Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor finner man knivskjell?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Ketil
    replied
    Re: Hvor finner man knivskjell?

Andre steder bruker de slike metallrør med håndtak for å dra opp skjell i sanden:

https://youtu.be/ScnVbWFVLQc

Men det funker kanskje ikke like bra under vann? Noen heller visst salt i hullet, da skal de komme opp selv.

Legg inn en kommentar:

• Froskemannen
    replied
    SV: Hvor finner man knivskjell?

Her følger en oppskrift som sikkert kan være verdt å prøve om man skulle få slått kloa i noen knivskjell:

Knivskjell med orientalske urter og nudler

1. Forvarm ovnen til 140 °C. Varm 2 ss av sesamoljen i en wok, og rørestek halvparten av chiliene, halvparten av hvitløken og halvparten av ingefæren i 1–2 minutter. Tilsett knivskjellene, legg på lokk og kok skjellene til de har åpnet seg. Kast skjell som ikke åpner seg.
    2. Ta skjellene ut av woken, legg dem i en ildfast form og stek dem i ovnen i 12 minutter.

3. Varm i mellomtiden resten av oljen i woken, og tilsett resten av hvitløken, chilien og ingefæren, sammen med bønnespirer og grønne bønner. Rørestek i 2 minutter, og rør inn nudler, soyasaus og østerssaus. La det koke i 4 minutter til. Smak til med salt og pepper.

4. Bruk en pastaklype, og fordel nudelblandingen på tallerkenene. Legg 3 skjell på hver porsjon, og hell eventuell sjy over. Dryss med hakket vårløk og koriander, og server med én gang.

Hentet fra http://www.artoftaste.no/servlet/reg...&item=11552673

Forøvrig står det å lese at knivskjellene vanligvis finnes fra ca. 15 met og nedover, men jeg har funnet dem mye grunnere flere steder, slik unge Deberitz over her også gir uttrykk for.

Mvh Christian

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Mulig det har gått en del på morfinpreparater i det siste, men nå har jeg faktisk ved to - 2 anledninger (Pinsetrteff) vært med Nordkapp Dykkerklubb og dykka akkurat der og ja:

Det finnes en god del slike knivskjell der.
    (Lat.: Ensis arcuatus. -Eng.: Curved razor shell.)

Ta med en liten spiss hagespade i metall og grav hysterisk fort der man ser "sugesnablene" eller "sifongene" som Christian nevner foran her. verste del av sifongene minner litt om den butte enden av en sånn vanlig kikkert. 8-tallsformet.
    Imidlertid har jeg aldri SPIST knivskjell selv! Holder meg til kamskjell og blåskjell jeg. Knivskjella trives vanligvis på rimeligt grundt vann og ned til 15-20 meters dyp. Kan ikke huske å ha sett særlig mange knivskjell dypere enn det.

Men det finnes da knivskjell i Oslofjorden også, både levende og døde. Se etter døde skjell som ligger spredt, i f.eks. områder ved Bustein, Tristein og Store Færder, og studer bunnen nøye og begynn å kikke etter "snabler". God jakt! Sett masse knivskjell ymste steder på Vestlandet også jeg da.

Mvh:
    Dag med venstreleggen

Under:
    Knivskjellodden, vest av Nordkapp (Norges aller nordligste punkt) fotografert fra M/S O.K. Sara i Pinsen 2002 Foto: Undertegnede
    Attached Files

Legg inn en kommentar:

• jacknu
    replied

Originally posted by Busdiver View Post
    Dagens lille "smilehull":

Prøvd ved Knivskjellodden ved Nordkapp??
    Kan noen gi denne mannen litt mer smertestillende ? :speechless1

Legg inn en kommentar:

• Froskemannen
    replied

Du har syk humor, mann ;D

Legg inn en kommentar:

• Busdiver
    replied

Originally posted by Fossdal View Post
    Dette skal jo være en delikatesse, med mye mat i hvert skjell. Men hvor finner man dem? Der jeg dykker, finner vi alltid mengder med tomme skall, men aldri the real thing! Ligger de gjemt i sanden? Hva ser man etter?
    Dagens lille "smilehull":

Prøvd ved Knivskjellodden ved Nordkapp??

Legg inn en kommentar:

• Froskemannen
    replied

Hei,

knivskjellene finnes som regel gravd ned i sanden, og er nok ikke så lette å få tak i når du dykker. Som regel synes bare ut- og innåndningsrøret i sanden, og skjellet kan sitte noen desimeter lenger ned. De graver svært raskt, så her skal du få jobbe litt tror jeg...

Mvh Christian

Legg inn en kommentar:

• Fossdal
    startet et emne Hvor finner man knivskjell?

Hvor finner man knivskjell?

Dette skal jo være en delikatesse, med mye mat i hvert skjell. Men hvor finner man dem? Der jeg dykker, finner vi alltid mengder med tomme skall, men aldri the real thing! Ligger de gjemt i sanden? Hva ser man etter?
Arbeider...
X