Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ranheim

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Ranheim

Noen som har noe info/bilder av vraket Ranheim utenfor Hemnes? Vurderer sterkt en dykketur om ikke så alt for lenge
    roser er røde, fioler er blå, jeg er hekta på dykking, og det er du å

SV: Ranheim

...mente jeg hadde noe informasjon liggende, men klarer ikke finne noe på det navnet....
    Hørt med Erling Skjold \ NSA? Han har jo god oversikt :thumb:

Comment

jeg fant jeg fant....

info fra www.warsailors.com;
      D/S Ranheim * Bjarne Isaksen, Trondheim 298 (329?) gt
      Built in Oslo 1913.
      Shelled and sunk by British warships (destroyer Zulu and cruiser Carlisle) near Hemnesberget on May 12-1940. D/S Nordnorge had been sunk the same day by the same warsips. There's a conflict here, in that "Norges, Sveriges og Danmarks Handelsflåter - tilgang & avgang 1940-1945" (Det Norske Veritas, 1946) states she was 329 gt, and was shelled and sunk in Juvik (near Hemnesberget) by a French warship on this date, when on a voyage Oslofjord to the north of Norway.

Comment

Fint vrak men kansje litt dypt, 38m på bunnen i lasterommet. og dekket ligger vel på en ca 28m.

Comment

Informasjon fra Erling Skjold \ NSA:

Den lå opplagt pga krigen (for anker i Juvika), og ble senket av de franske jagerne "L'INDOMPTABLE", "LE MALIN" og "LE TRIOMPHANT" med artilleri 12. mai 1940 for ikke å falle i tyske hender. Bnr 364 ved Akers mek. verksted, Kristiania. Reder A/S D/S Ranheim (Bj. Isaksen). Maskin akter.
          Opplysningene med 298 brt må være sammenblanding med D/S Torgtind, senket 19. mai av tyske fly i Aldrasundet.

Comment

Originally posted by Raymond O. View Post
            Fint vrak men kansje litt dypt, 38m på bunnen i lasterommet. og dekket ligger vel på en ca 28m.
            Har du vært der og dykket?
            Har ikke så veldig "lang" erfaring, og det eneste vraket jeg har besøkt er D/S Rabat, men det synes jeg var veldig innteresant. Har kjempelyst og se på noen flere vrak! Er Ranheim stedet og begynne for en fersking (Med det mener jeg; om at det er lett og dykke der, hvordan det ligger til osv...) 

Comment

Ranheim og Rabat ligger på samme dybde, Ranheim starter kansje litt dypere. Så vis det gikk greit å dykke på Rabat burde det vel gå bra. Det er jo ikke noe strøm og det er ok sikt der i allefall på vinteren.
              Det er ligger en bøye der (det var en der i sommer) så å finne den burde gå greit men man må ha en båt, ellers er det langt å svømme (ca 400m).

Comment

Tja, det er omentrent like langt fra land som Rabat. skorsteinen på skipet er på 18 meter, og det er det grunneste.
                Men det betyr da at Ranheim blir neste stopp får bare finne tak i noen lokale dykkere..
                Takk for svar!

Comment

Arbeider...
                X