Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dykking på Malapascua - Filippinene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Dykking på Malapascua - Filippinene

3. til 21. desember 2010

MALAPASCUA

Mens desemberkulda satte inn for fullt her hjemme, reiste vi forventningsfulle østover. Det var varme, hvite sandstrender og dykking som lokket og målet var Malapascua. Øya blir av noen sammenliknet med Boracay før turstmassene tok over og er en rolig, idyllisk perle. Hvite strender, klart vann og palmer er kulissene og det er behagelig avlappende å være her. Få turister, godt med plass, ingen selgere på stranda, ikke noe vannscootere og ikke noe bråk. Hit drar du for å slappe av, ikke for å feste!
    De aller fleste som kommer til øya er, eller ønsker å blir dykkere. Det eneste turistaktige er alle dykkeresortene som ligger på rekke og lokker med Tresher shark, hammerheads og rokker, og garanterer deg ihvertfall en fantastisk dykkeopplevelse. Dersom du er av de som ikke liker deg 18 meter under havoverflaten er det også rikelig muligheter til å snorkle sammen allverdens fargerike, flotte fisk. I tillegg har jeg her opplevd å faktisk kunne "vraksnorkle". På en rundtur med båt rundt øya snorklet vi flere steder og fikk blant annet sett et japansk skipsvrak fra 2. verdenskrig!

Vi bodde på Exotic Island Dive Resort og kan helt klart anbefale det videre. Dette var virkelig noe annet en backpacker-livet jeg har levd på mine siste reiser. Bungalow på stranda, aircondition, minibar, nyvaskede håndklær hver dag, solsenger og servering på stranda. Jeg må ærlig innrømme at vi ikke beveget oss så fryktelig mye utenfor resorten fordi vi trivdes så godt. Etter min mening hadde Exotic det beste dykkestenteret, den beste restauranten, den beste stranden og den suverent beste servicen på hele øya, så hvorfor skulle vi egentlig det? Her er deres hjemmeside om du noen gang skal på disse trakter: http://www.malapascua.net/

Av opplevelser utenfor dykking, snorkling og strandliv kan jeg anbefale en gåtur rundt hele øya. Det er gjort på en halv dag og underveis får du møtt lokalbefolkningen som er svært vennlige, sett hanene som er bundet fast på pinner utenfor hvert hus og nytt utsikten fra lighthouse. I tillegg kan du leie båt og mannskap for en billig penge og utforske området rundt øya.

På Malapascua tok jeg et skritt videre i PADI-systemet, og ble Advanced Open Water Diver. Jeg betalte cirka 1500 NOK for dette og fikk da 7 dykk inkudert. Oppdriftskontroll, fiskeidentifisering, dypdykk, nattdykk og navigasjon stod på menyen. ellers tror jeg at vi betalt ca 350 NOK for et fundive, men husker desverre ikke helt nøyaktig.

Det mest populære dykket er til et sted der det er stor sjans for å se Tresher-shark. Her går vi ned til 30 meter og ligger på bunnen der og venter. Rett framfor oss er det et drop ned til hundrevis av meter. Og det er her vi var så heldige å få se en Tresher-shark som svømte forbi flere ganger. Et herlig og avslappende haidykk. Det er også mulig å gå se andre haier og rokker her, men vi var desverre ikke så heldige denne gangen.
    Ellers hadde jeg også et par herlige nattdykk, utrolig mye fint og se om natten. Det beste er kanskje å se "dansen" til de fargerike mandarinfiskene og mange sjøhester.

hilsen Bobleliv.

- Titt gjerne innom bloggen min: www.bobleliv.blogspot.com

Dette er en reiseblogg med mye dykkestoff fra mine mange utenlandsturer. Velkommen skal du være!
Arbeider...
X