Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal jeg ta med eget utstyr på ferie?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Skal jeg ta med eget utstyr på ferie?

Jeg skal reise 2 uker til El Gouna i egypt snart. Da må det jo selvfølgelig dykkes! Samboeren min har ikke lappen men skal mest sannsynlig ta den der nede. Jeg selv har AOW...
    Siden vi ikke skal på en "dykkerferie" så er jeg litt usikker om jeg orker å dra med meg alt utstyr selv. Skal nok ikke dykke mere en 2-3 dager...
    Men hvordan er det der nede med leie, priser, kvalitet osv?
    Bør jeg ha med feks ventilsett selv? Og, bruker de DIN eller YOKE der nede? Jeg har DIN...
    Hva med BCD?

Takk på forhånd for tilbakemeldinger

Sv: Skal jeg ta med eget utstyr på ferie?

Selv har jeg med alt utstyr unntatt flaske og bly,men skal du bare dykke noen få dykk blir det vel overkill....ville i allefall tatt med ventilsett og computer...., ev. lykt.DIN der jeg var. Har uansett med et alu adapter til yoke på reiser.
    RC3

Comment

Originally posted by Taffel View Post
      Jeg skal reise 2 uker til El Gouna i egypt snart. Da må det jo selvfølgelig dykkes! Samboeren min har ikke lappen men skal mest sannsynlig ta den der nede. Jeg selv har AOW...
      Siden vi ikke skal på en "dykkerferie" så er jeg litt usikker om jeg orker å dra med meg alt utstyr selv. Skal nok ikke dykke mere en 2-3 dager...
      Men hvordan er det der nede med leie, priser, kvalitet osv?
      Bør jeg ha med feks ventilsett selv? Og, bruker de DIN eller YOKE der nede? Jeg har DIN...
      Hva med BCD?

Takk på forhånd for tilbakemeldinger
      heisann. var selv nede i El Gouna for 3 mnd siden å fikk 5 dager med dykkking/kursing. Hadde med ventilsett , drakt ,abc , computer å vinge. Leide vams d12, ventilsett ,stage , å prisen var overhode ikke mye (peanuts). Skal du kun dykke i 2-3 dager tror jeg det holder plenty med computer å maske så slipper du arbeidet å ta med + du sparer vekt

hvor skal du bo?

Lambi
      Jeg fikk din-ventiler der nede
      Dykking er ingen hobby!
      Dykking er en livstil!

Comment

Da var det jeg tenkte også, blir fort mye slit å ekstra ting å passe på om jeg skal dra med alt. pluss overvekt eventuellt. Blir nok så jeg tar med kun ABC og computer, får se hvor mange kilo jeg har å gå på når jeg har pakka resten Skal bo på Mövenpick Resort and Spa.
        Har du noen fine sentere å anbefale eller? Har sjekka ut Colona Divers, de virker gode.

Comment

Førstepri til dykking er ABC og computer. Deretter faktisk en langslange, speil, dekobøye og spole. Etter det, fullt ventilsett, og eventuelt et lite kamera med hus. Alt dette går fint i håndbagasje. Etter dette; noen inner-våtdrakter (1mm topp og/eller 3mm shorty), og lykt.

Erfaringene med dykkesentre i Egypt er at de fikser DIN-koblinger fint.

Speil er for å signallisere dykkebåt hvis du driver vekk. Dekobøye for å gjøre sikre oppstigninger der det er båttrafikk (og dette er et tema i Egypt).

Du må regne med at leievåtdrakter er ganske slakke i passform, derfor noen tynne innerdrakter. BCD'er til leie funker ganske fint, og er også tilpasset de lokale flaskene; så medmindre du skal ha VBH-rigg med er ikke dette noe stort tema.

-- mrr
          -- mrr

Comment

Originally posted by Taffel View Post
            Da var det jeg tenkte også, blir fort mye slit å ekstra ting å passe på om jeg skal dra med alt. pluss overvekt eventuellt. Blir nok så jeg tar med kun ABC og computer, får se hvor mange kilo jeg har å gå på når jeg har pakka resten Skal bo på Mövenpick Resort and Spa.
            Har du noen fine sentere å anbefale eller? Har sjekka ut Colona Divers, de virker gode.
            akkurat sentrene er små , å har et lite utvalg , men båtene går ut rundt 8-9om morran , å returnerer 3-4 tiden på formidagen så det var yderst lite jeg var på selve senteret (Orca diving-center)
            Colona divers har et solid rykte på seg , å er stor der nede så dem tror jeg vil være veldig bra å bruke.

Lambi
            Dykking er ingen hobby!
            Dykking er en livstil!

Comment

Det er også en god ide å gi dem beskjed i god tid hva du har tenkt å leie. Drakt/bcd etc med litt indikasjoner om størrelse.

-- mrr
              -- mrr

Comment

Jeg syntes leie der var relativt dyrt, er ikke så alt for dyrt å ta med eget.
                Dette er hva ting koster på Colona, 25 € pr dag, altså ca 187 pr dag for alt utenom computer.

http://www.colona.com/pricelists/Sharm-pricelist.pdf
                • Complete equipment: (ABC, BCD, regulator, wetsuit & computer) € 30,-
                • Full equipment: (ABC, BCD, regulator, wetsuit) € 25,-
                • Package of: BCD, regulator, wetsuit € 20,-
                • BCD or regulator € 9,-
                • Wetsuit full € 8,-
                • Wetsuit short € 5,-

Om det lønner seg å ta med eget, eller leie må du nesten vurdere selv...
                Jeg tok med eget første gangen dykket skikkelig der, men da "bodde" jeg på båten i 2 uker.

Ellers burde du vurdere om du trenger våtdrakt eller ikke, snittet i Juli ligger på 29 grader, ut fra egne erfaringer holder temperaturen seg nedover. I fjor rundt disse tider dykket jeg alltid uten, og ble aldri kald, da lå det stabilt på 26 grader.
                Nå dykket jeg bare en gang sist gang jeg var der, leide dermed alt utenom ABC og computer. Ventilsettet var så som så, lakk litt ut fra overgangen mellom slangen og 2.trinnet på min ventil, men aldri noe problemer med det. De hadde alltid reserve av alt. Ellers bar det jo preg av at det var brukt litt...

Ellers kan jeg på det varmeste anbefalle Colona, har absolutt ingenting å utsette på de. Stort sett skandinaviske instruktører og kunder med på dykkerturene...
                De er ganske fleksible også, de fikset en dykkerinstruktør på en snorkletur så jeg og buddy`n min kunne dykke fra samme båt som niesen min snorklet fra
                Colona henter deg på hotellet og kjører deg hjem igjen etterpå gratis, men det tror jeg de fleste gjør.
                Jeg er veldig, veldig fersk innen dykking, så jeg beklager på forhånd alle uttryks-feil, missforståelser og dumme spørsmål

Comment

Jeg har reist mange ganger med store bagasjerestriksjoner og masse utstyr. Det å pakke ventilsett, computer, kamera, spole+bøye, maske(r), 1.5mm topp+3mmshorty, sandaler, våtsokker (beskytter fint computer, kamera, maske), liten lykt mm 2 t-skjorter, 2 truser og en shorts, tannkost mm i en bitte liten ryggsekk er ganske rutine. Finner+drakt og bcd eller vbh, og evt hovedlykt går fint i bagasjen. Det meste av dette er plukket ut med tanke på lite vekt og plassforbruk.

Med 20 kg + 8 kg får man fint med vanlig sportsdykkerutsyr og klær til strand/tropebruk. 32 +8 kg holder fint til fullt teknisk utstyr.

Jeg har med et sett av drakter som matcher temperaturer fra 23 til 32 grader.

-- mrr
                  -- mrr

Comment

Hva gjør jeg med ventilsettet mitt når jeg har Halcyon tilkobling til flaskene? Må jeg bytte førstetrinnet for å kunne ta det med på ferie da?

Comment

Re: Sv: Skal jeg ta med eget utstyr på ferie?

Originally posted by subsoniq View Post
                      Hva gjør jeg med ventilsettet mitt når jeg har Halcyon tilkobling til flaskene? Må jeg bytte førstetrinnet for å kunne ta det med på ferie da?
                      Hvis du med Halcyon-kobling mener klokobling (yoke mount), finnes det adaptere både for DIN->klokobling og omvendt å få kjøpt.

Jeg har et annet nybegynnerspørsmål: Siden man dykker vått der nede, vil det være noe problem at svømmeføttene man har er i størrelse tilpasset tørrdrakt+rockboots? De blir ikke for vide?

Comment

Re: Skal jeg ta med eget utstyr på ferie?

ja, det blir et problem! ellers er det en veeldig stor størrelse på våtdrakta.
                        Dykking er ingen hobby!
                        Dykking er en livstil!

Comment

Halcyon? Vet ikke om de har egen kobling.

Det er to typer klokobling, yoke (232 bar max) og int (eldre, 207 bar). Int er smalere i midtåpningen sin. Hvis den kan tres over en vanlig 232-bars flaske er det en yoke.

DIN finnes i tre utgaver, 200, 232 og 300 bar. Ventilsett på høyere trykk går på flaske med lavere trykk, og fylleslange går på flaske med likt eller høyere trykk.

Flasker på 200, 207 (3000 PSI), 232 bar har ofte "sukkerbit" innsats for yoke.

De aller fleste dykkesentra har adaptere for dette i alle retninger.

Mkt våtdrakt og finner; du trenger våtsokker for å bruke fullfotsfinner. Hvis finnene fortsatt er for store prøv noen surfe-boots, slike de har i surfebutikker.

Ta med finnene i butikken og prøv. Skal ikke være slark på foten.

-- mrr
                          -- mrr

Comment

Originally posted by mrr View Post
                            Mkt våtdrakt og finner; du trenger våtsokker for å bruke fullfotsfinner. Hvis finnene fortsatt er for store prøv noen surfe-boots, slike de har i surfebutikker.

Ta med finnene i butikken og prøv. Skal ikke være slark på foten.
                            Den der skjønte jeg ikke. Jeg snakker om å bruke eget ABC-utstyr sammen med leievåtdrakt, siden folk anbefaler å ihvertfall ta med eget ABC-utstyr. Jeg har ikke våtdrakt og har igrunnen ingen konkrete planer om å skaffe noe slikt. Jeg har tørrdrakt, rockboots og finner med hælstropp, og slik jeg har forstått det nå, passer mine finner antakeligvis ikke hvis jeg drar på ferie til sydligere strøk og leier meg en våtdrakt. Da blir sydenferieutstyrsalternativene mine enten å kjøpe et ekstra par med finner, eller å leie finner, våtdrakt, flaske og BCD. I sydenferiebagasjen havner da maske, snorkel og ventilsett med luftintegrert computer.

Comment

Originally posted by Størker View Post
                              Da blir sydenferieutstyrsalternativene mine enten å kjøpe et ekstra par med finner, eller å leie finner, våtdrakt, flaske og BCD. I sydenferiebagasjen havner da maske, snorkel og ventilsett med luftintegrert computer.
                              Jeg har brukt de samme finnene i Norge (med tørrdrakt) som i syden (med våtdrakt). Du trenger (som mrr sier) sannsynligvis bare våtsokker. Dette finner du på nærmeste dykkesjapp™.

Sist endret av henrik242; 06-07-2012, 14:23.

Comment

Arbeider...
                              X