Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har erfaring med kveite ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Noen som har erfaring med kveite ?

Originally posted by OKOverrein View Post
    Originally posted by picasso View Post
    For det første så ville jeg vel aldri anbefalt trykkluftharpuner av noe slag.

For det andre så vil jeg anbefale alle andre enn de med ekstraordinær kjennskap til undervannsjakt å la være og prøve seg på 25+ kveiter.

Muligheten for at det går bra er såpass liten (og muligheten for at du skader ei kveite alvorlig samt mister redskap, såpass stor) I tillegg kommer muligheten for at du selv blir hengende med mot dypet, der kveiten uvilkårlig vil prøve å komme seg.
    Har ikke så alt for store planer å ta kveiter på 25+. Det begynner jo å bli en stund siden jeg la ut denne tråden, og jeg har fått en del erfaring/dykk siden da. Det beste måten å ta kveite på er med kamera, man får desverre ikke middag av det, men man får seg noen minner.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uQwPUflJskg[/youtube]
    Denne er fra i sommer/høst en gang. Det er ikke den største jeg har sett, men en fin størrelse.
    Vel. For min del ville nok minnet vært meget mer fremtredende etter en kamp med et beist av ei kveite, enn et blink med blitsen.
    På den annen side så ville jeg nok ha sikret meg en del før skuddet vart plassert.
    Men har ingen kveiteplasser i nærheten, så muligheten for å treffe på kveiter av den størrelsen er ytterst liten. Men kveiter under en 7-8 kg ville jeg nok ikke løsnet skudd på.Da blir det for smått.

Comment

Originally posted by zippotec. View Post
      Hei.
      jeg tok ei lita kveite i går på 3 kg. kjempe fin fangst.bruker harpun
      asso 65 med skikkeli motakere som den ikke kan undslippe fra.
      greit og ta kveiter fra 3 til 10 kg under dykking.ikke noe problem men fra 20 kg
      og oppover ville jeg nokk hadt en stor bøye vis du vet at det finnes store kveiter der du dykker.kjempe moro og se og høre om andre som har tatt stor fisk.
      stå på
      uv jegere.
      En kveite på 3 kilo er jo bare en liten baby. Den er ikke kjønnsmoden og burde vel ha fått vokse opp i steden for å bli knertet av dykkere?

Jeg tar selv en del fisk under dykking/fridykking, men siden kveitebestanden ikke akkurat er stor, mener jeg at en bør la kveitene leve.

Er klar over at det er fult lovlig å ta små kveiter, men jeg synest ikke noe om det så lenge det er snakk om rekreasjon og hobby.
      http://www.uwphoto.no

Comment

Originally posted by Rudolf View Post
        Originally posted by zippotec. View Post
        Hei.
        jeg tok ei lita kveite i går på 3 kg. kjempe fin fangst.bruker harpun
        asso 65 med skikkeli motakere som den ikke kan undslippe fra.
        greit og ta kveiter fra 3 til 10 kg under dykking.ikke noe problem men fra 20 kg
        og oppover ville jeg nokk hadt en stor bøye vis du vet at det finnes store kveiter der du dykker.kjempe moro og se og høre om andre som har tatt stor fisk.
        stå på
        uv jegere.
        En kveite på 3 kilo er jo bare en liten baby. Den er ikke kjønnsmoden og burde vel ha fått vokse opp i steden for å bli knertet av dykkere?

Jeg tar selv en del fisk under dykking/fridykking, men siden kveitebestanden ikke akkurat er stor, mener jeg at en bør la kveitene leve.

Er klar over at det er fult lovlig å ta små kveiter, men jeg synest ikke noe om det så lenge det er snakk om rekreasjon og hobby.
        3 kg ? hva med at den ga mat på bordet 2 ganger til en familie på 5 stk.

Havet er fult av kveiter der jeg kommer fra, ser på et dykk ca 2- 3 kveiter i snitt.store og små. disse er helt vanlie fisker for oss i Nord Norge.
        Jeg Jakter ofte etter kveiter når jeg dykker (Jaktdykk). men det er skjelden jeg tar di på 3 kg tar som regel di på 5 kg og oppover. og det blir jeg og fortsette med.
        Tror ikke du skal være så kjepphøy og kalle det for rekreasjon og hobby det jeg driver med.( UV-Jakt)og hva vet du om bestanden av kveiter.
        Tar bare di fiskene jeg skal spise.

Comment

Hvis det ikke er rekreasjon hobby det du driver med, hva er det da? Jobben din? I så tilfelle må du huske på minstemålet på 60 cm

OG, jeg er ikke kjepphøy, men påpeker bare det faktum at en 3 kilos kveite er en baby og at all forvaltning av de fleste jakt- og fangstbare arter i Norge legger opp til at arten skal få lov å formere seg (bli kjønnsmoden) før den drepes.

Kjekt at det er mye kveite hos deg, men det er et faktum at kveita har vært en art i kreftig tilbakegang.
          http://www.uwphoto.no

Comment

[quote=Rudolf;270833]
            Hvis det ikke er rekreasjon hobby det du driver med, hva er det da? Jobben din? I så tilfelle må du huske på minstemålet på 60 cm

OG, jeg er ikke kjepphøy, men påpeker bare det faktum at en 3 kilos kveite er en baby og at all forvaltning av de fleste jakt- og fangstbare arter i Norge legger opp til at arten skal få lov å formere seg (bli kjønnsmoden) før den drepes.

Kjekt at det er mye kveite hos deg, men det er et faktum at kveita har vært en art i kreftig tilbakegang.
            [/quot

Det er ikke rekrasjon og hobby og ta en fisk som skal brukes på middagsbordet. ei kveite på 3 kg er stor fisk min venn.
            tenk i forhold til en torsk på 3 kg det er mye på matbordet.
            For ca 10 år siden så var kveita truende og hadde kraftig tilbakegang. men ikke nå nå er det mye kveiter i fjordene.
            Men som jeg skrev det er skjelden jeg har tatt så liten kveit som på 3 kg. Er enig med deg at den er litt i minste laget. ingen tvil på det.
            bruker og ta di som er 5 kg og over.
            Vis du ser på bildet lenger oppe på siden så er det ei kveite på 5 kg.

Du er velkommen nordover så skal jeg ta deg med på en plass der vi jakter kveiter. du ville blitt overrasket.

Comment

Hvordan er det å få tak med hendene i sporen/halen på kveita? Jeg gjorde det på 13kilostorsken min. Og den fikk null fremdrift. Tok opp den uten våpen eller kniv.
              Se:
              http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=50057.0

Altså om man fikk hindret kveita i å "sparke ifra"/få fremdrift. En stor sterk voksen kar må jo kunne holde temmelig hardt i den bak mens buddy tar hodet med stor kniv. Har man taket i enden og får låst det stille med begge hender, kommer jo ikke kveita noen steder med å bukse med framkroppen.

Comment

Jeg vil tro at du sliter veldig med noe sånt. Jeg har tatt 2 kveiter i løpet av karrieren så langt. den minste var 4 kg, og den største var 8 kg. Jeg tror ikke at du har sjanse til å ta selv en liten på 4 kg med nevene. Torsken må jo være noe av det svakeste av fisk, en steinbit på 8-10 kg er også en del svakere enn ei lita kveite.

Comment

Kan ikke noen i "kveitestrøket" prøve da? Jeg vil gjerne høre.

Hvordan er ei stor rødspette i forhold til ei kveite som veier det samme som rødspetta? Ganske lik fisk da eller?

Eller hva om en greier å kjøre slynga direkte inn i kjeften på den (eller direkte mot hodet fra front)? Da må den jo svømme seg videre inn på slynga eller hur? Kanskje man da klarer å kontrollere retningen den prøver å svømme. Og da kan buddy kjøre rambokniven i hodet.

Artig med teorier. hehe Bare kom med meninger og ideer for min del.

Comment

Kveita er sterk! Ser den ut som 10 kg for en som er vant til rødspette, så er den sannsynligvis nærmere 20 kg muskler! Er du alene med harpun er det stor sannsynlighet for at den da stikker av med både deg og utstyr om du ikke har bøye til overflata da :P! Har sjøl vært med og tatt ei på 27 kg, men da var vi 3 mann som hoppet på den med det samme den ble skutt, så presset vi opp sporen mens en av oss tok nakken med kniven ;D.
                    Vi har sett kveiter på lengde med en voksen mann inkludert svømmeføtter her i Bodøområdet, men de får bare bli observert/fotografert!! :hot:
                    Mvh
                    Trond 8)
                    "The URGE to SUBMERGE"

Comment

Originally posted by Namdalingen View Post

Hvordan er ei stor rødspette i forhold til ei kveite som veier det samme som rødspetta? Ganske lik fisk da eller?

Eller hva om en greier å kjøre slynga direkte inn i kjeften på den (eller direkte mot hodet fra front)? Da må den jo svømme seg videre inn på slynga eller hur? Kanskje man da klarer å kontrollere retningen den prøver å svømme. Og da kan buddy kjøre rambokniven i hodet.

Rødspetten kan ikke sammenlignes. Har tatt de opp til 3,5 kg eller noe sånt. Ikke så vanskelig/tungt. Lita kveite med slynge er mye værre. Har vært med på at buddy prøvde å sette en hjemmelagd slynge igjennom skallen på ei kveite, men den gikk ikke inn en gang. Som å kjøre slynga i stein sa han etterpå. Den 8 kg's kveita jeg tok med harpun måtte jeg bruke mye makt for å få kniven igjennom skallen (traff hjernen også...)

Comment

<br />Hva med en av disse 2 redskapene. Her får du mye power med spadetaket, spesielt med "steinbitgaffelen". Regner med den går rett gjennom bein og det som skal være. Kjørte den i 2 rødspetter som lå ved siden av hverandre en gang. Vi var 2 dykkere som brøt det vi kunne under vann for å få de av, men de rikket ikke en milimeter. Jeg måtte på land, stå med mine 140 kg oppe på flyndrene og dra den ut. Dette var ikke nok, derfor måtte jeg pendle skaftet, fra side til side, helt til de løsnet. Så kjører en denne i et bytte, tror jeg søren meg at den sitter fast med alle 5 piggene i hodet.<br /><br />Går de inn eller?
                        Attached Files

Comment

hadde griseflaks under et strømdykk på hitra under dolmsundbroa for sikkert minst 16 år siden.
                          lå og drev relativt raskt med strømmen da jeg oppdaget noe som lå på bunnen og så at det var en fin kveite, så da var det bare og dra opp knivene mine og hugge meg fgast i bunnen og begynne og dra meg mot strømmen til jeg kom frem til kveita.
                          lå og vurderte sjansen min noen sekunder før jeg hogg den rett bak hodet med kniv og ventet på det store rykket men det var der jeg hadde flaks, kniven kuttet antageligvis all forbindelse mellom hjerne og kropp for kveite gjorde bare ett rykk og blødde som bare fy og etter det var den stein død.
                          var småfornøyd når jeg kunne veie opp nesten 15 kg etterpå.
                          FERSK IGJEN. endelig er 12 års landtørke over

Comment

Originally posted by OKOverrein View Post
                            Originally posted by Namdalingen View Post

Rødspetten kan ikke sammenlignes. Har tatt de opp til 3,5 kg eller noe sånt. Ikke så vanskelig/tungt. Lita kveite med slynge er mye værre. Har vært med på at buddy prøvde å sette en hjemmelagd slynge igjennom skallen på ei kveite, men den gikk ikke inn en gang. Som å kjøre slynga i stein sa han etterpå. Den 8 kg's kveita jeg tok med harpun måtte jeg bruke mye makt for å få kniven igjennom skallen (traff hjernen også...)

Har ikke så mye erfaring på kveite jakt. men bor sådan der det er mye kveiter.
                            er heldig og treffe på den sån da og da.
                            Skyter bestandig kveita mellom hodet og nakken. skyter du ei Kveite i hodet så er det ikke sikkert pilen går igjenom skalllen.Der har du rett. kveita er steine hard der.
                            Da jeg begynte og jakte kveite så skaut jeg en kveite på ca 8-10 kg i hodet. pilen kom f...??? tilbake.;-)
                            fiske dro som ingen ting haddde hent.
                            vi var to som tok ei kveite på 13,5 kg med Asso harpun. pilen står fast i nakken på kveita dette lammer den litt. har gjort det en del ganger.Dette funker tro meg.
                            Det var litt kamp men ikke slik jeg skulle forestille meg. jeg holdt i pilen og ene hånden runt sporen (det var nr for stort) min buddy tok hodet. dette gikk veldig bra. Dette har vi gjort flere ganger. det funker. men det kommer vel den dagen det ikke gjør det
                            Planlegg før jakten hva som skal gjøres vis det skytes stor fisk.
                            Stikk kniven i venstre øye og bakover der hjernen ligger da har du fangsten din.

Tar av og til Rødspette til middag. di er lamme i forhold.
                            lykke til med fansten.

Comment

Går det an å møte på kveite rundt bergen eventuelt hvor ?
                              Har utrolig lyst å treffe på sånn fisk.

Comment

Norgesrekorden er på 51,4 kg (tatt i bodø 2004). http://www.frivannsliv.no/NorskRekordliste.html

Hvis man leser hele historien bak bragden, skjønner man fort at slike fangster må planlegges nøye. Og man må for guds skyld ha utstyret i orden.

Comment

Working...
                                X