Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fangst og flaskedykking? Beste måte?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Fangst og flaskedykking? Beste måte?

Jeg har dykket en del år, og fått ganske så mange dykk på nakken. Liker best vrak dykk, men det blir no en del fangstdykk også.

I område jeg dykker har jeg båt, og fiskere får plenty med fisk, men ofte kommer jeg opp tomhendt etter dykk

Jeg har med meg en 2 meter lang slynge, med kraftig strikk, og skarpe spisser, men det er ikke alltid den helt store mengden med fisk å finne.

Andre ganger høre jeg om dykkere som har hvert ute og kommer tilbake med x-antall svære beist av noen fisker, og at det er helt normalt i området.

Blir noen breiflabber i året, og av og til en medium size rødspette men det er liksom det. Savner de store torskene og den store mengden som andre dykkere rapporterer om.

Når jeg fisker derimot, i samme områdene, blir det masse fangst... ???

Så enten leter jeg på helt feile steder, eller så skremmer jeg alle fisk rundt meg. Jeg vet ikke helt hvorfor det blir så lite fangst..

Noe som har noen tips til hvordan det er best å drive fangst med flaskedykking?

Tenker da på f.eks:
    1. Redskap? (Harpun, slynge, kniv)
    2. Område? (strøm, åpent hav, viker, rundt småskjær, langs fjellvegger)
    3. Bunnforhold? (steinrøys, sandbunn, fjell, berg, mudder, vegg)
    4. Tidspunkt på dagen? (morgen, kveld, ettermiddag, natt)
    5. Hvilken årstid er best å drive fangst på?
    6. Hvilken dybder er best å drive fangst på?

Sv: Fangst og flaskedykking? Beste måte?

Er det ikke som oftest sånn at når du kommer beredt og klar for fangst er det ikke en dritt fisk å se, og de gangene en bare skal blåse noen bobler så er det stinn brakke rundt seg :lol:

Comment

Originally posted by nyxflora View Post
      Er det ikke som oftest sånn at når du kommer beredt og klar for fangst er det ikke en blomsterduftende fisk å se, og de gangene en bare skal blåse noen bobler så er det stinn brakke rundt seg :lol:
      Det er f*en ikke kødd engang!

Men seriøst. Det er alltid noen dykkere som vet NØYAKTIG hvor all fisken sitter! Så jeg er på utkikk etter tips fra slike dykkere

Comment

Hei

Mi erfarng er at sein haust og vinter er beste tida for torsk. Då er knepet å dykka grunt. Det har sine grunnar at rusefiskarar set rusene på 4-5 m djup og om vinteren.
        Det er skjeldan ein får meir enn eit forsøk på ein torsk, så du må ha redskap som gjer at torsken blir hengande når du stikk den.

AskI

Comment

Takk for tips

Hvor pleier du å finne torsken? Tenker da på sandbunn/strøm/steinbunn/tareskog?

Keep em coming....

Comment

legger merke til at det alltid er mye mer liv på "nattdykk" Torsken virker roligere da og vil tro det er lettere og ta den da også

Ser alltid mere fisk (spesielt torsk) på "nattdykk"
            soda pop machines kill more people than sharks do.
            medlem av:
            ranasportsdykkere(www.sportsdykkere.no)

Comment

Originally posted by aleksanderedv View Post
              legger merke til at det alltid er mye mer liv på "nattdykk" Torsken virker roligere da og vil tro det er lettere og ta den da også

Ser alltid mere fisk (spesielt torsk) på "nattdykk"
              samme her! De gangene jeg har sett på nattdykk er de så sløve at man fint kan ta dem opp og evt putte dem i fangstnettet uten kniv. Men jeg mener å ha lest et sted at fangst av torsk med hjelp av kunstig lys er ulovlig? Men nattdykk er hvertfall en en bra metode til fangst av torsk
              En alene kan ingenting gjøre. Det sier hundretusener

Comment

Torsken ligger mye gjemt i sprekker og steinrøyser. Ta med lykta også på dagdykk så er det større sjanse for å finne den. På nattdykk kan du fort finne dem litt mer på vandring.

Comment

Jeg finner ofte torsk på nattdykk, gjemt i tareskogen. De ligger gjerne og lusker inne blant tarebladene.
                  Erfaringene mine tilsier også at de ikke ligger så veldig dypt. Jeg har tatt flere store torsker i taresjiktet fra to - tre meters dyp og til seks - syv.

Jeg har også funnet torsker som ligger og sover på sandbunn, men jeg ville tatt en ekstra kikk i eventuelle steinsprekker og knauser som man kanskje finner på sandbunn

Natt og tare er i alle fall en super kombinasjon
                  I sink, therefore I dive

Comment

Mitt tips vil være at du må være rolig. Jo roligere du er jo lettere er det å komme nær fisken.
                    Det er i det minste min teori.
                    Er selv ikke alltid like rolig når jeg skal ha fisk. Og da er ikke fisken der.

Comment

erfarer ogat det er mest fisk og se på nattdykk. Torsk vil du nok finne mest av hvor det er tare på og rundt grunner også.
                      I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Comment

En ting å ha i bakhodet ved UV-jakt - minstemål:

Kveite 80 cm
                        Torsk Nord for 62° N 44 cm
                        Torsk Sør for 62° N 40 cm
                        Hyse Nord for 62° N 40 cm
                        Hyse Sør for 62° N 31 cm
                        Lysing 30 cm
                        Rødspette 29 cm (utenom Skagerrak)
                        Rødspette 27 cm (Skagerrak)
                        Mareflyndre 28 cm
                        Sandflyndre 23 cm
                        Lomre 25 cm
                        Tunge 24 cm
                        Piggvar 30 cm
                        Slettvar 30 cm
                        Glassvar 25 cm
                        Hvitting 32 cm
                        Skrubbe 20 cm
                        Breiflabb 60 cm (i garnfiske)
                        Uer 32 cm
                        Leppefisk 11 cm
                        Leppefisk 9 cm (Trøndelag, Nordland)
                        Nordsjøsild 20 cm
                        Norsk vårgytende sild 25 cm
                        Trondheimsfjordsild 23 cm
                        Krabbe 11 cm (fra svenskegrensen til og med Rogaland fylke måles over skallets største bredde)
                        Krabbe 13 cm (nord for Rogaland - måles over skallets største bredde)
                        Haneskjell 6,5 cm (Nordland,Troms og Finnmark)
                        Stort kamskjell 10 cm (måles over skallets største bredde)
                        Hummer strengt forbudt!

-Fredrik Myhre-
                        www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
                        We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
                        such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Comment

Originally posted by MindViruz View Post
                          Tenker da på f.eks:
                          1. Redskap? (Harpun, slynge, kniv)
                          2. Område? (strøm, åpent hav, viker, rundt småskjær, langs fjellvegger)
                          3. Bunnforhold? (steinrøys, sandbunn, fjell, berg, mudder, vegg)
                          4. Tidspunkt på dagen? (morgen, kveld, ettermiddag, natt)
                          5. Hvilken årstid er best å drive fangst på?
                          6. Hvilken dybder er best å drive fangst på?
                          1. Redskap: Min favorit er slynge og kniv, av den enkle grunn at jeg synes det blir for mye mikkmakk og lade harpunen igjen.
                          2. Område: Mange fiskearter liker seg i litt strøm (fiskene står ofte i bakevjer der hvor strømmen går forbi og venter på godsaker som har blitt tatt med strømmen).
                          3. Bunnforhold: steinbit, flyndrefisk og breiflabb liker seg svært godt på sandbunn (steinbiten ligger gjerne intill fjell eller innimellom steiner). Torskefiken er ofte å finne i tareskogen.
                          4. Tidspunkt på dagen: tidlig morgen og sen kveld/natt er etter min erfaring de beste tidspunktene for å komme over storfisken. (torsken ligger ofte på bunn og "sover" når mørket har fallt på)
                          5. Hvilken årstid er best å drive fangst på: min erfaring er vinter/vår (det sies at alle månedene som inneholder bokstaven "R" er gode måneder for fiske).
                          6. Hvilken dybder er best å drive fangst på: Torsken går ofte helt opp i overflaten, faktisk så grundt at man kan se den fra land. Steinbit og breiflabb har jeg bare sett fra 15m og nedover. Flyndren kan man finne på alt fra grundt vann og nedover.

dette er vertfall mine erfaringer lykke til
                          ..Don't let it end with a bend..

Comment

UV-JEGERENS 7 BUD:

1. INNSTILLING OG FOKUS
                            Er man inspirert og gleder seg til å gå i sjøen, har man overskudd til å stå på. Har man en sterk og konsentrert vilje om å finne storfisken, øker sannsynligheten for at nettopp dette vil skje. Et sterkt og godt ønske mobiliserer gode krefter.
                            2. HARMONI OG RO
                            Er man psykisk avbalansert flyter man lettere inn i miljøet under vann. Hjerteslagene er rolige, stresset er fraværende og man er 100 % tilstede "her og nå"! Man samarbeider med sine dykkevenner for å avklare hvor man skal fordele seg i sjøen, slik at man unngår å "trakke i hverandres bed".
                            Man unngår også å hive på seg utstyret med instillingen "førstemann til mølla"!
                            En god uv-jeger har sterk psyke, er trygg og holder hjerteslagene rolige i spente situasjoner. Han er det motsatte av en "adrenaline-junkie"!
                            3.GOD FYSIKK
                            En seriøs uv-jeger tar godt vare på kroppen sin. Han dykker så ofte han har anledning, spiser sunn mat og trener regelmessig. Han unngår rusmidler i dagene før dykking, og er forsiktig med å slite ned kroppen med destruktive giftstoffer.
                            De som er så uheldig å sitte mye "på ræven" i arbeids- og skoledagen (de fleste av oss), har mye å kompensere. Kroppen vår er skapt for bevegelse!
                            Musklene til godt trente fridykkere arbeider godt anaerobt, dvs. uten oksygen men på melkesyre. Hjerteslagene senkes, for enkelte helt ned mot 20 slag i minuttet (!) under dykket.
                            4.PLANLEGGING OG ORDEN
                            Dykkestedet er utvalgt etter hva man forventer å finne i forhold til årstid, vær og tidevann. Utstyret er godt vedlikeholdt. Svake punkt på harpunliner etc. er utbedret, harpun-pilen er spiss og bein, og ingenting er glemt igjen hjemme.
                            Han roter ikke på land, men har orden "i sine sysaker", og når dykket er avsluttet venter tørre klær, mye vann og god mat.
                            5. GOD TEKNIKK
                            Under jakten er hodet i konstant rolig "scanne-modus". Blikket sveiper over bunn og tarestilker. Man slutter å "tenke", bare har full fokus på å se etter fisk. Dette gjør at selve jakten foregår i en meditiativ tilstand. Rekreasjonsverdien er derfor svært stor for de som jakter på en slik måte.
                            En god uv-jeger er stille, han unngår å klaske finnene mot hverandre. Utligning av ører og maske gjøres tidlig nok,kontinuerlig og rolig. Neddykkingen foregår med minst mulig anstrengelser og oksygenforbruk. Bevegelsene under dykket er rolige. Han kommer inn fra strategiske vinkler mot sky fisk, og sløyer gjerne fangsten i sjøen for å lage luktspor som tiltrekker seg mer fisk.
                            6. GOD INTUISJON (den 6.sans)
                            Har du noengang følt sterkt på deg at noe snart vil skje, og sekunder etterpå har du drømmefisken foran deg?
                            Dersom dette skjer såpass ofte at du kan utelukke tilfeldigheter, har du en sjelden god jakt-intuisjon.
                            Dette er bare de dyktigste og mest harmoniske uv-jegere som opplever.
                            7. TÅLMODIGHET
                            Tåler du å skifte ute når det hagler og snør vannrett, eller når det regner trollkjerringer og blåser smådjevler?
                            Kan du ligge timevis i sjøen, og ikke kjede deg?
                            Takler du bomturer med dårlig sikt og elendig fangst?
                            Kan du holde på i åresvis uten å gå lei?
                            Er du målrettet i forhold til hva du ønsker å finne under overflaten?
                            Har du teft og nyskjerrighet for å finne nye jaktsteder?
                            Svarer du ja på disse spørsmålene, har du et svært godt grunnlag for å bli en dyktig norsk uv-jeger.

Vær stille og ha rolige bevegelser. Finnene skal ikke klaske mot hverandre.
                            Prøv å komme rett over fisken du har plukket deg ut.
                            Bruk strikk-harpun. Lyster (noen sier slynge) er for apparatdykkere eller barn/unge. Med harpungevær har du bedre rekkevidde og presisjon i forhold til svømmende fisk. Harpunen skal behandles som det den er; et våpen! Her gjelder egne sikkerhetsregler (se Harpun under Dykkeutstyr i menyen)
                            På frittsvømmende fisk, er det viktig å få inn gode skudd i fiskens kjøttfulle deler slik at pilen får godt feste.

Vet ikke helt om dette svarer på dine spørsmål, men kanskje greit og vite.
                            Denne teksten er fra Frivannsliv.no, som er en fridykking-side. Men det meste gjelder nok for apparatdykking.
                            Én dag skal vi alle dø. Alle andre dager skal vi ikke.

Comment

Working...
                            X