er ikke snakk om ikke å innrømme feil. Det er bare det at "nesten-nær-uheldige-situasjoner som egentlig ikke var så ille allikevel men jeg droppet blybeltet for sikkerhets skyld" er liksom ikke noe man finner mest matnyttig.

Comment

Working...
                  X