Announcement

Collapse
No announcement yet.

cuba

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Slett alt
new posts

• cuba

Er det noen som har erfaring med dykking på cuba.

SV: cuba

Hei, ja, jeg dykket på Cuba i fjor. Jeg dykket bare på "ungdomsøya", Isla de la Juventud, på vestkysten der Hotel Colony ligger. Maria la Gorda, på vestkysten av "fastlands-Cuba", er et annet vanlig dykkemål, som jeg tror er mer utbygd, men jeg har ikke vært der.

Det kan være litt strabasiøst å reise rundt i Cuba, og Hotel Colony virket en smule forlatt, vi var nesten alene der. Men jeg er veldig fornøyd med valg av reisemål, for ensomheten gav en god følelse av eventyr, og vi var absolutt alene på alle dykkeplassene hele tiden. Sånn tror jeg ikke det er på Maria la Gorda, men det er kanskje mer bekvemt å komme seg dit. For å reise mellom Havanna og Isla de la Juventud kan en ta et fly (som vi tok på tilbaketuren), og jeg tror ikke jeg ville tatt det flyet om igjen (mener å huske at UD ikke har anbefalinger angående Cuba, men henviser til britisk UD, som fraråder innenriksfly, og det gjør jeg også!). Alternativet er å ta en buss og deretter ferge, og det var slik vi kom dit. Turen er ikke så lang geografisk, men tok absolutt hele dagen, tror vi sto opp fem-seks om morgenen og var fremme elleve om kvelden. Vi var eneste ikke-cubanere på ferga.. Det skal gå en raskere hydrofoil i tillegg til ferga, men jeg vet ikke om man kan forutse hvilken båt man får. Som sagt, litt eventyr.

Og selve dykkingen var det beste jeg har hatt (men jeg har verken vært i Asia eller på Galapagos..) Veldig store rørformete koraller over alt skapte fantastisk fine omgivelser under vann, og det virket som de bare ble større jo dypere vi gikk (30+). Mye stor rovfisk som tarpon og barracudaer var vanlig, og to høydepunkter var en skilpadde og en nurseshark. Hvor vanlig det er å se der vet jeg ikke.

Comment

Vi skal til Cuba og dykke 21. november (12 dg). Når skal du nedover?

Comment

Hei

Her har du litt info.
        http://home.online.no/~ruindreb/index.cfm

Det er min hjemme side.
        Hilsen
        Rune

Comment

Arbeider...
        X