Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykkersentrenes ansvar og kvalitet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Dykkersentrenes ansvar og kvalitet

Etter å ha gjennomført 30-40 dykk i sommer, fordelt på et større antall ulike dykkersentra i Skandinavia, sitter jeg igjen med inntrykk av at det skjer ufortjent få alvorlige ulykker.
    Noen eksempler:
    - Dykker går i sjøen med BCD-ventilen utilgjengelig og låst på ryggen. Bare flaks at han ikke gikk rett til bunns.
    - 7 dykkere droppet fra båt ca 8-10 meter i LO for svaberg med SVÆRE brenninger. (Båtføreren ble rimelig svett når de skulle opp igjen)
    - Mistet kontakt med buddy og gikk opp etter 1 minutt som foreskrevet. Buddyen dukket opp etter 1/2 time etter en turné på egen hånd. Da var alle de andre dykkerne kalt opp.
    - Uerfaren buddy fikk panikk da manometeret viste 60 bar på 25 meter og satte igang rakettoppstigning. Måtte holdes igjen og roes.
    - Glemte å åpne kranene før buddy hoppet i sjøen.

Dette og mer indikerer følgende:
    * De som arrangerer turer synes å slurve med å påse at det foretas buddy-check. Selv om det er dykkerens eget ansvar, fritar det ikke arrangørene.
    * Dykkernes kompetanse sjekkes sjelden. Jeg selv har fått spm om antall dykk, men ikke hvor lenge siden.
    * Langt fra alle dykkersentra sjekker sertifikat.
    * Båtførere har ofte dårlig kompetanse.

Er det bare jeg som er prippen, eller kan dette tyde på et stigende antall ulykker i framtiden?? ??? ??? :

Re: Dykkersentrenes ansvar og kvalitet

Det virker som det slurves med buddysjekk ja... :-/
    Selv om (nesten)ulykker kanskje lærer de det hender noe, så er det jo en dum måte å lære på...
    De dykkesentrene jeg har vært på har spurt etter sertifikat og antall dykk og hvor lenge siden. Kan jo komme an på DM da, er jo ikke sikkert at hele senteret slurver med sånt..(får vi håpe).
    Får bare være glad for at det ikke har skjedd flere ulykker
    ~Mille Skaathun
    Eg e go på bunnen

Comment

???
      Sjokkerende?? Ja, jeg er blitt sjokkert. Alle de eksemplene jeg referer til er fra i sommer og i Skandinavia :'(

Comment

Skjønner forsåvidt poenget ditt men jeg har en innvending. Personlig sikkerhet må være et personlig ansvar. Joda, arrangører skal sikre aktivitetene på alle mulige måter, men jeg tror ikke det hverken er gjennomførbart at DM skal påse at alle tar buddysjekk (noe som i seg selv ikke vil garantere at det er utført korrekt) eller at det er riktig. Litt av poenget med buddysjekk er jo å lære å gjøre det selv. Hvordan skal det gå med disse personene på egenhånd hvis de ikke selv kan ta ansvar for sin egen sikkerhet. En god buddy som gjør sjekken skikkelig og en dykker som 'sjekker sjekken' ville aldri hoppet uti med 'BCD inflatoren låst på ryggen' som du sier.

For å oppsummere, jeg synes at så langt det er mulig må hver enkelt dykker og dykkerpar sørge for egen sikkerhet. Å hvile på andres kompetanse blir en farlig sovepute.

Comment

Enkelte oppsøker organiserte turer i den hensikt å ha en dykkeleder, dette fordi ikke alle føler seg like kompetente til å dykke på egen hånd. De kan være ferske dykkere eller det er lenge siden siste dykk. Uansett så bør man kunne forlange av en dykkeleder at han har et våkent øye med flokken sin og trør til der det synes å være behov. Heller en sjekk for mye enn den ene fatale avglemelsen.
          Arne K.

Comment

Var på såkalt "advanced" kurs med en av de største dykkesentrene i Oslo. Hadde heldigvis dykket ca 30 dykk før dette kurset. Meldte meg på sammen med 3 venner som hadde lignende erfaringsnivå som meg. For oss var det viktigste ved kurset å få prøvd "dypdykk" (30m), og mulig nitrogennarkose med instruktør tilstede. Etter et bra OWD kurs hadde jeg muligens høye forventninger, men jeg skulle ikke få dem innfridd - tvert imot.
            Den teoretiske delen av kurset manglet fullstendig. Jeg hadde forventet meg å i det minste få noe ut av emnedykkene... men var lite å hente i "akvatisk miljødykk" når instruktørene snaut visste forskjell på makrell og rognkjeks.
            Dette var jo skuffende, men man kan jo alltids få seg teoretisk lærdom på andre måter.
            Det som virkelig skremte meg var hvordan instruktørene ikke hadde noen interesse av  å vite noe om tidligere erfaringsnivå. Som deltager var dette viktig informasjon for meg og jeg snakket derfor med de andre om dette. Det viste seg at foruten meg og mine 3 venner som hadde begynnt med dykking 6 mnd tidligere og hadde ca 30 dykk, hadde vi en kar med ca 3 dykk etter kurs, men aldri i tørrdrakt (han hadde fått lånt en til kurset), en annen kom rett fra OWD kurset helgen før og det virket som han var blitt overtalt/presset til å ta AOWD kurset så fort som mulig. De to siste deltagerne besto av en kar som hadde rundt 50 solide dykk og en person som hadde under 10.
            Dykkeinstruktørene hadde altså ingen interesse av denne informasjonen og hadde derfor ikke mulighet til å rette litt mer oppmerksomhet til de personene som hadde minst erfaring.

Første hendelse var på det obligatoriske nattdykket. En av de personene med minst dykk hadde tatt på seg en angoralignende genser under tørrdrakta. Resultatet var stuck utventil med påfølgende tur med heisen fra rundt 15 meter. Vi svømte i flokk på dette dykket og jeg prøvde å holde track på de rundt meg. Skal love at det er ekkelt når en du nettopp så mangler, og du deretter ser vedkommene i rakettfart mot overflaten. Fikk signalisert til instruktør som vinket oss videre mens han startet oppstigning for å assistere. Hendelsen var forsåvidt ikke alvorlig, men skummel nok.

Dette var dog bare forsmaken....

På dypdykket (30m) skulle vi knyte en båtsmannsknop og skrive telefonnummeret vårt baklengs. I følge tabellen er det ikke mange minuttene vi har på 30m så jeg visste at vi måtte være så effektive som mulig der nede med tauknytting og alt... I det vi går ned følger en AOWD elev som ikke var med på "vårt" kurs med. Denne eleven  tok AOWD hos det dykkesenteret vi besøkte.  Kunne ikke observere at hun hadde noen buddy, og hadde heller ikke oppfattet at hun skulle dykke sammen med meg og min buddy. Uansett, man prøver jo å holde et øye med de man dykker sammen, men da vi nærmet oss bunnen fikk vedkommende øye på et kamskjell og fant vel ut at det var på tide med matauk... Imens venter jeg og buddyen min på en instruktør som har tau og slikt. Da denne endelig kommer hvirvles det opp mye grums fra bunnen og sikten er etterhvert ca 11cm... vi står i en skråning og jeg hører dybdealarmen min går fra tid til annen. Den var satt på 32 m. Blir litt kåling, men tau blir knyttet av meg og buddy. Vår venn fra nedstigningen ser vi ikke noe til. Vi venter litt på intruktør nr 2 som skal komme med skriveplata for bakvent telefonnummer, men ser ingenting til han. Tar ikke lang tid før vi må starte på oppstigningen. Lurer selvfølgelig på hvor det ble av hun som var ved siden av oss i nedstigningen, fulgte hun oss eller ikke, hadde hun egen buddy som jeg ikke så... disse spørsmålene svirrer i hodet. Så bryter vi overflaten etter sikkerhetsstoppet. Et merkelig syn møter oss: en person ligger i overflaten og spyr, skikkelig sjøsyk. Trekker såvidt på smilebåndet før jeg ser en person som ligger inne i fjærestenene, ser i live ut men rimelig gåen.. Vi svømmer bort til båten for å finne ut hva som har skjedd. Der finner vi en tredje person som hulkgråter. Min første tanke er "hvem har druknet??" Vedkommene i båten virker som han virkelig har opplevd noe forferdelig. Etterhvert får vi vite at det ikke mangler noen dykkere - selv om de er noe spredd rundt. Det som har skjedd på dette dypdykket er at en person rett og slett ble sjøsyk - slikt som skjer. En person (samme som hadde ukontrollert oppstigning på nattdykket) ble usikker/fikk lett panikk rett under 10 meter og foretok en oppstigning. Det var denne personen som lå i fjæra - fikk ikke klarhet i hvorfor. Han som gråt sine modige tårer i båten hadde fått fullstendig panikk på ca 25 meter men allikevel klart å foreta en kontrollert oppstigning. Det skal sies at vedkommende dykket neste dag, men det så unektelig ganske dramatisk ut da vi kom opp i båten.
            Etter min mening kunne mange av disse hendelsene vært unngått eller stoppet tidligere hvis instruktørene hadde snakket litt mere med deltagerne og undersøkt hvilket erfaringsnivå folk hadde. Alle de som var innvolvert i hendelsene hadde forholdsvis få dykk ( mindre enn 10-15). Vi var bare 4 stykker som gjennomførte alle dykkene i kurset. Vedkommende som hadde 50 dykk og var mest erfaren av alle å kurset var buddy med en av de som avbrøt dypdykket.
            Vi reiste fra kurset glade for at alle deltagerne var i live og uskadd, ihvertfall fysisk. Ble skuffet av instruktørene en siste gang da vi ikke fikk noen som helst informasjon om hendelsene på turen. Ville vært fint å fått en debrief etter slike opplevelser. Kommer ikke til å glemme den følelsen jeg fikk på vei opp i båten der det sitter en voksen mann hikstende i gråt. Var sikker på at noe alvorlig hadde skjedd.

Når det gjelder dykkeinstruktører skjønner jeg nå at det i realiteten ikke er noen kvalitetskontroll på dem. På OWD kurset hadde jeg en virkelig solid instruktør som sørget for høy sikkerhet på kurset. AOWD instruktørene hadde nærmest de stikk motsatte egenskapene som han. Nå skal det jo sies at AOWD kurset er basert på at man allerede *kan* dykke, men jeg mener at det ikke betyr at instruktørene bare kan oppføre seg som om de var på en vanlig dykketur. De må ta ansvar og holde ting under kontroll, gi god informasjon og sørge for at alle forstår den informasjonen de får.

Det var min historie om dykkesentrenes *kvalitet* - den ble lang
            Godt dykk!!

Comment

???
              :-/
              Takk for bekreftelsen på at det ikke bare er jeg som har opplevd skumle ting.
              Et trekk som går igjen er at flesteparten av de episodene jeg har opplevd stammer fra personer som dykker lite, 2-3 dykk pr sommer og forøvrig ingenting.
              Et eksempel til:
              Ble plassert sammen med 2 utlendinger. Dykkeleder sjekket ikke erfaring, bare spurte på vanlig måte om dybde og tid; 30 meter/50 min.
              Under dykket forsvant mine 2 buddies som blylodd ned mot vel 40 meter; hvoretter jeg ga opp å følge dem.
              Etterpå spurte jeg om antall dykk: Hhv 5 og 7 etter grunnkurs.

Hvorfor sjekker ikke sentrene computer etter dykkene, slik at evt kamikazedykkere kan nektes adgang?

Hva kan PADI gjøre, bortsett fra å ta seg betalt?

Comment

Hadde en slik opplevelse jeg og nå i sommer. Ble satt som buddy med en kar som skulle dykke i våtdrakt. Dette Var i Lofoten i midten av Juli med ca 10 grader i vannet. Jeg var litt skeptisk og spurte hvor lenge han hadde dykket... joa, han tok lappen for to år siden. Dykket mye siden da ?? , spurte jeg. -Nei, har ikke dykket siden kurset på Kypros for 2 år siden. Jeg skjønte at her kunne jeg potensielt få hendene fulle. Ser på meg selv som nybegynner, hadde ca 50 dykk på dette tidspunkt, men selv jeg hadde mer erfaring enn denne karen. Det viste seg å gå greitt selv om vedkommende trengte litt hjelp med oppdriftskontroll i begynnelsen. Vi dykket på en helt utrolig flott vegg og situasjonen ødela litt av dykket for meg i og med at jeg følte at jeg måtte sørge for at buddyen min hadde full kontroll til enhver tid, og dette er vel mer jobb for divemastere. Jeg burde selvfølgelig ha sagt nei til å ha vedkommende person som buddy, men det er lett å være etterpåklok. Egentlig synes jeg personer som vil starte å dykke etter flere års opphold bør ha integritet nok til å melde seg på et oppfriskningskurs, og ikke bare hoppe på dykketurer uten tanke på hva det medfører for den buddyen du ender opp med.
                Hva synes dere er korrekt (og høflig) opptreden i en slik situasjon ?? Har dykkeleder/arrangør et ansvar her ?? Det var han som lånte ut våtdrakt og utstyr til vedkommende.

Comment

Hei Torgeir

Fint du delte denne "skrekkhistorien" med oss.

Her begås det en rekke feil av instruktøren.

Det er nok dessverre ikke lik kvalitet på alle instruktører, men jeg tror nok du i dette tilfellet har vært ekstra uheldig.

/Thomas
                  Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Comment

Hei

Det som Torgeir skriver her er mildt sagt oppsiktsvekkende lesning... Nå er jeg ikke så godt inne i PADI sitt system, men trenger man ikke et visst antall dykk etter grunnkurs før man kan begynne på Advanced, eller?? CMAS har det slik at du må ha dykket 20 dykk etter * før du kan begynne på **.

Mvh
                    Sigve Slagnes

Comment

Nei, adv kan man ta rett etter grunnkurs... (rescue har 20dykks grense)
                      At alt det som Torgeir skrev kan skje på et kurs... skummelt...
                      ~Mille Skaathun
                      Eg e go på bunnen

Comment

Jeg opplevde også det samme med ett firma i Oslo om at de gjerne ville at man skulle ta AOW nesten med en gang etter kurset. Som de sa så var det "en fin måte å få erfaring på". Det er greit at man får endel dykk under kurset, men som andre har sagt her før, men bør jo ha litt erfaring før kurset også.

Comment

Reykkersentrenes ansvar og kvalitet

$$ PAY & GET SERTIFIED $$

Historien fra Torgeir (den lange) er sjokkerende lesing.
                          Greit nok å ta seg betalt for å skrive ut sertifikater, men bør ikke litt opplæring også være inkludert i prisen??

Comment

Reykkersentrenes ansvar og kvalitet

Originally posted by vbh
                            Her er der duket for meninger om opplæring:
                            http://www.dykkesiden.com/forum/inde...ay;threadid=16
                            Det virker liksom ikke som om brukerne her har lyst til å bruke det forumet om opplæring, så kanskje det er på tide å innse at de gode forsøkene var nytteløse? :-)

Comment

Working...
                            X