Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykking i Kroatia?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Dykking i Kroatia?

Skal på seileferie i Kroatia i 3 uker til sommeren. Reiser ut fra Split. Finnes det noen som har gode tips om fine dykkesteder der. Hva kan vi vente oss??? Vi lurer også litt på hvordan det er å skaffe luft? Kan det være en idê å leie kompressor i tillegg til flasker?

Vennlig hilsen

Siggen
    Florø; vestlandets beste dykkeby!

SV: Dykking i Kroatia?

Hei
    Jeg har dykket litt i Kroatia. Sjekk disse sidene.
    Det som er viktig å vite når du kommer dit er at det ikke er lov å dykke på egenhånd. All dykking skal skje gjennom dykkesenter eller andre registerte dykkeguider. Det har vært for mange tilfeller av fri dykking som har resultert i dødsfall - ikke minst fordi noen fortsatt fisker ulovlig med dynamitt rundt forbi. :duck: Ikke noe særlig :nono:

Du må også kjøpe et dykkekort før du får dykke gjennom dykkesenter, men det er noe de fleste dykkesenter kan selge - eller de gir deg beskjed om hvor du kan få kjøpt det.

Luft, flasker osv er ikke noe problem iogmed at du må via et senter anyway.

Sjekk denne siden for å finne aktuelle dykkesentre: http://www.diving.hr/
    Der finner du både informasjon om dykking i Kroati og linker til dykkesentre i hele landet - sjekk område 3 for Split og området rundt.

- Gry
    Det er vanskelig å gjøre comeback når du ikke har vært noe sted!

bilder: http://www.flickr.com/photos/grybadeengel/
    video: http://www.youtube.com/badeengel

Comment

Originally posted by ghh View Post
      Hei
      Jeg har dykket litt i Kroatia. Sjekk disse sidene.
      Det som er viktig å vite når du kommer dit er at det ikke er lov å dykke på egenhånd. All dykking skal skje gjennom dykkesenter eller andre registerte dykkeguider

Sjekk denne siden for å finne aktuelle dykkesentre: http://www.diving.hr/
      Der finner du både informasjon om dykking i Kroati og linker til dykkesentre i hele landet - sjekk område 3 for Split og området rundt.

- Gry
      Hei Gry!

Takk for rask og nyttig tilbakemelding. Men jeg ble svært i stuss på hva som er lov og ikke, etter at jeg gikk inn på "diving.hr". Du skriver at vi ikke kan dykke på egenhånd, men se hva som står på sidene her: INFORMATION ABOUT DIVING IN CROATIA

- The Ministry of Maritime Affairs, Transport and Communications has proclaimed new Regulation on Diving (Official Gazette No.47/99, My 17,1999.) This Regulation will govern the conditions for diving for recreation and sport in the internal and territorial waters of the Republic of Croatia. Croatian citizens well as foreign nationals may perform diving activities only if they hold a valid divers card.
      - Divers card will be issued by the Croatian Diving Federation and it will be valid for a year following the issue date. Divers card will be issued only to persons with adequate qualifications.
      - Temporary diving qualifications are not valid.
      - A fee for the issue of a divercard in the Republic of Croatia will amount to Kuna 100.
      - The area, at which diving is performed, must be visibly marked, an orange or red buoy or a diving flag.
      - The maximum approved depth for diving for sport and recreation is 40 meters.

Det står ingen ting som jeg kan se om at en må dykke med et dykkesenter. Lurer på hvordan jeg kan få klarlagt dette??

Du skriver "Sjekk disse sidene.." i begynnelsen av svaret ditt;  mangler det noen linker eller sikter du til undersidene på "diving.hr" ?

Takknemlig hilsen

Siggen

Comment

Hei igjen
        Joda det var de sidene jeg siktet til - bare litt treig med linken.
        Mulig de ikke har fått oppdatert sidene sine ennå - det ble innført nye regler i 2003 fordi de hadde uforholdsmessig mange dødsfall blant 'løse' dykkere. Så i henhold til reglene fra i fjor sommer så er det ingen fri dykking og sørg for å få dykkekortet til ca 100 kuna. Mulig det er endret - men det vet dykkesentrene helt sikkert - sjekk med dem. Men pass på steder hvor det er dykkeforbud - politiet er mye rundt og ikke veldig nådig hvis du er på feilt sted i gang med feile aktiviteter. :Jekyll-Hyde:

Jeg skal ned på ferie i år også, men rundt Orebic. Det blir både dykking oa annen avslapping. :thumb:

Det er vanskelig å gjøre comeback når du ikke har vært noe sted!

bilder: http://www.flickr.com/photos/grybadeengel/
        video: http://www.youtube.com/badeengel

Comment

Originally posted by ghh View Post
          Hei igjen
          Joda det var de sidene jeg siktet til - bare litt treig med linken.
          Mulig de ikke har fått oppdatert sidene sine ennå - det ble innført nye regler i 2003 fordi de hadde uforholdsmessig mange dødsfall blant 'løse' dykkere. 

Jeg skal ned på ferie i år også, men rundt Orebic. Det blir både dykking oa annen avslapping.  :thumb:

OK, da er jeg ikke i stuss lenger   Som vi alle vet, er ikke alle i denne verden like flink å OMORGANISERE og OPPDATERE sidene sine like ofte som DYKKESIDEN ;D 

Regner med at dykkingen er bra i Kroatia da, siden du reiser ned igjen påfølgende år :diver_smiley:  Er det noe som er svært spesielt, som vi bare bør få med oss der nede? Verdensklasse??  Vi kommer til å kruse endel rundt, i tillegg skal vil bo på land i Dubrovnik en stund og kanskje til Pula (skal leige litt bil).

Er det ellers noe dykkesenter du har spesielt god erfaring med?

Vennlig hilsen

Siggen

Comment

Siden du skal seile, kan du jo seile bort til Corfu !
            Der er det bra dykking
            Det ligger ett dykkesenter på NordVest siden, med bra dykking !
            Jeg har dykka på Mosel

Comment

Hei!

Er fra Kroatia selv, så det er jo gøy å høre at nordmenn har begynt å dra ned dit også! Tok dykkelappen min i Kroatia for tre år siden og har vel egentlig bare dykket der. Selve lappen tok jeg faktisk i Split, eller vel så bodde vi på en båt som seilte rundt Brac, Hvar og Solta (øyene utenfor Split) i en uke, så jeg anbefaler deg Pakleni Otoci utenfor Hvar eller så er Vis kjent for en del gode dykkemuligheter med et veldig bra dykkesenter på øya også (mannen som eier butikken har sin egen private dekomp. kammer) !!!

Håper turen blir en kjempe opplevelse, slik at du kommer tilbake dit flere ganger...det er et flott land med flott folk og nydelig hav

PS Det stemmer nok det at internett sidene ikke er oppdatert...var der i fjor og da var det ikke lov å dykke uten å være tilknyttet et dykkesenter...

DD
              "I dive because it is my life, my passion, my love" (David Rhea, GUE)

Comment

Originally posted by dykkedijana View Post
                Hei!

Pakleni Otoci utenfor Hvar eller så er Vis kjent for en del gode dykkemuligheter med et veldig bra dykkesenter på øya også (mannen som eier butikken har sin egen private dekomp. kammer) !!!

Håper turen blir en kjempe opplevelse, slik at du kommer tilbake dit flere ganger...det er et flott land med flott folk og nydelig hav

PS Det stemmer nok det at internett sidene ikke er oppdatert...var der i fjor og da var det ikke lov å dykke uten å være tilknyttet et dykkesenter...

DD
                Takk for et fyldig og fint svar Hva er Pakleni Otoci? Vi skal naturligvis til Hvar, så dette må du forklare. Skal også til Vis, så om du husker navnet på dykkesenteret blir jeg glad for det

At det er et fint land og et fint folk sier broren min også. Han har seilet der noen ganger tidligere, men vet ingenting om dykkingen der. Han skal være kaptein på den 38 fots Bavaria-seilbåten vi skal ha størstedelen av turen.

Til slutt; er det mange Kroatere som dykker? Dykker de også gjennom senter, eller har de dykkeklubber som her til lands? Kan du fortelle noe om prisnivå på turer/ leie av utstyr?

Vennlig hilsen Siggen

Comment

Hey

Dere som har vært der; Er det store avstander? Hvis man f.eks bor på Hvar, er det mulig å få dykket på de andre øyene i nærheten med dykkesenteret? Noen som kjenner til om det er noen vrak og grotter der?
                  Hvordan er det i Makarska- noe bra dykking der?

Reiser nedover i juli. 1 uke på Hvar og 1 uke i Makarska. Takker for alle tips

:diver_smiley:

Comment

Litt fakta om dykking i Kroatia!

1. En må betale en lisens på ca 110 kr for å få lov til å dykke, enten det er med dykkesenter eller individuelt.
                    2. Skal en dykke alene må man betale en individuell lisens i tillegg på ca 2750 kr. Dette er det kun et fåtall av Kroatere/turister som har. Kroatere er tilsluttet klubber/ sentre, og dykker på deres lisenser.
                    3. Det er ganske mange dykkesentre å velge mellom, men kvalitet på utstyr varierer. Anbefaler å ta med eget ventilsett!!! Skal en dykke mye, kan det være litt penger å spare på å ta med det meste av utstyr utenom bly og flaske. Da betaler en rundt 180-270 kr pr dykk. Ellers 300-450 kr. De fleste sentrene har gode båter, og tar deg med til fine lokaliteter.
                    4. Kroatia byr på knall sikt, mye eksotiske "akvariefisk", marine naturreservat, fine koraller, grotter, økologidykk og vrak (for dem som måtte like det).
                    5. Diving Center Pongo i byen Rogoznica har den beste lufta vi prøvde på våre dykk. Renslig og ny kompressor :thumb:. Senteret på Hotel Amphora på Hvar serverer derimot sterk oljeblanding :sleepy:

Skriver nok noe som ligner mer et reisebrev senere.

Comment

Skriver litt fra de siste dagene av ferien vår:

Pongo er altså en HUND. Med spesialsydd dykkerdrakt! Det er eieren av dykkesenteret sin hund, og eieren var en skikkelig trivelig ungdom (knapt 30?), som kunne gi mange gode tips om videre ferie i Kroatia. Han fikset oss en flott resturantopplevelse i byen Trogir, like nord for Split, en by som var pittoresk, og var vel bevart, med nydelige TAK, og utrolig mange fine kirker, og flott borg som hadde sluttet om hele byen, og enorm vollgrav/kanal som omsluttet den. Resturanten hadde den BESTE blekksprut i verden, fantastiske friterte fingermat-småfisk, nydelig sea bass (havabbor?) og bygget opp om en verneverdig ruin (ja, RUIN) kledd med kun et løvtak, og svaler som kretset om hodene våre, med en kløvd båt som VIPbord og helt åpent rett inn til kjøkkenet, faktisk den BESTE resturantopplevelsen i mitt liv . Pongo-sjefen anbefalte oss dessuten verdens beste is i Trogir (og Kroatene KAN is!), noe som stemte! På byens torg var det mange isresturanter, men den som lå helt i sydøstre hjørnet var bare BEST, akkurat som anbefalt.

I selve Rogoznica var det en kjempekjekk liten isresturant/isbar, og der var verdensmesteren i iskulekast . Det var en Kosovo-albaner som hadde bodd i byen i 40 år, men det var tydelig at Kroatisk RASISME rammet denne mannen og hans familie, tydelig vist med nedlatende blikk og negativ omtale. Dette med Rasismen var faktisk det verste vi opplevde i Kroatia, som ellers er et FANTASTISK FLOTT LAND, med et STOLT og FINT folk. Tilbake til iskulekasteren, han stilte meg opp på 20m avstand, og traff innertier rett i drøvvelen min , Det er den mest spektakulere isen jeg NOEN gang har spist. Ellers var mannen en fantastisk klovn, som sjonglerte med iskuler, trikset og gjorde andre uventa overraskelser (vil ikke si mer, for da er det ikke overraskende for dere ). Anbefales like mye som DYKKINGEN i området! Ungene mine kommer nok ALDRI til å glemme den iskrem mannen (og heller ikke broren min, som hadde latterkrampe i flere timer etterpå). Kroatia er virkelig verdt et besøk, uten de store badeland og tredemølleturismen. Kjempemorro å seile rundt, og treffe Polakker i små eggeskallseilbåter på 16 fot, som med stolthet ankrer opp ved siden av 40-120 fots seilbåter/luksus skuter, og krever sin hevdvunnede ankringsplass, fordi de faktisk har feriert her i 30-40 år!

Har bare to av dykkene mine i Croatia på loggen, (mistet dem ved en av logg oppgraderingene , men skal nok føre dem på nytt.

Skriver kanskje mer her inne...

Siggen

Logg fra dykk i Rogoznica
                      http://www.dykkesiden.com/logg/view.php?id=823
                      http://www.dykkesiden.com/logg/view.php?id=824

Comment

Arbeider...
                      X