Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hurghada vs Sharm?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

Sv: Hurghada vs Sharm?

Hva er du ute etter? Sharm er en "ny" by kun for turisme. Flotte rev og dykker muligheter. Startet byggingen i 1967 av Israel? hvis jeg ikke husker helt feil. Regnes som et av de flotteste steder en kan dykke.

Hurghada er en gammel fiskerlandsby som har blitt et turistmål. Nye Hurghada og sørover er som et paradis med flotte bygninger og hotell. Tror ikke noen av de norske opratørene har så mye av hotellene der(sør for "nye Hurghada"). Vil du oppleve Egypt og "ekte" egyptisk kultur så bor du i gamle delen. Det skal bygges 55 000 nye hus/leiligheter i Hurghada de neste 4 årene. Mye av det som er sjarm(egyptisk) forsvinner da. De innfødte Hurghadere blir i mindre tall. Nå kommer det flere 10 000 av arbeidere fra Kairo og andre egyptiske byer, kun for å ha en jobb. de jobber skift kun for turismen. dette setter preg på byen på lik måte som i Sharm. Det er båt forbindelse mellom Sharm og Hurghada.
    Det er mye mafia i nye Hurghada og mye mas. Mye ufine tilrop fra "innflyttede" egyptere til damer.
    Jeg kjenner Hurghada best fordi jeg har leilighet der. Kjenner mye Egyptere og de er fantastiske mennesker. Spiser stort sett bare på lokale resturanger. Blir aldri matforgiftet der. De selger ikke alkohol der, men tar meg heller en tur på bar etterpå.
    God tur til Egypt.
    Alt går, det umulige tar bare litt lengre tid!

Comment

Hva er jeg ute etter? Fint spørsmål.
      Bo:
      Jeg er uinteressert i nye hotellbyer og fine forhold. Jeg vil gjerne bo et billigt sted uten rotter, med få kakkelakker, mygnetting som ikke slipper inn mere enn at par myg/dagen og ellers hyggelige folk som ikke maser mere enn hva man kan forvente. Gjerne et sted som har gått seg litt til, slik at balansen ml tilflyttet egypter og turist er der!
      Dykking:
      Fine rev, serlig med fine formasjoner (altså morfologisk variasjon slik som følgende steder i Dahab: El Bells, Canyon, The Islands, Gabr El-Bint), med LITE trafikk (kanskje møte en eller 2 grupper på et dykk max!. Samme om det er båt eller ikke. Har aldrig slumpet til å se noen av de store dyr (manta, skilpadde, dugong) og det er ikke stress med det, men hadde vert kult.

Skjønner at det vistnok er større sjanse for å se store dyr sørpå. Men dersom det er mye NY mafia og mange turister er det ikke vert det. Dahab drar jeg tilbake til fordi jeg har en god guide dernede, jeg dykker der med min far som er en eldre herre med CMAS sertifikat fra 71 eller noe. Han er ikke så sprek lenger, og det er kjekkt å dykke med noen man kjenner i et miljø som ikke byr på for mye overraskelse og med lite mas og stress. Men neste gang jeg tar avsted med kone og barn, så vil vi gjerne til en annen plads. Og da er det ovennevnte kriterier som gjelder. Dersom kona blir litt meir interessert i vrak spiller de også en større rolle. Natteliv og charterfest er UTEN interesse!

Comment

Kanskje Marsa Alam kan være noe for deg/dere i steden da?
        Gjerne med Liveabord ut til Two Brothers...

Hyggelige lokale egyptere, autentisk egyptisk dagligliv, fantastisk dykking m/ godt bevarte korallrev, lite mafia (enn så lenge), etc.

-Fredrik Myhre-
        www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
        We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
        such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Comment

Kanskje det. Har du vert der. Finns det noe budgetsted å bo. Sånn rundt 7-10 euro/natta som kan anbefales. Ser ut som om stedene er ganske spredt. Anbefalinger på dykkesentre?

Comment

Har ikke vært så langt sør i Egypt selv dessverre - enda! Men tur er allerede under planlegging, da Liveaboard...

Men vet at Red Sea Diving Safari har et godt rykte på seg i Marsa Alam. De har også hytter og telt en kan leie for kortere eller lengre perioder. Priser fra rundt 30 Euro pr. natt.
            Hjemmeside: http://www.redsea-divingsafari.com/

Andre hoteller i området:
            http://www.tripadvisor.com/Hotels-g3...ai-Hotels.html

-Fredrik Myhre-
            www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
            We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
            such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Comment

Arbeider...
            X