Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steinbitten

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Steinbitten

Som sagt i andre innlegg er jeg er nybegynner, og jeg har mange spørsmål jeg trenger svar på.

Det ene er om det er farlig å ta steinbitten bare med kniven?..
    jeg har hørt at den kan være ganske agressiv, og vi vet jo alle at den kan bite hardt.
    men hvor stor sjangs er det for at denne kan angripe?

noen erfarne dykkere som kan gi noen tips på hvordan jeg kan ta den?

SV: Steinbitten

skaff deg ei kraftig hawaiislynge. min erfaring er at steinbiten ikke er særlig hissig før du plager den, så du kan komme ganske nærme før du løsner "skuddet" med slynga, og er derfor nokså sikker på å treffe godt! om ikke du får godt skuddhold bør du kanskje la være å løsne skuddet til du blir litt mere erfaren. fordelen med slynge er at du kan håndtere steinbiten bedre til du får kuttet nakken på den med kniven.. eventuelt kjøre slyngen dypere inn, om du ikke fikk spiddet den orntlig første gang, ved å presse fisken mot bunnen ( steinbiten pleier jo som regel å ligge på bunnen). du er også på litt mere avstand i det tilfelle at du bare snitter fisken eller at den kommer seg løs..

selv har jeg ikke tatt steibit med bare kniven, da jeg ikke har følt behov for dette når jeg likevell har en slynge.. men om dette er noe du absolutt vil prøve, så kan det jo være lurt å ha tatt en steinbit eller to med slynge først, så du vet litt hvordan den reagerer..
    Dive now, work later!

Comment

takk for svaret å ta en stenbitt med bare kniven er ikke ett mål for meg, så da tror jeg at jeg for prøve meg med slynga.

Comment

Hei. For det første så heter det Steinbit med en t på slutten

For det andre, det er en sterk fisk. Dersom du treffer en og du er usikker, vent til du får god feeling.

Comment

Tok min første steinbit i dag. Ble litt av ett basketak før han ble rolig.
          Skutt i hodet med harpun, grep harpunen og presset biten mot mothaken så vi fikk litt kontroll over han.
          Så ble det noe stikking og kutting med kniven >

Edit: Bilder som legges ut eller linkes til på Dykkesiden kan ikke være bredere enn 520 pixler. Har måttet justere bildet ditt tilsvarende.
          mvh
          Dag Deberitz
          global moderator
          Attached Files

Comment

Fin den Husker min første. Den ble tatt med kniv, hadde ikke slynge med meg av en eller annen teit grunn. Det var moro det.

Comment

Steinbit

Jeg tok min første steinbit i går! ;D 5kg

http://www.youtube.com/watch?v=lW0UuwQG33M
              http://www.youtube.com/profile_videos?user=martinkv81

Comment

Sv: Steinbitten

Hvor nærmt kan du gå en steinbit før den føler seg truet? Vil den bare stikke av eller prøve å bite deg?

Comment

Du kan kile den på haka uten at den bryr seg. Den er kongen av vannet og føler seg ikke truet med mindre du plager den.
                  Mot idiotene kjemper selv gudene forjeves.

Comment

Det kommer vel litt an på.. De små har etter min erfaring en tendens til å være noe mere skvetne enn de som er noe større... Du kan jo også få en viss ide ved å se på hvordan den ligger.. Ligger den med halen bøyd (dvs i en slags "u") virker det som om de er litt mere hissige enn en som bare ligger der rett ut (som ogspå gjerne er noe større). Hvis du ser den krøller seg sammen når du nærmer deg ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg fløy på den med kniv! Ellers så vil jeg anbefale å treffe relativt godt når man setter inn nådestøtet ettersom en løpsk, hissig steinbit som svømmer med kjeften på vidt gap og glefser til etter alt som kommer i veien kan være greit å unngå..

(PS: steinbit skrives også uten stor S, med mindre det er en bestemt fisk som faktisk heter "Steinbit" 8) )

Comment

Originally posted by Fluor View Post
                      Hvor nærmt kan du gå en steinbit før den føler seg truet? Vil den bare stikke av eller prøve å bite deg?
                      Du kan gå veldig nære. Bare sjekk her http://www.youtube.com/watch?v=RUlwq0T-zqA.
                      Det er ikke bestandig den er like tålmodig, men de minste er de som er mest på vakt, i tillegg så har jeg lagt merke til at de som ligger i veldig sterk strøm har lettere for å stikke av en de som ligger i et rolig område. De som holder til i/på en vegg har også lettere for å dykke ned i dypet enn å være igjen å slåss.

Legger steinbit'en seg i s-form, så føler den seg truet, og da stikker jeg den bare hvis jeg har slynge. Ellers bruker jeg å stryke den litt på halen, da retter den seg som regel helt ut og blir stiv, mye lettere å ta den med kniv også...

Comment

Sv: SV: Steinbitten

Originally posted by Larsin View Post
                        Tok min første steinbit i dag. Ble litt av ett basketak før han ble rolig.
                        Skutt i hodet med harpun, grep harpunen og presset biten mot mothaken så vi fikk litt kontroll over han.
                        Så ble det noe stikking og kutting med kniven >

Dag Deberitz
                        global moderator[/size]
                        Jeg tok min første 1mai nå på samme måte, va livligere enn jeg trodde.....
                        men gikk bra, var overkant av 10kg
                        Neste blir nok heller med slynge ja!

Comment

Working...
                        X