Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korleis dykka både Bunaken og Lembah mest praktisk?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• Korleis dykka både Bunaken og Lembah mest praktisk?

Eg og betre halvdel er så heldige at vi tar seks veker i Indonesia i oktober og november. Hovudbasen vert på Bali, men vi planlegg 7 til 10 dagar i nordsulawesi for å dykka. I så måte tar eg med takk i mot tilbakemeldingar frå dei som har vore der.

Vi vil svært gjerne dykka både Bunaken og Lembah medan vi er der. Er det då greiast å bu på dykkeresort inne i Bunaken-området, og så flytta seg aust til Lembah og bu der (eller andre vegen), eller er det like greit å bu i Manado og reisa ut kvar dag?

Eg ser det finns tilbod om liveaboard som dekkjer begge stader, men dette er lite aktuelt for oss.

SV: Korleis dykka både Bunaken og Lembah mest praktisk?

Anbefaller base på Bunaken, all dykkingen foregår uansett her ute så det blir kortere vei til dykkestedet, går fort vekk noen timer ekstra om en skal bo på "fastlandet". Kan anbefalle Living Colors, veldreven og bra dykkeresort med dyktige guider, god mat og flott atmosfære.

Mvh Nico

Comment

Hei !

Vi var her for noen år siden.
      http://www.thalassa.net/
      Fordelen er at beliggenheten er veldig bra i forhold til dykkerplassene og god standard. Kan anbefales !!!!
      Men det gjelder nok kun Bunaken. Men du kan jo sene en epost å spørre om Lembah.
      Vi var på en lengere kombinert jungeltur og dykkertur. Så masse flotte aper etc og utrolig bra dykking.
      Blant annet verdens minste primater.

guNNar
      ====================
      http://www.dykkergruppa.no
      ====================

Comment

Originally posted by Sonic View Post
        Anbefaller base på Bunaken, all dykkingen foregår uansett her ute så det blir kortere vei til dykkestedet, går fort vekk noen timer ekstra om en skal bo på "fastlandet". Kan anbefalle Living Colors, veldreven og bra dykkeresort med dyktige guider, god mat og flott atmosfære.

Mvh Nico
        Takk for tips, men kva er då mest praktisk i kombinasjon med Lembahstredet?

Comment

Lembah er jo på en helt annen plass. På andre siden av fastlandet. så her må du nok komme deg videre til en annen "dive resort". Det er jo ett i stredet der som en kan kontakte.
          Det er også noen live aboard en kan booke seg inn på. Kan være verd forsøket. De har nok dykking på begge plasser.

http://www.thalassa.net/ er jo også rett ved nasjonalparken. Næmeste dykkerplassene er kun 5-10 min unna med båt
          ====================
          ====================

Comment

Originally posted by kaitern View Post
            Lembah er jo på en helt annen plass. På andre siden av fastlandet.
            50 minutter frå Manado har eg fått opplyst, men det er kanskje like truverdig som Akvariet i Bergen då dei oppga å vere 5 minutters spasertur frå Torgallmenningen.

Takk for konkrete tips til begge to. Skal sjekka ut link etterkvart.

Comment

Det kan nok være at det ikke er så veldig langt å kjøre, men det blir nok som å gå over bekken etter vann, når en har Bunaken rett utenfor. Det er jo world class dykking 10 min unna. Hvis de skal arrangere dykking med først biltur så må de nok ha en båt på andre siden også. Virket ikke som det var en opsjon når vi var der.

En annen ting er at en kan finne Thalassa på pc hvis en installerer google maps.
              Det er den resorten som er nord for Menado som har en stor firkant ute i sjøkanten og en lang yetti ut til denne. Hvis du zoomer inn så ser du dette lett fra sattelittfotoet. Firkanten er en støpt moloaktig sak, og yettien går over magroveskog.
              En kan se svømmebassenget og hotell takene lenger inne. Siste versjon av Google Maps er utrolig stilig applikasjon. Etterhvert er det lagt inn masse klikkbare bilder i sattelittfotoene. En kan også sende inn foto selv. Det er bestemte regler for dette og "alle" type foto blir ikke godkjent.
              God tur.

guNNar
              ====================
              ====================

Comment

Originally posted by JanT View Post

Takk for tips, men kva er då mest praktisk i kombinasjon med Lembahstredet?
                Tror det mest praktiske blir som Kaitern skriver å satse på to forskjellige resorter. OBS båtturen ut til Bunaken er nok mer enn ti min (med mindre en har ekstremt kjapp båt, mener vi brukte ca en time inn til byen. Tror også (uten å ha vært denne veien) at det tar en god del lenger tid enn 50 min fra Manado til Lembeh, har sett andre snakke om 1 1/2 time fra flyplassen som ligger et stykke utenfor byen... (husk at det hverken er verdens beste eller minst trafikerte veier).

Har du 7-10 dager ville jeg tenkt på å splitte mellom to steder på midten, tatt en dag uten dykking med transport og sightseeing i jungelen og fått nitrogen ut av kroppen

mvh Nico

Comment

Som tidligere skrevet anbefales det at man har base på Bunaken Island om man har som mål å dykke mer eller mindre hver dag her. Da sparer man tid samt at man får den gode følelsen av ¨å bo på en øy.

I forhold til Thalassa som er nevnt her tidligere så stemmer det at det ikke er mer enn rundt 15 minutter fra deres resort til dykkesteder på Bunaken Island. Men de er lokalisert på fastlandet uten at det er strand der, det er en times kjøretur inn til Manado og de er litt dyrere enn sammenlignbare steder på Bunaken Island.

Jeg vil anbefale stedet jeg er manager for som er Bastianos, Bunaken (www.bastianos.com), vi er lokalisert på Liang Beach. Det er den eneste skikkelge stranden på Bunaken Islands og vi er de eneste med bungalower rett på stranden. Standarden er minst på høyde med sammenlignbare steder på øya, men vi har litt lavere priser.

I tillegg har vi en ny resort i Lembeh (www.bastianoslebeh.com). Og når man bestiller en hel uke (med minst 3 dager i hver resort) så får man gratis transport fra flyplassen til første resort, transport mellom resortene og transport fra andre resort til flyplassen igjen ved avreise.

Lembeh Strait regnes ellers som hovedstaden i verden for makroliv, og Bunaken Islands er verdenskjent for å ha kanskje de beste veggdykkene i verden. De siste dagene har vi hatt 35+ meters sikt med over 2500 fiskearter (mer enn i hele FIlippinene til sammen), været har også kommet tilbake til det normale med sol hele dagen :-).

Dere er mner enn velkomne til å besøke oss her i Manado!

Comment

Originally posted by JanT View Post
                    Eg og betre halvdel er så heldige at vi tar seks veker i Indonesia i oktober og november. Hovudbasen vert på Bali, men vi planlegg 7 til 10 dagar i nordsulawesi for å dykka. I så måte tar eg med takk i mot tilbakemeldingar frå dei som har vore der.

Vi vil svært gjerne dykka både Bunaken og Lembah medan vi er der. Er det då greiast å bu på dykkeresort inne i Bunaken-området, og så flytta seg aust til Lembah og bu der (eller andre vegen), eller er det like greit å bu i Manado og reisa ut kvar dag?

Eg ser det finns tilbod om liveaboard som dekkjer begge stader, men dette er lite aktuelt for oss.
                    Kan anbefale Froggies, som ligger på Bunaken. Enkle bungalower (men i en helt fantastisk setting),
                    dykking, dykking, og masse god mat, samt Indonesia på sitt beste.

De har overnattingsturer til Lembeh, og kjenner området veldig bra.

http://www.divefroggies.com/

Har dykket med dem flere ganger, og returnerer gjerne.

-- mrr
                    -- mrr

Comment

Arbeider...
                    X