Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykke site og vrakene ved Sharm!!!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

SV: Dykke site og vrakene ved Sharm!!!

Her ble det flere nyttige og flotte svar. takk!!

Jeg har hørt og lest mye skryt om:

[glow=red,2,300] Anemone City og Ras Ghozlani [/glow]
    Foretrekker heller hai enn isflak...

Comment

Mener å ha hørt at den båten som gikk ned der med toaletter heter Jolanda, derfor navnet ???
      Det var den første båten som gikk ned der som revet er kalt opp etter.
      :diver_smiley:
      8)
      Ingvald Arne Meland
      iam@ingvald.com
      www.ingvald.com

Comment

Originally posted by Bertram View Post
        Originally posted by komodo dragon View Post

Jackson Reef
           Woodhouse Reef
           Thomas Reef

Var der i høst, utrolig mange bra dykk.
        Disse tre (nevnt over) er koralløyer i Tiran-stredet. Dykket på et av de (husker ikke hvilket men det sto et vrak på det (båt som sto oppå revet!!). Dykket på nordsiden (rett utenfor vraket) og skulle vistnok se hai (som vi ikke gjorde :-\\). Men det beste var avslutningen da vi gikk inntil veggen igjen og grunnere mot syd/vest og endte opp med å bli "tatt" av strømmen og "fløy" over koraller på grunna på 5 meter. Garantert verdens tøffeste 5-meterstopp!!!

Utrolig bra dykk på Dunraven, ikke spesielt tøft med vraket, men etter vraket så avslutter du på grunna og der også var et grunt område (5-8) meter med masse koraller å svømme rundt.

Ellers var det masse flotte vegger med masse flotte koraller og fisker på alle dykk, men disse var "spesielle" (i tillegg til Thistelgorm som er fortalt om tidligere i tråden)

PS Husk å drikke masse vann!!
        jeg drakk bare 4 liter pr dag (i mange dager) og måtte en tur i kammer  :headache:
        Beregn 4 liter pr pers (=75 kg, 5 liter dersom du er 100 kg) og legg til 1/2 liter pr dykk du gjør.
        Løs i tillegg ut dehydreringssalt i den første 1 1/2 liter du drikker pr dag - og nyt opplevelsen

-a
        -a

Comment

Etter min mening MÅ man få med seg Thistlegorm! Det er faktisk verdt å stå opp så tidlig for! :thumb:
          No bubbles!

Comment

Vi var så tidelig at vi måtte vekke manskapet på båten. Det går fint å forsette å sove på båten ut til Thistlegorm.

Jeg synes at vraket var flott. Det var ikke så mangen dykkere på vraket heller (kun 5 båter, mot 50 i høy sesongen), at det var mulig å ta et bilde uten at det var ti dykkere i bilde.

:diver_smiley:
            8)
            Ingvald Arne Meland
            iam@ingvald.com
            www.ingvald.com

Comment

Vi som skal på liveaboard bestemmer selv hvor vi ønsker å dykke.

Hvis været tillater det så er det ikke til hinder å dykke på Tistlegorm.

Mitt forslag til plan vil være å overnatte på ett av de nærliggende revene og ikke feste så jævelig på båten.
              Da vil vi være i stand til å stå opp tidlig, kjøre 30 min i båt og dykke som føreste gruppe på vraket.
              Da er det størst mulighet for å få se de pelagiske artene rundt baugen.

Å dra til Tistlegorm på dagstur høres bare ulidelig slitsomt ut.

Leder i Tønsberg Dykkeklubb
              Sjekk undervannsbildene mine på
              http://community.webshots.com/user/jonbruu

Comment

Det er flere som anbefaler Shark reef og Yolanda reef -- hvor ligger disse? Har et kart her som bare dekker de lokale dykkene.. Er det på vei mot Ras Mohammed, altså vest for Sharm?

Comment

Shark reef og Yolanda reef liker helt på spissen av Ras Mohammed.

En har der (nord til sør):
                  Ras Za'atar
                  Jack fish alley
                  Eel Garden
                  Shark observatory
                  Anemone city
                  Shark reef
                  Yolanda reef
                  8)
                  Ingvald Arne Meland
                  iam@ingvald.com
                  www.ingvald.com

Comment

Originally posted by J.Bruu View Post
                    Vi som skal på liveaboard bestemmer selv hvor vi ønsker å dykke.

Hvis været tillater det så er det ikke til hinder å dykke på Tistlegorm.

Mitt forslag til plan vil være å overnatte på ett av de nærliggende revene og ikke feste så jævelig på båten.
                    Da vil vi være i stand til å stå opp tidlig, kjøre 30 min i båt og dykke som føreste gruppe på vraket.
                    Da er det størst mulighet for å få se de pelagiske artene rundt baugen.

Å dra til Tistlegorm på dagstur høres bare ulidelig slitsomt ut.

Ha en god tur Jon! Å ta dagstur dit er bare sorgen Liveaboard er tingen. Da får man førstedykket før noen andre har kommet, og et dykk til når alle andre enten har reist, eller har pause mellom dykkene. Uansett om det er aldri så mange dykkere på vraket, er det et flott vrak.
                    Pass deg for Ramses revenge på båten. Maten blir ikke helt som dine stekte pølser fra Nøtterø ombord på Steinbiten :thumb:

Comment

Originally posted by øybrator View Post
                      Jeg får nesten tårer i øya hver gang jeg tenker på hvor stor opplevelse det var å dykke på Thistlegorm. Et annet aspekt er at Thistlegorm er under vurdering for å bli stengt pga skadene alle dykkerne har påført vraket opp gjennom årene. Jeg ville virkelig sørga for å få sett vraket før det eventuelt skjer.

Vil føre til at Thistlegorm ikke vil bli stengt for dykking, da det aldri har vært åpent for dykking heller.

Fakta er at noen med kraftig dyp lomme, ville kjøpe vraket, men det ble ikke akseptert eller godkjent av Egyptisk myndighet.

reiste selv ut med liveabord noe som var et meget bra sjakk trekk.[glow=red,2,300] INGEN RUSSERE PÅ LIVEABORD BÅTEN [/glow] ;D ;D

/s
                      Foretrekker heller hai enn isflak...

Comment

Her er noen bilder jeg tok på Thistlegorm: http://www.bgnett.no/~ingvaldm/gallery/wreck.html  :thumb:  :diver_smiley:
                        8)
                        Ingvald Arne Meland
                        iam@ingvald.com
                        www.ingvald.com

Comment

Originally posted by komodo dragon View Post
                          [glow=red,2,300]Ikke minst disse også[/glow]

Noen som kan anbefale noen av disse stedene på D dypeste???
                          Jackson Reef       anbefales
                             Woodhouse Reef    anbefales
                             Thomas Reef           anbefales
                             Gordon Reef           anbefales
                             White Knights        lokalt, bør ungås
                             Far Garden            lokalt greit
                             Near Garden         lokalt greit
                            Middle garden        lokalt bra
                             Temple                  lokalt, ok en gang
                             Ras Ghozlani         lokalt, kjedelig
                             Ras Za'atir (Ras Atar) bra
                             Jackfish Alley         anbefales
                             Shark Observatory anbefales
                             Anemone City         anbefales
                             Shark Reef/Jolanda Reef anbefales

Prøv å få til anemone city til shark til yolanda i en jafs, be om å få ta anemone til shark i "the big blue", det gir en ekstra kribling i magen å bare se blått i alle retninger og vite at under deg er det mage hundre meter til bunnen.

;D ;D
                          When The Going Gets Tough, The Tough Go Diving...

Comment

Er det noen som har tatt turen til Nabq fra Sharm? Er det verdt det?

Tror jeg lager en ny tråd på det spørsmålet, jeg.

Comment

Arbeider...
                            X