Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 7124 Feriedestinasjon for ikke *bare* dykking og strandliv? - Dykkesiden

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feriedestinasjon for ikke *bare* dykking og strandliv?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Feriedestinasjon for ikke *bare* dykking og strandliv?

"Nå går vi mot vinter, og vi har ingen sommer hatt. Men hva skal man med sommerhatt når det går mot vinter?" Årets sommer har vært bedr****. Neste år blir det nok sydligere strøk. Men hvor i det store utlandet bør man reise når bare halvparten av reisefølget dykker og den andre halvparten av følget ikke er særlig motivert for en ren "sydenferie" av klassisk type med bare strender og turistfeller og heller ikke er veldig fristet av tanken på å sitte standby og vente på dykkere?

Jeg fisker altså etter tips om feriemål som både kan gi noen fine dykk for forholdsvis urutinerte dykkere (10-ish dykk i loggen pr. dato, muligens AOW i løpet av det kommende året) og fine ferieopplevelser utover det å ligge på ei strand og steike seg.

Feriedestinasjon for ikke *bare* dykking og strandliv?

Du skal dra til polen der er greit plass på ferie med fiske dykke og bade for eksempel gdansk eller andre sjøbyen

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Comment

Re: Feriedestinasjon for ikke *bare* dykking og strandliv?

Strenge kriterier fra den andre halvparten her, sol og varme, men ikke strender eller andre turister

Går det kanskje ann å reise på en "klassisk" sydentur, men med en annen vinkling? Har selv vært på en del charterturer, men klart å styre unna det værste trøkket. Dra til en gresk øy som tilbyr dykking. Legg inn leiebil i budsjettet, og utforsk øya på egenhånd. Så kan dykkerne for eksempel ha 1-2 dager dykking, fra morgenen av - og som er ferdig til midt på dagen. Disse timene kan ikke-dykkerne for eksempel lese en bok på hotellet eller på cafe.

Dykkesenterene på sydensteder er vandt til turister med lite erfaring, og legger opp opplegget deretter. 10 dykk er ikke noe problem.
      Nå er kanskje ikke middelhavet det aller mest spennende farvann å dykke i, men det får da være grenser for hva en kan få til

Har selv kjørt modellen over på 3 sydenturer, og både dykker og ikke-dykker har vært meget fornøyd med måten det ble organisert på.

Nå har jeg ikke vært på Malta, men dette går jo for å være en bra plass i middelhavet. Sikkert noe å finne på på land også.

Comment

Dra til Filippinene

Comment

Originally posted by boltit View Post
          Strenge kriterier fra den andre halvparten her, sol og varme, men ikke strender eller andre turister
          *kremt* Ikke bare strender og andre turister

Går det kanskje ann å reise på en "klassisk" sydentur, men med en annen vinkling? Har selv vært på en del charterturer, men klart å styre unna det værste trøkket. Dra til en gresk øy som tilbyr dykking. Legg inn leiebil i budsjettet, og utforsk øya på egenhånd. Så kan dykkerne for eksempel ha 1-2 dager dykking, fra morgenen av - og som er ferdig til midt på dagen. Disse timene kan ikke-dykkerne for eksempel lese en bok på hotellet eller på cafe.
          Ikke dumt, den løsningen skal jeg tenke litt mer over.

Nå er kanskje ikke middelhavet det aller mest spennende farvann å dykke i, men det får da være grenser for hva en kan få til

Har selv kjørt modellen over på 3 sydenturer, og både dykker og ikke-dykker har vært meget fornøyd med måten det ble organisert på.

Nå har jeg ikke vært på Malta, men dette går jo for å være en bra plass i middelhavet. Sikkert noe å finne på på land også.
          Malta er et sted jeg har kikket litt på, det virker som en litt OK feriedestinasjon for mer enn stereotypisk sydenturisme på stranda, men som du sier regnes jo ikke Middelhavet som det mest spennende dykkemålet. Egypt/Rødehavet frister veldig, men der ser jeg ikke helt for meg hvordan man skal klare å kombinere dykking med noe særlig annet enn strandliv...

Originally posted by Halvorsen View Post
          Dra til Filippinene
          Fristende, men jeg har det for meg at det kan bli litt langt og antakeligvis noe over budsjett...

Comment

Heisann. Bra problemstilling du reiser der. Vi dro på øyloffing i Hellas i år (også) og der kommer dere glatt utenfor turistfellene om dere "tør" å dra på mindre øyer. Tar dere fly til Kos, er det masse båter som går til mindre øyer, og flere av de har et dykkesenter. I andre tråder står det at det ikke er all verden av liv i Middelhavet, og det stemmer, sammenlignet med f.eks. Rødehavet. Men jeg tror ikke at 47 grader i juli i Sør-Sinai er noe gøy for noen (om dere må legge ferien til den tiden av sommeren). Og det er definitivt mye mer liv enn i Trondheimsfjorden.

Jeg har dykka på Samos til Tony, en kjempekar som gjør alt for at du skal trives når du dykker der. Google "Samos Diving Center", så kan du lese mer der. Jeg har også dykka på Kalymnos, hvor det er en utrolig topografi under vann. I tillegg kan du være heldig å se Monk-sel, som er SVÆR! I år dykka jeg på Folegandros (som ligger i Kykladene), hvor de har et helt nytt dykkesenter, Sea U. Spiros, som driver det, er superentusiastisk, og vi dykka på et rev og i ei grotte. Det er også utrolige vegger der, det er ei øy som går rett opp av havet.

Og øyer som Kalymnos (eller naboøya Telendos) og Folegandros er langt utenfor de typiske All-Inclusive-fellene!

At overnatting ligger mellom 25 og 40 euro og Norwegian har hyggelige priser for bare fly nedover og hjem igjen, legger ikke noe demper på ferien...

Comment

Selv har jeg og kona dykket de fleste stedene som er nevnt i tråden, men jeg er jo heldig med kona.... Malta er et topp dykkemål både for begynnere og tech. Det er utrolig go sikt vanligvis, har vært verre enkelte ganger i Thailand... Det er både strand og båtdykking, vrak, chimneys, for alle dykkere. Anbefaler jo Seashell som vi og andre er på siden er svært fornøyde med. Vi bord da i Melliaha, og har gangavstand til senter og strand(ved siden av senteret) Dykking: Mye fine caves på Comino.... Ellers er det mye historie og se på Malta, øya er liten, og alt rekkes via buss.
              Ellers er Hellas også helt topp, har dykket i Saronniske(Ermione/Hydrafjorden, Kallianos Diving, George/Dimitri), og på Antiparos. Liker du Hellas, er det en topp ferie. Rolige, små øyer, og du kan ta båt til de fleste andre øyene hvis du vil oppleve mer. Mest og se rundt Antiparos(Caves, grotter, noe vrak, Blue Island Diving, Gary). Østen er best om vinteren, og ja, det er mye mere liv i Thailand og Rødehavet, men det er mye morsomt og se andre steder også! Sjekk opp Seashell og Blue Island D på Facebook, der ligger det mye bilder og stoff fra dykkestedene!
              RC3

Comment

Jeg kan anbefale Thailand på det sterkeste. Det er absolutt mye annet å gjøre enn bare sol og bad. Det er et land det er lett å reise rundt omkring i. Ta for eksempel nattbussen nedover fra Bangkok og reis ut til øyene Koh Tao, Koh Phangan og Koh Samui.Det er bare noen timer med båt mellom de tre øyene, så det går an å variere litt hvor en vil holde til og får dermed sett og opplevd mye mer. Og for deg er det herlig og billig dykking fra alle øyene.
                hilsen Bobleliv.

- Titt gjerne innom bloggen min: www.bobleliv.blogspot.com

Dette er en reiseblogg med mye dykkestoff fra mine mange utenlandsturer. Velkommen skal du være!

Comment

Miami / Fort Lauderdale i Florida. Der får du storby, shopping, strandliv, uteliv, dykking , fisking, sigtseeing med mere. Lei bil å reis til Orlando og opplev Disney parkene og Sea world. Kjør vest til Tampa og gå i Bush Garden med noen tøffe berg og dalbaner. Kjempegøy selv for voksne uten barn. Sett nesen sørover mot Key West gjennom The Everglades der man kan dra på aligator safari med luftpute båt. Kjøreturen nedover Keyene er en opplevelse i seg selv. Vel fremme på Key West er det masse dykke muligheter.

Her er jo noen turistfeller, men man velger jo selv hvor mye man orker.
                  http://www.askoysportsdykk.no/ og på https://www.facebook.com/askoysportsdykk

Mine dykke videoer på YouTube : http://www.youtube.com/user/TheMgjel...ow=grid&view=0

Comment

Har lurt på det samme som trådstarter. Endte opp med å bestille tur idag til Gozo for hele familien. Jeg har ikke vært der tidligere så det blir spennende å se hvordan det blir. Har bare hørt endel positivt så vi tar sjansen.

Comment

Arbeider...
                    X