Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilder og video fra en nydelig dykkehelg!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Sv: Bilder og video fra en nydelig dykkehelg!

Originally posted by Erlend Remøy View Post
    Originally posted by Perius View Post
    For å være helt ærlig, klarer jeg ikke å trekke noen konklusjon om at det er forbudt med mer enn 1 spiss, utifra at det er et forbud mot bruk av lyster og ålesaks med kunstig lys på sør-østlandet?
    Har du mer enn en spiss er det "lyster"

Det ligger en artikkel her: http://www.ulovligegarn.no/view/article/?aid=5 Men den er litt uklar om det gjelder bare laksefisker, som er forbudt å stikke med alt.
    Jeg vet at det er ulovlig å bruke harpun/lystring o.l til å ta all slags ferskvannsfisk med, med unntak av gjedde som er tillatt å jakte på med alle slags våpen så vidt jeg vet. (Rett meg hvis jeg tar feil)

I havet er det vel kun laksefisker som går opp i vassdrag det er forbudt å ta med "våpen" da de er forholdsvis enkle mål da de kommer inn til elvene. Med unntak av særreglene på sør-østlandet.
    Det er vel også strengt forbudt å fiske etter sjøørret i sjøen i gytetiden så vidt meg bekjent. (rett meg gjerne igjen hvis jeg har tatt feil)

Comment

Originally posted by Jørgen E. View Post

At du forstår det slik, trenger ikke henge sammen med at det er ment slik.

Dette var ikke ment som spydigheter. Jeg ser imidlertid i ettertid at enkelte kan finne det fornøyelig at folk forsvarer klønet knivbruk på en steinbit, ved å anklage andre for brutalitet mot andre innbyggere i sjøen og dermed kan ane en sarkastisk undertone fra meg. Dette var ikke planen og beklages
      Kan nok ikke si meg enig i deg det som angår klønete knivbruk dessverre, men vi har nok forskjellig oppfatning av det å dykke og sanke mat i havet og respekterer at du er av en annen oppfatning av meg. Jeg står inne for måten jeg fanger bytte på, og prøver ikke å bortforklare meg mine metoder ved å anklage andre for brutalitet. Spørsmålet om det var mer humant å fange feks steinbit med slynge eller harpun, var kun ment for å evnt kunne forbedre mine fangstmetoder dersom dette var mer humant for dyret, noe jeg dessverre ikke har kunnet funnet noen eksempler på. At en del praktiserer dykking kun for opplevelsens skyld og ikke sanking, synes jeg er helt greit. Selv liker jeg å få både opplevelser samt mat på bordet, så lenge jeg mener maten blir sanket på en måte som gir dyrene minst mulig lidelse. Jeg er også svært nøye med å kun ta skapninger som har matnyttig verdi for meg, og som er av en slik størrelse at jeg selv kan nytte det, er over evnt minstemål og som ikke er truet på noen måte i våre farvann.

Dersom dette på noen måte støter deg beklager jeg dette, men jeg ville nok gjort det samme igjen.

Comment

For å være helt ærlig, klarer jeg ikke å trekke noen konklusjon om at det er forbudt med mer enn 1 spiss, utifra at det er et forbud mot bruk av lyster og ålesaks med kunstig lys på sør-østlandet?
        Har du mer enn en spiss er det "lyster"

Det ligger en artikkel her: http://www.ulovligegarn.no/view/article/?aid=5 Men den er litt uklar om det gjelder bare laksefisker, som er forbudt å stikke med alt.
        Jeg vet at det er ulovlig å bruke harpun/lystring o.l til å ta all slags ferskvannsfisk med, med unntak av gjedde som er tillatt å jakte på med alle slags våpen så vidt jeg vet. (Rett meg hvis jeg tar feil)

I havet er det vel kun laksefisker som går opp i vassdrag det er forbudt å ta med "våpen" da de er forholdsvis enkle mål da de kommer inn til elvene. Med unntak av særreglene på sør-østlandet.
        Det er vel også strengt forbudt å fiske etter sjøørret i sjøen i gytetiden så vidt meg bekjent. (rett meg gjerne igjen hvis jeg har tatt feil)
        Etter å ha brukt endel tid på nettet og i bøker er jeg mer usikker på min tolkning. Jeg mener å ha fått dette fortalt på kurs tidlig i karriæren.
        Han slipper å ro som lar seg drive med strømmen.

Comment

Jeg har veldig lyst å skrive hva jeg mener om guttunger som tilfeldigvis har fått tilgang på internettforum, men jeg skal la være.
          For noe tull! Jeg er selv 16 år og har dykket i litt over ett år. SKal ikke jeg ha rett til å delta her?
          Vil du at dykking skal bli en sport for sånne feite bedrevitende gubber med altfor mye penger og tid?

At de lekte med flabben er i utgangspunktet dumt. Men skjerp dere da. Vi har alle vært nye. Jeg er sikker på at så og si alle her i forumet ville ha gjort det samme en eller annen gang på sine første dykk om de fikk muligheten.
          Det er arrogant å tro at du aldri ville gjort det bare fordi du ikke ville gjort det etter sikkert 500 dykk.

Brukte fisken 60sek på å dø? Her ser vi at det er altfor mange gubber med dårlig syn!
          Fisken ligger jo død i flere sekunder før den beveger seg. Har dere aldri hørt om krampe?!
          At han ikke traff "perfekt" er dumt, men selv verdens beste UV jeger har gjort en liknende feil.
          Man er ikke proff første gang!
          Vi snakker om relativt ferske dykkere her!

Tusen takk for gode historier og videoer Linn!
          Det er bare synd å se at dette forumet har blitt invadert av altfor mange gamle bedrevitende gubber.
          Slik er det jo i alle hobbyer med voksne mannfolk.... :-\\

Dykk pent!

Lars!

Comment

Originally posted by Sid View Post
            Originally posted by Rakkelfant View Post

Damn, denne var voksen! Holder jo til et middels bankran jo ;D
            Hvor mange skilling snakker vi for hodet på denne?

Vil tro hun fortsatt kan selge for 500-lappen, dersom hun kan lage 20+ i samme slengen.

Høres ut som en plan! Jeg bestiller herved en stk (da kjærringa trenger pryl fra tid til annen, klarer jeg med en)!! :azzangel: Så si ifra når produksjonen er i gang ;D

Comment

Originally posted by Folkman5 View Post
              Jeg har veldig lyst å skrive hva jeg mener om guttunger som tilfeldigvis har fått tilgang på internettforum, men jeg skal la være.
              For noe tull! Jeg er selv 16 år og har dykket i litt over ett år. SKal ikke jeg ha rett til å delta her?

Lars!
              Finner du noe i det jeg skriver over der det blir antydet at folk under en viss alder ikke skal ha tilgang på dette forumet?

Den dagen en 7 åring kommer og vil belære deg om hvordan du skal oppføre deg på skolen, vil du forstå

Comment

Originally posted by StianLS View Post

Dette var ikke ment som spydigheter. Jeg ser imidlertid i ettertid at enkelte kan finne det fornøyelig at folk forsvarer klønet knivbruk på en steinbit, ved å anklage andre for brutalitet mot andre innbyggere i sjøen og dermed kan ane en sarkastisk undertone fra meg. Dette var ikke planen og beklages
                Kan nok ikke si meg enig i deg det som angår klønete knivbruk dessverre, men vi har nok forskjellig oppfatning av det å dykke og sanke mat i havet og respekterer at du er av en annen oppfatning av meg. Jeg står inne for måten jeg fanger bytte på, og prøver ikke å bortforklare meg mine metoder ved å anklage andre for brutalitet. Spørsmålet om det var mer humant å fange feks steinbit med slynge eller harpun, var kun ment for å evnt kunne forbedre mine fangstmetoder dersom dette var mer humant for dyret, noe jeg dessverre ikke har kunnet funnet noen eksempler på. At en del praktiserer dykking kun for opplevelsens skyld og ikke sanking, synes jeg er helt greit. Selv liker jeg å få både opplevelser samt mat på bordet, så lenge jeg mener maten blir sanket på en måte som gir dyrene minst mulig lidelse. Jeg er også svært nøye med å kun ta skapninger som har matnyttig verdi for meg, og som er av en slik størrelse at jeg selv kan nytte det, er over evnt minstemål og som ikke er truet på noen måte i våre farvann.

Dersom dette på noen måte støter deg beklager jeg dette, men jeg ville nok gjort det samme igjen.
                Dette har vært diskutert endel før, Slik jeg ser det har de fleste dyr en annen opplevelse av smerte enn mennesker. Om du river føttene av en krabbe eller stikker ett spyd i nakken på en steinbit vil ikke dette kunne overføres til mennesker uten videre ved å bruke "Tenk om noen dro føttene av deg" eller "Hva ville du tenkt om noen stakk en harpun i nakken på barna dine" Jeg (og min slekt) har høstet av havet og bragt resultatet av dette til folk som ikke evner dette. Som alle andre som bruker naturen er jeg opptatt av å utøve dette innen visse etiske former. Skal man høste av naturen går liv tapt

Comment

Et lite spørsmål angående den "hjemmesnekra" slyngen, siden diskusjonen allerede har sklidd ut for lenge siden.
                  Bruker dere strikk i enden på den, eller benyttes den som et vanlig spyd?

Comment

Originally posted by Folkman5 View Post
                    For noe tull... osv osv osv

Lars
                    Vet ikke helt hva du ønsker å oppnå med denne kommentaren annet enn å legge ytterligere "en kubbe eller to på bålet"?!

Alder har ikke alltid noe med saken å gjøre - selv om erfaring bygges opp gjennom tid og tid nødvendigvis resulterer i høyere alder.

Nå startet det forsåvidt ganske pent og rolig selv om en kommentar eller to ble mistolket. Flere begynte med usakligheter deriblant trådstarter og - for å bruke dine ord - feite bedrevitende gubber. Og nå fortsetter du.

Trådstarter ber om kommentarer og det får denne. Noen er informative, konstruktive og noen etterhvert usaklige. Deretter begynner personangrep fra ymse medlemmer - noe alle burde holde seg for gode til. Ja, jeg vet dette er et nettforum og manges holdninger er deretter og enkelte prøver å oppnå popcorn-effekten (ingen medlemmer nevnt, ingen medlemmer glemt... ).

Når sakligheten i innleggene blir borte ved "tull & fjas" mister også diskusjonen sitt poeng - og lite godt kommer ut av det hele.

-Fredrik Myhre-
                    www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
                    We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
                    such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Comment

Slik jeg ser det har de fleste dyr en annen opplevelse av smerte enn mennesker.
                      Så du velger å se bortifra nyere forskning som viser at fisk (og mest sannsynlig krepsdyr) registrerer og oppfatter smerte på lik linje med pattedyr??

Jeg er også selvfølgelig for å høste av naturens goder - da på en bærekraftig og mest mulig smertefri metode.

-Fredrik Myhre-
                      www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
                      We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
                      such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Comment

Dette har vært diskutert endel før, Slik jeg ser det har de fleste dyr en annen opplevelse av smerte enn mennesker. Om du river føttene av en krabbe eller stikker ett spyd i nakken på en steinbit vil ikke dette kunne overføres til mennesker uten videre ved å bruke "Tenk om noen dro føttene av deg" eller "Hva ville du tenkt om noen stakk en harpun i nakken på barna dine" Jeg (og min slekt) har høstet av havet og bragt resultatet av dette til folk som ikke evner dette. Som alle andre som bruker naturen er jeg opptatt av å utøve dette innen visse etiske former. Skal man høste av naturen går liv tapt
                        For en gangs skyld må jeg faktisk se meg enig med en del av det du skriver, hva angår sanking innen visse etiske former. Bra vi hvertfall kan være enig om noe..

Comment

Hva menes?
                          På våre kanter kalles det en vits.... Meningen er å få folk med humoristisk sans til å le.
                          Vel, i Bergen (nei, ikke hovedstaden), kalles det vanligvis for sarkasme
                          (les mer her om du trenger en oppfriskning http://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme),
                          en håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting, og regner med du sikter til avliving av steinbiten.

Ser ikke helt sammenhengen av å kastrere en rein ved å knuse tekstiklene og det å avlive en steinbit med kniv, men mulig jeg ikke forstår meg helt på sammenligningsmetodene som benyttes på sunnmøre da..

;D
                          -- planet earth is blue --

Comment

Artig at blippetiblopp kun kommenterer når det er for å skape litt amper stemning. Alltid artig med litt ekstra bensin på bålet.. >

Comment

Originally posted by myhre View Post
                              Slik jeg ser det har de fleste dyr en annen opplevelse av smerte enn mennesker.
                              Så du velger å se bortifra nyere forskning som viser at fisk (og mest sannsynlig krepsdyr) registrerer og oppfatter smerte på lik linje med pattedyr??

Jeg er også selvfølgelig for å høste av naturens goder - da på en bærekraftig og mest mulig smertefri metode.
                              Nyere forskning viser også at mennesker opplever smerte forskjellig. Smerte er subjektivt og kan vanskelig samenlignes mennesker imellom, hvordan det da er mulig å studere dyrs smertefølelse er for meg en gåte (som mye annet) De fysiologiske prosessene er sikkert like, men det behøver ikke bety noe særlig

Comment

Artig at blippetiblopp kun kommenterer når det er for å skape litt amper stemning. Alltid artig med litt ekstra bensin på bålet.. >
                                du er ikke noe særlig triggerhappy og hårsår du?

her på bruket har man ingen kudos- eller takk-mulighet. så jeg ga erlend en thumbup fordi jeg synes han hadde et god resonement.

du får ta det på din egen kappe at du tror alt som blir skrevet er rettet mot din person og at du velger noen merkelige tolkninger som ikke er åpenbare for andre enn deg selv.

så seg selv kjenner man andre, heter det jo - så da regner jeg med at reaksjonene dine beskriver deg på en framifrå måte. herlig!
                                -- planet earth is blue --

Comment

Arbeider...
                                X