Announcement

Collapse
No announcement yet.

Malta!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Slett alt
new posts

• Malta!

Leste en diskusjon på et annet forum om Malta.
    Tenkte jeg skulle bidra med noe fornuftig her, og fortelle kort om dykkeferien min i fjor sommer.
    Vi reiste med et lite, bergensk reisebyrå som heter Azur. www.azur-malta.no
    Vi bodde i Mellieha, på nordsiden av øyen i fin leilighet, og hadde det i det hele tatt heeelt supert!
    Dykkingen foregikk gjennom et senter som heter Aquaventure, som ligger i Mellieha. Har bare skryt om dem! -God service (de hentet oss i leiligheten om morgenen!) hyggelige folk, bra butikk osv.
    Jeg gjorde 6 dykk der nede, og av høydepunktene kan nevnes:
    *Umm el Faroud - Libysk oljetanker, 109 m lang som ble senket i 1998. Helt rått dykk!! MÅ prøves!!
    *Alex's Cave - ligger på Cominotto, bitteliten øy mellom Malta og Gozo. Vi svømte innover i hulen et godt stykke. Der gjorde vi en rolig oppstigning, og brøt overflaten inni fjellet!! Vi var da inni en hule som strakte seg helt ut til sjøen; vi kunne se lys i enden. Fantastisk!
    *Azure Window / blue hole - Et av Gozo's mest kjente landemerker. Dykket rundt "søylen."
    *Inland sea - et dykk rangert på Costeaus personlige topp 10-liste! Vi hoppet i en "innsjø" med en tunnell i den ene enden. Den fører ut i havet. Etter å ha gått ned ved tunnellen, traff vi bunn på ca. 10 meter. Vi fulgte bunnen gradvis utover tunnelen til ca. 30 meter ved munningen. Underveis så vi det intense, klare blå lyset i enden bare bli sterkere og sterkere. Et helt alvorlig bra dykkested!!

I det hele tatt kan Malta anbefales på det aller sterkeste!! Billig og bra mat, vennlige mennesker, og en avslappende atmosfære. Jeg tror jeg betalte rundt 1500 kroner for 6 dykk inkl. bly , flaske og våtdraktoverdel, og det er ikke så ille!

Så moralen er: Reis til Malta og opplev fantastisk dykking!!

Re: Malta!

Hei.
    Kom hjem fra Malta for 1 uke siden. Etter 14 dager og 10 dykk må jeg bare slutte meg til anbefalingen!!

terje
    PADI Rescue Diver
    nitrox, wreck, ice diver.

Comment

Re: Malta!

;DLeser med begeistring om Malta og Gozo her.
      Reiser ned til Gozo med Gozo reiser den 30. september. Gleder meg VILT!! ;D ;D
      Lululu

Comment

Re:Malta!

Var på Gozo først i september 2002. Helt supert

21 grader i vannet på 40m og klart sydenblått vann hvor enn man snudde og vendte på seg.

/DKD
        Dykker i motstrøm fra Nord !!

Comment

Men hva med sikten og dyrelivet?
          Er det mere dykkere enn fisk der

Jeg har hørt delte meninger om Malta, men vet at øya er vel for å regne som en av paradisen i verden for dykking. men gode plasser blir fort dårlige også. Så fortell mere om det negative så vi kan danne oss et helhets inntrykk.

får vi helhets intrykket
          Foretrekker heller hai enn isflak...

Comment

Dykket der ifjor. Det er noe fisk, men ikke veldig mye. På de mest populære stedene er det mange dykkere. Sikten er utrolig bra.
            Ellers så ble jeg mest skuffet over all søpla som lå å fløyt overalt ( på strendene, i vannkanten, langs veien etc etc).

Comment

Originally posted by komodo dragon
              Sikten er normalt sett meget god på Gozo / Malta. Da jeg var der først på sept, sa de lokale dykkerne at sikten og forholdene var som om det var oktober dvs ala den dårligste tiden å dykke på. Uansett, så hadde vi ingen problemer med å se overflaten fra 30m, og horisontal sikt var omtrent den samme. Klart blått vann hvor enn du vendte blikket. Vi har nok i midtnorge likegod og kanskje bedre sikt utenfor Hitra en fin vinterdag.

Når det gjelder dyrelivet, vil jeg si det var nok å se på. Spesielt hvis man ikke gikk så dypt (5-20m) Masse akvariefisk på grunna, og større fisk dypere (selvsagt). Mye stimfisk, og Sjøhesten er et must!

Vi hadde en pakke med fri dykking og leiebil, så holdt oss litt for oss selv, men var vi uheldige og kom til et dykkermål da ett eller flere av sentrene hadde tur dit samtidig, opplevde vi at det skulle 30 mann i vannet omtrent samtidig med oss. Det var dog aldri noe problem med at vi kom midt inne i en stor gruppe under vann, og køene kunne enkelt omgåes da vi stod fritt til når vi dykket i forhold til de organiserte turene.

Gozo generelt er et fortidsland med tanke på biler og teknologi, og veiene er et kapittel for seg selv. Som det også er nevnt tidligere, ble heller ikke vi imponert over rensligheten på turistfellene og spesielt ved Azure Window. I byene bar det tydelig preg av at de henger litt etter resten av Europa, men hotellet vi bodde på var nyrestaurert og supert. God standard. Det heter Atlantis. Landskapet forøvrig på øya minner om måne/ørken landskap, men enkelte postkort vi så, indikerer at skal du oppleve noe som ligner på frodig grønt landskap, er nok mars april tida å reise på.

Vi fikk også en følelse av at det var de kundene som hadde kjøpt pakketurer med guided dykking som ble prioritert ved senteret vi holdt til, Calypso Diving senter. Nå har vi altid vert tilhengere av å klare oss selv, så det så vi ikke på som noe stort problem.

Konklusjon: Bare det å dykke ved Azure Window og å se sjøhesten var verdt hele turen, og vi skal tilbake. Jeg har også lagt ut en artikkel på http://www.n3sport.no/dykking/orklauk og endel bilder fra Gozo på mine egne sider http://www.kolbjorn.no/dkd

Ta gjerne kontakt med meg for ytterligere opplysninger.

PS Bildet jeg bruker på brukeren min er tatt fra 20m hvor jeg svever på 10m

/DKD

Comment

Til de av dere som vurderer Gozo som reisemål:

Hei.

Gozo, kan på det anbefales på det sterkeste. Jeg var der i månedsskiftet juli/august og det var en fantastisk tur – dykkemessig. Jeg vil nok anbefale å bruke litt ekstra penger på å oppgradere standarden på hvor man skal bo, da den ikke er imponerende. Er du vant til lav standard og backpacking er det ikke noe problem. Deler vel også inntrykket av at noen steder hadde vel dårlig renovasjon, men tettstedet der vi bodde – Marsalaforn el. – vasket gatene hver eneste dag, det er vel mer enn hva en kan si om Oslo.

Når det gjelder dyreliv var ikke det veldig imponerende, men det blir oppveid av fantastiske formasjoner og et vann som vi fra Østlandet bare kan drømme om. Vi hadde 30-40 meter sikt hver eneste dag, og det var kun to dager av 14 at det var et problem med for mye dykkere. Den ene gangen var etter noen dager med litt vind, hvor alle bestemte seg for å reise til Blue Hole samtidig. Da var det vel 50 – 100 dykkere der. Det var allikevel kun et problem når man skulle i/ut av vannet. Etterpå er områdene så store at jeg ikke så noen andre dykkere enn min egen gruppe.

Jeg klarte å gå glipp av sjøhesten, min buddy så den to ganger, men stimer med Barracudas, masse med akvariefisk og fantastiske huler (plass til tre londonbusser minst) gjorde oppholdet fantastisk.

Av andre praktiske tips anbefales en ryggsekk hvor du har med deg noe å drikke (på grunn av varmen) andre praktiske gjenstander, toalettpapir i en pose (ikke alle offentlige toalett har (skikkelig) toalettpapir) samt en strandmatte. Det siste fordi Gozo har mye sand som kan gjøre skifting av klær/drakt til et rent helvete. Har du med deg en strandmatte slipper du å søle til alt utstyret med rød sand. Du bør også vurdere å ta med deg noe kulltabletter, da bakteriefloraen er noe annen her hjemme…

Jeg reiser gjerne tilbake igjen.
                Lev hver dag som om det var din siste!

E-post vegard.thise(a)gmail.com

Comment

[quote][quote=vthise Du bør også vurdere å ta med deg noe kulltabletter, da bakteriefloraen er noe annen her hjemme…

Jeg reiser gjerne tilbake igjen.

[/quote]

En av mine medreisende fikk matforgiftning ! Sikkert ingen dum ide..

/DKD

Comment

Kan skrive under både på negative og positive opplevelser på Malta. Var der 14 dagar i juli i år og hadde 8 dykk med Paradise Diving School i Cirkewwa heilt på enden, der ferja går til Gozo. Dei henta meg på hotellet og hadde i hovudsak båtdykk pluss ein tur til Gozo med bil. Eg dykka m.a. på taubåten Rozi, i Crystal Lagoon og The Latern Point på Comino, Gozo (the Blue Hole og Inland Sea) pluss nokre plassar til. Det var herlege dykk, aldri meir enn 6 dykkarar på kvart dykk og temperaturen i sjøen var aldri under 22 grader, varmaste var 27,7 grader. Det var som å dykke i eit akvarium. Eg opplevde ikkje sjøhesten, men stimar med baracuda, akvariefisk og grouper, skorpinofisk, blekksprut osb. Fargane var fine også særleg blåfargen. Det var også deileg å dykka med kort våtdrakt utan hette og hanskar.

Servicen var god på dykkesenteret og det var ingen problem å få tilpassa dykka til mine ønskjer. Eg skal heilt sikkert tilbake! Siktien varierte rundt 30 meter, men det har eg opplevd også i havet utanfor Sotra der eg dykkar til vanleg. Mykje fint å sjå der og, men ekstra deileg å dykka utan tørrdrakt!

Kan anbefale Malta på det varmaste!!

Buss er svært billeg, men du bør sjekka ut standard på hotellet før du reiser. Det kan variere mykje. Vi budde på Panorama Hotell i Mellieha som var greitt nok! Det låg opp i høgden ved kyrkja og du fekk litt vind i håret sjølv om det var 40 grader varmt!

Sjå på strengen UV-foto der har eg lagt inn nokre foto frå dykkinga på Malta.

AOM
                    AOWD
                    "...å sveve vektløs over sand- og tarebunn.....gir ro"

Comment

Var på Malta i August, og sitter igjen med en litt bob-bob følelse. Hadde hørt skrekkelig mye fint på forhånd, og gledet meg veldig.
                      Vannet som alle skryter av var visstnok blått, men sikten var ikke mer enn ok.
                      Dyrelivet var skuffende, større dyr så vi ikke i det hele tatt. :-\

Men vrakene og grottene var en våt drøm! Faroud var verdt turen i seg selv ;D ;D

Vi dykket med noen tyskere og engelskmenn i en ukes tid, og de var enige med oss i at så lenge det ikke var nettop vrak eller grotter vi dykket på, var det ikke særlig interessant dykking. Og jeg er ikke spesielt kresen. Kan godt snorkle i timesvis og titte, bare det er NOE å se på.

Og feriemessig utenom dykking var ikke Malta noen høydare. Greit nok, liksom. :-\

Misforstå meg rett, jeg er glad for å ha vært der, men Malta står ikke akkurat øverst på listen over steder jeg vil dra tilbake til. (Dessuten skriver jeg dette for andre gang, fordi serveren kutta i går kveld, og jeg har nettop vært hos tannlegen :-X )

Nei, til vinteren blir det nok Australia 8)

-Intelligence is just a decreased frequency of stupidity

Comment

Et eksempel:
                        meg,
                        HMS Maouri skimtes ikke i bakgrunnen
                        Attached Files
                        -Intelligence is just a decreased frequency of stupidity

Comment

Hadde en fin uke på Gozo i September i år..Atlantis hotel med dykkersenter og det hele..trivelige personer både på hotellet og dykkersenteret. Meget fornøyd med dykkingen her og alle fastboende her var meget høflige og hjelpsomme..skal tilbake i juni 2004 i 14 dager og da blir det mer tid både til dykking og sightsing..som sagt..jeg er meget fornøyd med Gozo og Maltha og drar tilbake hit en tur til før vi prøver andre plasser....Anbefales sterkt !

Comment

Working...
                          X