Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilder og video fra en nydelig dykkehelg!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Sv: Bilder og video fra en nydelig dykkehelg!

Har vært feskar i nokken år, vest vi va så tullat å komme på land mæ fesk (steinbit, breiflabb, torsk,......) som ikkje va rektig bløgga venta det kraftige reaksjona fra myndigheitan olice:. med vraking av last som resultat då dettan ikkje va egna som menneskemat... :indifferent:
    Bløgging foregår på den måten at man gjør minst mulig skade på fesken,
    skal bare utføres et lite snitt av hovedpulsåra forran hjertet slik at skapningen e i livet og hjertet kan pumpe den litt forfjamsa fesken tom for blod (vektig at fingeren ikkje blir i veien for bløgginga då dettan kan gjøre jævlig vont, (samme som kan forekomme ved bruk av stein til kasterering av rein)) :lol:

Comment

Originally posted by Eivind.H View Post
      Har vært feskar i nokken år, vest vi va så tullat å komme på land mæ fesk (steinbit, breiflabb, torsk,......) som ikkje va rektig bløgga venta det kraftige reaksjona fra myndigheitan olice:. med vraking av last som resultat då dettan ikkje va egna som menneskemat... :indifferent:
      skal bare utføres et lite snitt av hovedpulsåra forran hjertet slik at skapningen e i livet og hjertet kan pumpe den litt forfjamsa fesken tom for blod (vektig at fingeren ikkje blir i veien for bløgginga då dettan kan gjøre j****g vont, (samme som kan forekomme ved bruk av stein til kasterering av rein)) :lol:

;D
      Livet er skjønt, bare man er karaktersvak nok til å nyte det...

Comment

Interresant dette med fisk og hva den tåler av smerte osv. Jeg skulle nesten startet en tråd angående temaet for å få igang en diskusjon her uten å ødelegge mer av denne, for meg, en fin lesning av et innlegg.

Ja, det er nok noen "gamle grett'ne gubber" her.
        Ja, det er nok noen "unge tosker med alt for stort selvbilde"
        Ja, det er nok noen "uvitende mennesker med ønske om å lære.."
        etc etc etc.. Velkommen til et forum. Jeg er to av de ovenfor, kanskje tilogmed alle tre.

Jeg syntes hele greia er blåst opp til de grader, det er forskjell på å nappe'n litt og å rive av seg utstyret.
        Jeg har tilogmed brukt LEVENDE fisk som AGN!.. omg, w00t. Jeg er jo syyyk.

Man holder seg til det man vet, og lærer så lenge man har lever. Samtidig skal det sies at når en marinebiolog, med fler, syntes det er horribelt må da være greit det også. Også ontopic: fint innlegg i starten der. Så har vi alle lært litt ogsp. All is well in scubatown. fortsett å dykk og kos dere med det.
        Scuba Divers Go Down For Pleasure...

Comment

Originally posted by StianLS View Post
          Burde kanskje det da. Ville aldri tatt en på den størrelsen. Jeg går etter størrelsen på fisk / skalldyr før jeg evnt tar dem, ikke vekten..

Å korr du vase... Størrelse og vekt er jo to helt forskjellige ting, eller?? Forøvrig tror jeg at hvis du lar breiflabb på 6,5 kilo passere som "for liten" så er jeg kongen av Danmark.

Originally posted by Sid View Post
          Originally posted by Kompressor View Post
          Originally posted by StianLS View Post
          Til venstre, ja..

Javel? Den veide 6,5 kilo... Den til høyre veide 16,8 kilo. Kjøp deg nye briller! ;D

Hmmmm, du bruker vel ikke svensk fiskevekt??

>

Morroklumpen!! Neida, begge ble veid på digital fiskevekt.
          -Tur til Bergen om ikke alt for lenge. Ringes? Dykke!!

Comment

Originally posted by Eivind.H View Post
            skal bare utføres et lite snitt av hovedpulsåra forran hjertet slik at skapningen e i livet og hjertet kan pumpe den litt forfjamsa fesken tom for blod (vektig at fingeren ikkje blir i veien for bløgginga då dettan kan gjøre j****g vont, (samme som kan forekomme ved bruk av stein til kasterering av rein)) :lol:

hehe, ja det var en skummel opplevelse for meg når jeg var rundt 8 år og fikk se bløgging for første gang av et familiemedlem fra Leka. Jeg kjenner ikke noe forskjell på fisken som er bløgget og ikke, men skal visst nok ha en del å si.

Comment

Originally posted by Fireprint View Post
              Interresant dette med fisk og hva den tåler av smerte osv.
              Ja, sånn at synsing uten fakta i bunnen skulle prøve å motbevise forskning - uvitenhet som motargumenteres med fakta er ikke lenger uvitenhet, men derimot ignoranse - ofte arrogant sådan...

Det lovbruddet får ligge på din kappe & er forkastelig!!

-Fredrik Myhre-
              www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
              We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
              such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Comment

Originally posted by myhre View Post
                Interresant dette med fisk og hva den tåler av smerte osv.
                Ja, sånn at synsing uten fakta i bunnen skulle prøve å motbevise forskning - uvitenhet som motargumenteres med fakta er ikke lenger uvitenhet, men derimot ignoranse - ofte arrogant sådan...

Det lovbruddet for stå for din kappe & er forkastelig!!

Klart, Jeg venter da heller ikke at du skal stå ansvarlig. Jeg har sikkert gjort værre ting også jeg. Shit happends en gang iblant. Men usikker på hvorfor de brukte levende bait egentlig, jeg hørte aldri med de. Jeg fikk hai da og var fornøyd turist, og har ikke mistet noe søvn av den grunn.

edit: Glemte å nevne at, det var veldig bra lesning om temaet du hadde tidligere. Jeg var klar over at fisk reagerte på morfin til en grad men ikke at det hadde kommet så langt som å dokumentere smerter. Jeg kommer nok ikke til å stoppe med catch&release, da jeg fortsatt mener det er bedre med en liten sjanse enn ingen sjanse.. og FÅR jeg fisk jeg ikke liker/ønsker/etc så blir den enten teine mat eller så slipper jeg den som regel ut.. noen har blitt måkemat men shit au. livet er hardt.

Comment

Men usikker på hvorfor de brukte levende bait egentlig, jeg hørte aldri med de. Jeg fikk hai da og var fornøyd turist, og har ikke mistet noe søvn av den grunn.

edit: Glemte å nevne at, det var veldig bra lesning om temaet du hadde tidligere.
                  Da var det vel ikke kanskje ikke lovbrudd - siden dette neppe var i norsk farvann... Men forkastelig like så! :P

Forskning er alltid interessant å lese det - og noe man bør legge seg på minnet, da spesielt hvis referansene i forsøkene er gode...

-Fredrik Myhre-

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.

-Qwatsinas

Comment

Men usikker på hvorfor de brukte levende bait egentlig, jeg hørte aldri med de. Jeg fikk hai da og var fornøyd turist, og har ikke mistet noe søvn av den grunn.

edit: Glemte å nevne at, det var veldig bra lesning om temaet du hadde tidligere.
                    Da var det vel ikke kanskje ikke lovbrudd - siden dette neppe var i norsk farvann... Men forkastelig like så! :P

Forskning er alltid interessant å lese det - og noe man bør legge seg på minnet, da spesielt hvis referansene i forsøkene er gode...
                    Dykket i Spania i fjor sommer, Der var det veldig populært å fiske havål med levende agn. Som den fredselskende humanist fra Norge slapp jeg fri flere av disse agnene, helt til divemasteren så meg......
                    Fisket der foregikk på revet og det lå "tonnevis" med rester av mistet utstyr alle steder.
                    Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Hei Linn Pinn Dykkeskinn

Det er mye meninger her. Måten dere avlivet steinbitten på var helt flott
                      Lek med akvatisk miljø derimot var ikke så bra, men man lærer jo etterhvert

Viktor Hansen
                      Ex-dir

Comment

Originally posted by Viktor Hansen View Post
                        Hei Linn Pinn Dykkeskinn

Det er mye meninger her. Måten dere avlivet steinbitten på var helt flott
                        Lek med akvatisk miljø derimot var ikke så bra, men man lærer jo etterhvert

Viktor Hansen
                        Hei!

Takk for det. Joda, vi lærer jo hele tiden, så nå vet vi mer ang. hva breiflabben tåler og ikke, kommer nok til å være mer forsiktige med det fra nå av.
                        Har fått mange støttende tilbakemeldinger på PM også, setter stor pris på det, at folk forstår at dette ikke var ment som en ond handling for å pine fisken.
                        Mange som også vil at vi skal fortsette å legge ut bilder og fortelle om dykkene, og det kommer vi til å gjøre også
                        Nordhordland Dykkerklubb - www.nhdk.no
                        https://www.facebook.com/groups/459715234083407/

Comment

Fysisk smerte er vel bare å se på som noe forbigående ubehag. I noen tilfeller endog som et stimuli. Klart at mye fysisk smerte er mye ubehag. Lidelse er et mye mere omfangsrikt begrep, og da er det enklest å ta utgangspunkt i hvordan man selv opplever det. Men selvsagt er dette en fattig modell, når det gjelder fisk og krabber og sånn.

Den fremherskende normen (også kalt inter-subjektiviteten) innen etik, moral, filosofi eller hva det måtte være er like mye et uttryk (snapshot) for tidspunkter innen fænomener som er i stadig forandring. Å hetse de som ligger på et utviklingstrin under, samt å aspirere mot trinnet over ligger i menneskets natur.

For meg, i min vurdering av andre menneskers egenskaper, spiller det en stor rolle hvorvidt deres opptreden i naturen ser ut som en lek med mennesket i sentrum, eller ser ut som en oppdagelsesreisende i naturen, med mennesket som observatør og forsigtig deltaker. Det gjør hele forskjellen. Regler om avliving og forståelse av sentralnervesystemer er for så vidt fint, men det er saken underordnet. Det handler om hva det er vi driver med. Og jorden har vært plaget nok av folk (troende) som til enhver tid har trukket ned sannheter over hodet på andre. Brennt dem på bålet, etter å ha plaget dem i det uendelige for å få dem til å TILSTÅ.

Når du har lappet lenge nok, og har lyst på å se hva det egentlig er som befinner seg under alle lappene, da er det ingenting igjen.

Comment

Originally posted by Kåremand View Post
                            Fysisk smerte er vel bare å se på som noe forbigående ubehag. I noen tilfeller endog som et stimuli. Klart at mye fysisk smerte er mye ubehag. Lidelse er et mye mere omfangsrikt begrep, og da er det enklest å ta utgangspunkt i hvordan man selv opplever det. Men selvsagt er dette en fattig modell, når det gjelder fisk og krabber og sånn.
                            Tror du ikke lidelse oppleves av fisk & krepsdyr da disse opplever smerte på tilsvarende måte som pattedyr?

Å hetse de som ligger på et utviklingstrin under, samt å aspirere mot trinnet over ligger i menneskets natur.
                            Og det rettferdiggjør hva mange mennesker gjør???

For meg, i min vurdering av andre menneskers egenskaper, spiller det en stor rolle hvorvidt deres opptreden i naturen ser ut som en lek med mennesket i sentrum, eller ser ut som en oppdagelsesreisende i naturen, med mennesket som observatør og forsigtig deltaker. Det gjør hele forskjellen.
                            En gal handling blir ikke mer korrekt fordi man utfører den som "observatør eller forsiktig deltaker"!! Ja, det sier noe om personen - om den enkeltes etikk & moral - men handlingen er like gal uavhengig av menneskets intensjon nettopp fordi konsekvensene blir de samme.

-Fredrik Myhre-

-Qwatsinas

Comment

Originally posted by Kompressor View Post

-Tur til Bergen om ikke alt for lenge. Ringes? Dykke!!
                              Klart det. Gi lyd fra deg på pm/mail/tlf om når du kommer.
                              Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Comment

Myhre: er på ingen måte uenig med deg. Hverken her eller tidligere i tråden. Har likevel kommentarer til det du skriver her:

Tror du ikke lidelse oppleves av fisk & krepsdyr da disse opplever smerte på tilsvarende måte som pattedyr?

Å hetse de som ligger på et utviklingstrin under, samt å aspirere mot trinnet over ligger i menneskets natur.
                                Og det rettferdiggjør hva mange mennesker gjør???

For meg, i min vurdering av andre menneskers egenskaper, spiller det en stor rolle hvorvidt deres opptreden i naturen ser ut som en lek med mennesket i sentrum, eller ser ut som en oppdagelsesreisende i naturen, med mennesket som observatør og forsigtig deltaker. Det gjør hele forskjellen.
                                En gal handling blir ikke mer korrekt fordi man utfører den som "observatør eller forsiktig deltaker"!! Ja, det sier noe om personen - om den enkeltes etikk & moral - men handlingen er like gal uavhengig av menneskets intensjon nettopp fordi konsekvensene blir de samme.
                                Jeg tror sjælelig lidelse er noe som få dyr er plaget med, men jeg VET det ikke. Jeg tror at smerte som fortæller oss at vi snart skal dø skaper mere lidelse enn like mye smerte som vi kan innse rationelt ikke er farlig. Kanskje derfor krabben lider mere? fordi den ikke kan avgjøre om smerten skyldes en livstruende tilstand. Da den neppe har noe særlig begrep om fremtiden, vil lidelsen antakelig være av en art som er utenfor vår rekkevidde å erkjenne!

Jeg snakker ikke om rettferdiggjørelse. Slik fokus er et resultat av samfunnets ordnung! Jeg snakker om motivasjon - altså det som ligger i bunn. Å er kjenne en sammenheng rettferdiggjør den så klart ikke i en moral-etisk kontekst.

Gale handlinger er gale. Enig. Men måten de kan elimineres på er forskjellig alt ettrsom hvor i motivasjonspektert den "gale" befinder seg. Tar man utgangspunkt i et regelværk og presser på med det, uten å ta hensyn til "avvikerens" position i den store sammenheng så blir det treg prosess.

Jeg synes at denne tråd viser kommunikasjon på mange plan, og at sak ikke alltid er det som bør diskuteres, når det er personene sine holdninger og motivasjoner som egentlig er saken. Men jeg erkjenner at dette forum har en politikk om at person-"angrep" ikke er lov. Jeg registrer også at mange har forsøkt å få noen i den andre skyttegrav til å innse deres personlige begrensninger (dette gjelder begge veier). Jeg heller også til en side i saken men er ikke interessert i at bli en del av den saken. Jeg driver med filosofisk babbel, jeg mener det er innholdsrikt (man tar muligens feil) og synes det er interessant å se hvor mye META-plan det går an å dra inn i sammenhengen

Comment

Arbeider...
                                X